Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Hur viktigt är det att ha bra referenser från arbetslivet när man söker sitt första jobb efter utbildningen?
Jag hade ett "skitjobb" i ungefär ett år, och jag tror absolut att arbetsgivaren har mycket positivt att säga. Problemet är dock att företaget gick i konkurs för ett tag sedan och jag får inte tag på min f.d. arbetsgivare. Har varit i kontakt med en kollega och han hade hörde ett rykte om att chefen stuckit utomlands...
Anledningen till att jag undrar är för att jag funderar på om det är värt att skaffa ett extrajobb vid sidan av studierna i syfte att åtminstone ha någon bra referens att komma med? Kommer sannolikt ha mycket bra betyg när jag går ut om det spelar någon roll.
Nu kan jag ha fel, men den uppfattning jag har fått är att man mer eller mindre måste ha haft något extrajobb eller ha någon annan merit att komma med, att det närmast vore självmord att
endast plugga 4,5 år. Bra betyg kan väga upp avsaknad av extrajobb till en viss del, men att total eller stor avsaknad av arbetslivserfarenhet är ett stort no no. Vidare (och något självklart) ska juridiskt kvalificerade arbeten vara att föredra, även om det viktigaste är att man inte bara stirrat i böcker i nio terminer. Vad gäller andra meriter ska tydligen kårverksamhet och annat studierelaterat gå hem hos ungefär hälften av arbetsgivarna och anses ointressant för den andra hälften. Volontärarbete riskerar även att lämna en "moralkärring/hippie"-stämpel i pannan och extrajobb på advokatbyråer innebär tydligen en reell risk att bli utnyttjad. Det är inte en vacker bild jag målar upp, jag vet, men som sagt så kan jag ha fel och det bör kanske nämnas att bilden målats upp av relativt få insatta och att ingen jobbar som handläggare på någon kommun precis.
Till frenchback: Låt inte språket hindra dig från att börja plugga juridik. MVG i svenska A och B i kombination med ditt skriftliga språk här på flashback tyder på att svenskan inte kommer att hindra dig. Med handen på hjärtat tror jag inte den juridiska svenskan skiljer speciellt många agnar från vetet, den processen står andra faktorer för.