2010-01-21, 10:51
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuklig Bäver
Känner också igen påståendet om att SU skulle ha rankats högst i Der Spiegel nån gång, men googlande ger bara obekräftade påståenden om en sådan ranking från...den här tråden. Någon annan kanske lyckas bättre.

En gång i tiden satt den där artikel uppklistrad på vån 9 i C-huset (SU) och jag såg den då. Sen är ju den jämförelsen och alla andra jämförelser mellan universiteten och försök att reda ut vilken juristutbildning som har högst status fullkomligt trams och ingenting att lägga någon vikt vid. När bläcket torkat på examensbevistet är det fullkomligt skit samma vart man pluggat.

Var någon som på en lite lättsammare sätt gick igenom de olika orterna en 5-10 sidor bakåt i tråden, rekomenderas för den som undrar.
Citera
2010-01-21, 11:07
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CedriX
Som sagt vet jag inte vad undersökningen hade för premisser och vad för sorts underlag användes men såvitt jag vet så var undersökningen inte gjort av SU. Att det skulle vara vinklat kan man därför utesluta. Får man höra vad det är ni grundar era påståenden på? Att UU ska vara mer åtråvärd har jag lite svårt att övertygas om, ifall det inte hänvisas till någon källa...

Det finns ju massvis med mer eller mindre seriösa undersökningar, just den här kanske enbart tog hänsyn till hur många kvalificerade arbetsplatser det fanns i institutionens omedelbara närhet eller något annat lika relevant. Det är väl en undersökningsgrund som jag skulle kunna tänka mig gav det resultat som din programansvarige hävdade, och då är det ju lätt att utan vidare prata om den. Det är svårt att hitta tillförlitliga källor när man söker efter europeiska rankings som enbart tar hänsyn till juridiska institutionerna, Uppsala vinner som bekant de allra flesta breddundersökningarna. Det jag skrev igår var måhända lite stöddigt efter några öl, min uppfattning baserar jag i första hand på något så ovetenskapligt som diskussioner med utlänningar med högre utbildning inom juridik. Jag har pratat med fyra amerikaner oberoende av varandra och alla sa att Uppsala är en ypperlig "law school" som de hört talas om som en av de bättre i Europa. Stockholm brukar ha namn om sig som ganska medioker. Liknande resultat har uppnåtts med kontinentaleuropéer och engelsmän. Uppsalas medlemskap i bl.a. Coimbra gruppen ger ju också viss internationell cred. Sen kan man ju slutligen fråga sig hur mycket internationellt anseende spelar roll i sammanhanget..
Citera
2010-01-21, 14:51
Medlem
Orzions avatar
Hella poäng med ranking av universitet känns nästan hellt menningslös och det beror ju helt på vad man fokuserar på. Förutom top 5-10 i världen där universiteten är kända över hella världen och har stor "cred" lär det ju inte ha någon större betydelse om du studerar på ett som är rankat 30 eller ett som är rankat 70.
Citera
2010-01-21, 20:48
Medlem
Citat:
Nu är jag kanske inte kvalificerad för att svara på den frågan men jag kan konstatera följande iaf. Jag fick höra av programansvarige på SU idag att SU är rankad 8:a bland juristutbildningarna i hela Europa och det finns inga andra svenska lärosäten som kommer i topp-100. Nu vet jag förvisso inte vad förutsättningarna för rankningen är men om vi skulle anta en felmarginal på 30 platser; dvs. vi flyttar SU ner 30 platser och flyttar den närmast kommande lärosäten upp 30 platser, så ligger ändå SU före. Du får själv utgå från det när du kollar på utbildningar med mest "status.

Hööken säger samma sak varje år, ta hela honom med en stor nypa salt.
Citera
2010-01-21, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killer driller
Hööken säger samma sak varje år, ta hela honom med en stor nypa salt.

Han kanske gör det, ingen aning faktiskt. Ni som har pluggat på SU eller håller på plugga; hade ni någon från föreningen som höll en fejkföreläsning om tentor andra dagen? Hade våran idag och blev rätt kul faktiskt...
Citera
2010-01-22, 00:18
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Han kanske gör det, ingen aning faktiskt. Ni som har pluggat på SU eller håller på plugga; hade ni någon från föreningen som höll en fejkföreläsning om tentor andra dagen? Hade våran idag och blev rätt kul faktiskt...

Jorå, det var kul som fan! Speciellt när en stackars tjej reste sig upp och gick gråtandes därifrån... Undra vart hon tog vägen?
Man kände sig lättad när man förstod att det var ett skämt. Så här några terminer senare inser man sakta att de trots allt var lite seriösa.

Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Var någon som på en lite lättsammare sätt gick igenom de olika orterna en 5-10 sidor bakåt i tråden, rekomenderas för den som undrar.

Utan skam länkar jag till mig själv:
https://www.flashback.org/showpost.php?p=20695281&postcount=1948
https://www.flashback.org/showpost.php?p=20695294&postcount=1949
Citera
2010-01-22, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Jorå, det var kul som fan! Speciellt när en stackars tjej reste sig upp och gick gråtandes därifrån... Undra vart hon tog vägen?

Det var nån kille i vår klass, som vågade räcka upp handen och frågade om det var en blåsning. Han som föreläste behöll dock sin seriösa ton och skällde ut killen som hade räckt upp handen. Det var rätt kul måste jag säga..
Citera
2010-01-22, 14:14
Medlem
Jag har just fått hem min lagbok och kan därför sätta igång på allvar med mina nyss påbörjade JIK-studier. Min fråga är hur ni brukar göra med flikar/flärpar i lagboken? Sätter ni dom på ett ställe "permanent" eller är det beroende på vilken typ av arbete/kurs ni just håller på med? Vart sätter ni dom? Märker ni dom med lagnr eller dyl? Hoppas ni kan hjälpa en novis på området=)
Citera
2010-01-22, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skallen
Jag har just fått hem min lagbok och kan därför sätta igång på allvar med mina nyss påbörjade JIK-studier. Min fråga är hur ni brukar göra med flikar/flärpar i lagboken? Sätter ni dom på ett ställe "permanent" eller är det beroende på vilken typ av arbete/kurs ni just håller på med? Vart sätter ni dom? Märker ni dom med lagnr eller dyl? Hoppas ni kan hjälpa en novis på området=)

Sätt flikarna så att du snabbt hittar till lagen ifråga. Först överst osv så att de inte överlappar varandra. De flesta sätter väl ut förkortningarna på sina flikar, KKL, KöpL, ABL et cetera. Det finns också färdiga fliksystem att köpa.
Du kan ju alltid ta bort flikar du inte behöver på nästa termin men sånt löser sig själv när man byter lagbok. Lycka till
Citera
2010-01-22, 17:12
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Det var nån kille i vår klass, som vågade räcka upp handen och frågade om det var en blåsning. Han som föreläste behöll dock sin seriösa ton och skällde ut killen som hade räckt upp handen. Det var rätt kul måste jag säga..

Hahaha, så går det när man är modig

Citat:

Jag skulle faktiskt vilja slå ett slag för "clean-slate"-doktrinen, som jag så fint har döpt den. Dvs. inga flikar alls. Varken i lagbok eller lagtext. På det sättet lär man sig att använda register och innehållsförteckning tills man kan göra det i sömnen. Lagrum/lagar/rättsområden som är ofta återkommande lär man sig tillslut att hitta på ren känsla!
Citera
2010-01-22, 20:45
Medlem
Citat:

Sätter i flärpar med det som är relevant för kursen.

Fråga era faddrar istället (om ni inte är socialt handikappade vill säga), de har koll och finns där för er.
Citera
2010-01-23, 08:00
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Jag skulle faktiskt vilja slå ett slag för "clean-slate"-doktrinen, som jag så fint har döpt den. Dvs. inga flikar alls. Varken i lagbok eller lagtext. På det sättet lär man sig att använda register och innehållsförteckning tills man kan göra det i sömnen. Lagrum/lagar/rättsområden som är ofta återkommande lär man sig tillslut att hitta på ren känsla!

Slår ett slag här jag med. När man kommer ut i arbetslivet så småningom ser det ganska efterblivet ut med flärpar. Lika bra att lära sig på "rätt" sätt från början. Så tidsödande är det inte att leta i registret. Själv använde jag mig av den gröna lagboken under hela utbildningen, vilket är något jag ångrar lite i efterhand. Av samma anledning som jag anser att det är bäst att köra utan flärpar är det även bäst att använda den blå lagboken, med facit i hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in