2010-07-05, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isbith
Jag skulle vilja tillägga att av dom som fick AB så hade dom allra flesta 120 poäng, vilket är precis gränsen. Vidare hade ingen som jag såg 116-119 poäng. Antar att dom jämkar upp betyget i dessa fall. Känns surt när man fick 114.

Är det inte rätt knäppt att ha det så? En officiell gräns på 120 men en egentlig på 116. Om man verkligen hade hållt på 120 poäng vore det väldigt få AB:n.

Tror du själv på att Vilhelm Persson satte AB på studenter som var så långt ifrån gränsen? Jag betvivlar det.
Citera
2010-07-05, 18:10
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangusta
Tror du själv på att Vilhelm Persson satte AB på studenter som var så långt ifrån gränsen? Jag betvivlar det.

Så var det förut i alla fall. Om det är termin ett ni talar om var det ingen som hade mellan 116 och 119 men en väldig massa som hade 120.
Citera
2010-07-08, 02:49
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Så var det förut i alla fall. Om det är termin ett ni talar om var det ingen som hade mellan 116 och 119 men en väldig massa som hade 120.

VP och Bengt Lundell. tycks ju dock stå för sin egen linje i det mesta så vitt jag sett, hört och märkt - minns med förtjusning deras inställning till kårens prat om anonyma tentor - så jag vet inte om jag tror att det har så mycket med upprättning att göra (snarare möjligheten att vara poängsnål i allmänhet). BL:s fördjupningskurser ska också ha ett dåligt betygssnitt överlag (kuriosa).

Allmänt tycker jag dock inte att man ska vara för betygsfixerad på t1, viktigare är väl då att man lär sig studietekniken m.m. Gjorde själv min sämsta tenta under hela studietiden på just t1, så jag är kanske särskilt benägen att underdriva dess betydelse. Får dock ärligt säga att jag gjorde absolut alla nybörjarmisstag som låter sig göras, men det kanske inte var så märkligt.

Är det verkligen så få som 15% på T4 (som ffa är associations-, marknads- och skatterätt antar jag)? På min tid var det betydligt fler som fick AB där än på T3 och T5 faktiskt. Kanske bara var tidevarvet, vad vet jag.
Senast redigerad av Buffeln 2010-07-08 kl. 02:52.
Citera
2010-07-09, 05:26
Medlem
Frenchbacks avatar
Jag tänkte hoppa av min nuvarande utbildning och kanske söka till juristlinjen men jag är rädd att svenskan som används där är lite svårare för mig tyvärr. Jag läste häromdan ett brev från en advokat som jag sökte på nätet och kunde knappt förstå något i det han skrev....så min fråga till er, hur bra behöver man vara på språket för att kunna klara sig under utbildningen? Annars är jag jävligt bra på att argumentera, analysera och lösa problem.

P.s Har MVG i både Sv A&B
Citera
2010-07-09, 06:53
Medlem
Frenchbacks avatar
Jag glömde förresten skriva att jag är fransman ifall ni undrar varför jag är lite rädd när det gäller språket på utbildningen.
Citera
2010-07-09, 08:03
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchback
Jag tänkte hoppa av min nuvarande utbildning och kanske söka till juristlinjen men jag är rädd att svenskan som används där är lite svårare för mig tyvärr. Jag läste häromdan ett brev från en advokat som jag sökte på nätet och kunde knappt förstå något i det han skrev....så min fråga till er, hur bra behöver man vara på språket för att kunna klara sig under utbildningen? Annars är jag jävligt bra på att argumentera, analysera och lösa problem.

P.s Har MVG i både Sv A&B
God förståelse av svenska språket är av stor vikt. Ofta är det små detaljer som gör hela skillnaden, så om man har svårt att förstå hamnar man givetvis i en svår sits. Jag föreslår att du istället för att läsa juridiska brev tittar i lagbok, läser något förarbete till en lag och lite så för att få bättre koll.

Ger du dig fan på att klara det så tror jag att du gör det. Är man i övrigt intelligent behöver inte spetskompetens i svenska språket vara det som avgör.
Citera
2010-07-09, 08:32
Medlem
Frenchbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
God förståelse av svenska språket är av stor vikt. Ofta är det små detaljer som gör hela skillnaden, så om man har svårt att förstå hamnar man givetvis i en svår sits. Jag föreslår att du istället för att läsa juridiska brev tittar i lagbok, läser något förarbete till en lag och lite så för att få bättre koll.

Ger du dig fan på att klara det så tror jag att du gör det. Är man i övrigt intelligent behöver inte spetskompetens i svenska språket vara det som avgör.

Tack för ditt svar Nu blev man definitivt mer motiverad. Jag ska ta en titt i lagboken och alla andra information jag kan få tag på och förhoppningsvis får man insyn i hur språket används under utbildningen.
Citera
2010-07-09, 15:32
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar Nu blev man definitivt mer motiverad. Jag ska ta en titt i lagboken och alla andra information jag kan få tag på och förhoppningsvis får man insyn i hur språket används under utbildningen.

Doppa inte näsan för djupt i lagboken bara. Att läsa juridikens stora blåa sida upp och sida ner är våldsamt tråkigt. Sätter man dock ett kapitel i ett sammanhang och förstår bakgrunden så blir det plötsligt riktigt roligt. Poängen är att det är svårt att göra detta själv, och lätt att bli avskrämd av att bara kika lite..
Citera
2010-07-09, 16:12
Medlem
Hur viktigt är det att ha bra referenser från arbetslivet när man söker sitt första jobb efter utbildningen?
Jag hade ett "skitjobb" i ungefär ett år, och jag tror absolut att arbetsgivaren har mycket positivt att säga. Problemet är dock att företaget gick i konkurs för ett tag sedan och jag får inte tag på min f.d. arbetsgivare. Har varit i kontakt med en kollega och han hade hörde ett rykte om att chefen stuckit utomlands...

Anledningen till att jag undrar är för att jag funderar på om det är värt att skaffa ett extrajobb vid sidan av studierna i syfte att åtminstone ha någon bra referens att komma med? Kommer sannolikt ha mycket bra betyg när jag går ut om det spelar någon roll.
Citera
2010-07-09, 16:35
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
FrasseFloyd beskrev situationen bra, iaf ur min synvinkel som precis klarat av T1.
Även för infödda svenskar (både med höga och låga svenskkunskaper) kan juridiska texter framstå som svårtillgängliga. Juridisk svenska skiljer sig i stor utsträckning från vanlig svenska, även om det senare givetvis är en förutsättning för att kunna behärska det tidigare.
Med detta sagt tycker jag definitivt att du bör ge studierna en chans!
Citera
2010-07-12, 01:35
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Hur viktigt är det att ha bra referenser från arbetslivet när man söker sitt första jobb efter utbildningen?
Jag hade ett "skitjobb" i ungefär ett år, och jag tror absolut att arbetsgivaren har mycket positivt att säga. Problemet är dock att företaget gick i konkurs för ett tag sedan och jag får inte tag på min f.d. arbetsgivare. Har varit i kontakt med en kollega och han hade hörde ett rykte om att chefen stuckit utomlands...

Anledningen till att jag undrar är för att jag funderar på om det är värt att skaffa ett extrajobb vid sidan av studierna i syfte att åtminstone ha någon bra referens att komma med? Kommer sannolikt ha mycket bra betyg när jag går ut om det spelar någon roll.

Nu kan jag ha fel, men den uppfattning jag har fått är att man mer eller mindre måste ha haft något extrajobb eller ha någon annan merit att komma med, att det närmast vore självmord att endast plugga 4,5 år. Bra betyg kan väga upp avsaknad av extrajobb till en viss del, men att total eller stor avsaknad av arbetslivserfarenhet är ett stort no no. Vidare (och något självklart) ska juridiskt kvalificerade arbeten vara att föredra, även om det viktigaste är att man inte bara stirrat i böcker i nio terminer. Vad gäller andra meriter ska tydligen kårverksamhet och annat studierelaterat gå hem hos ungefär hälften av arbetsgivarna och anses ointressant för den andra hälften. Volontärarbete riskerar även att lämna en "moralkärring/hippie"-stämpel i pannan och extrajobb på advokatbyråer innebär tydligen en reell risk att bli utnyttjad. Det är inte en vacker bild jag målar upp, jag vet, men som sagt så kan jag ha fel och det bör kanske nämnas att bilden målats upp av relativt få insatta och att ingen jobbar som handläggare på någon kommun precis.

Till frenchback: Låt inte språket hindra dig från att börja plugga juridik. MVG i svenska A och B i kombination med ditt skriftliga språk här på flashback tyder på att svenskan inte kommer att hindra dig. Med handen på hjärtat tror jag inte den juridiska svenskan skiljer speciellt många agnar från vetet, den processen står andra faktorer för.
Citera
2010-07-12, 08:43
Medlem
FrasseFloyds avatar
Låt mig påminna om att den här tråden inte är till för någon diskussion kring antagningen. Frågor rörande poäng och liknande kommer raderas som off-topic.

/moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in