2010-06-17, 08:59
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbet111
Oj, 70/30.. att det ens är möjligt att få dessa betyg. Jag vet att det redan pratats mycket om studiemetoder men har du lust att redogöra lite snabbt för hur du lyckades plugga, hade du något liv utanför böckerna?

Om man nu annars ser utanför Stockholm/Göteborg. Typ Västerås tingsrätt, hur ligger då ("ungefär") gissningsvis betygssnittet, mellan tummen och pekfingret?

Kolla på DV:s hemsida. Och angående studietekniken har det redan sagts ett antal ggr i tråden, att det som passar för vissa passar inte för andra. Det gäller således att hitta en teknik som passar en själv.
Citera
2010-06-17, 08:59
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykakuten
Problemet är att man blir bedömd som en grupp och inte utifrån ens egna personliga prestationer. Då spelar det ju ingen roll hur bra man själv är, om man är i samma grupp som nån loser som inte pallar läsa kurslitteraturen så får man ändå inte AB. Fucking orättvist.

Jo, men vem har sagt att (arbets)livet är rättvist?
Citera
2010-06-17, 09:57
Medlem
Citat:
Oj, 70/30.. att det ens är möjligt att få dessa betyg. Jag vet att det redan pratats mycket om studiemetoder men har du lust att redogöra lite snabbt för hur du lyckades plugga, hade du något liv utanför böckerna?

Om man nu annars ser utanför Stockholm/Göteborg. Typ Västerås tingsrätt, hur ligger då ("ungefär") gissningsvis betygssnittet, mellan tummen och pekfingret?

Ja visst är det möjligt, det är ganska många som får det eller bättre. Själv såg jag studierna som ett vanligt jobb och satt 9-18 varje dag, 9-21 en eller två veckor innan tenta. Nästan alla som gör så får liknande betyg så det ska inte vara några problem. Jag hade ganska mycket liv utanför böckerna ja, ungefär som alla som arbetar

Domstolsverket har vid antagningen slagit ihop betygen med sidomeriterna så att se vilka betyg folk har som kommer in är lite knepigt. Om man helt saknar sidomeriter tippar jag på att det ligger runt 300, vilket ungefär motsvaras av 70/30 betyg.
Citera
2010-06-17, 12:09
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Jo, men vem har sagt att (arbets)livet är rättvist?

Klart det inte är det, men universitetet borde vara det.
Citera
2010-06-17, 14:03
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
http://www.domstol.se/upload/Verksamheten/Arbeta_pa_domstol/notarie_anstallning_och_tjanstgoring_webb.pdf

sid 4ff
Tack, intressant läsning!
Citera
2010-06-17, 19:11
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:

Västmanlands tingsrätt heter det... Vilka meritvärde som krävs för att sitta ting på mindre tingsrätter varierar kraftig. Eftersom det oftast bara tas in en notarie åt gången vid dessa tingsrätter kan det faktiskt vara så att det krävs högre meritvärde än för att få plats i exempelvis Stockholm.
Citera
2010-06-17, 22:25
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Klart det inte är det, men universitetet borde vara det.

Varför det? Universitetet ska väl förbereda studenterna för arbetslivet, inte sant?
Citera
2010-06-17, 23:08
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Varför det? Universitetet ska väl förbereda studenterna för arbetslivet, inte sant?

Men get real människa! Universitetet har en skyldighet att behandla alla likvärdigt och att utvärdera varje individs insats efter prestation, vilket du säkert har full kännedom om men väljer att ignorera.
Senast redigerad av psykakuten 2010-06-17 kl. 23:17.
Citera
2010-06-17, 23:43
Medlem
VitaFårPåÄngens avatar
Citat:
Men get real människa! Universitetet har en skyldighet att behandla alla likvärdigt och att utvärdera varje individs insats efter prestation, vilket du säkert har full kännedom om men väljer att ignorera.
En viktig egenskap i arbetslivet är att kunna motivera och stärka sina kollegor.
Citera
2010-06-17, 23:51
Medlem
Bargents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Det var intressant, hade ingen aning om detta. Fungerar det som en vanlig tenta eller finns det någon "twist" på denna? Då har man alltså inga föreläsningar eller seminarium den dagen eller dagen efter eller kör man så hårt med studenterna att man är tvungen att arbeta hela natten?
Uppgiften är generellt sett mer utförlig, exempelvis utdrag ur en artikel eller ett förarbete som man skall diskutera utifrån ett förmögenhetsrättsligt perspektiv. Man har självklart inget schemalagt under dygnet, utan man får själv disponera sin tid. Uppgiften liknar mer en flummig seminarieuppgift än en vanlig tentafråga.
Citera
2010-06-18, 12:29
Medlem
Pörrs avatar
Citat:

Jag försöker bara provocera lite, och få dig och andra att inse att vad som står i högtravande kursplaner och liknande kommer till korta när det ställs mot traditionellt rövslickeri och ränksmideri.
Citera
2010-06-18, 12:46
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Jag försöker bara provocera lite, och få dig och andra att inse att vad som står i högtravande kursplaner och liknande kommer till korta när det ställs mot traditionellt rövslickeri och ränksmideri.

Ja ja jag fattar vad du håller på med, men det fina med universitetet är dock att man för det mesta kan överklaga och utkräva sin rätt, och att man oftast får som man vill, vilket man inte får i arbetslivet (det är min erfarenhet i alla fall).

Juristlinjen är en skitlinje, men man får väl försöka göra det bästa av den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in