2010-10-28, 16:06
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Naturligtvis. Samtidigt är det inte någon större skillnad på Lund, Uppsala, Göteborg och Stockholm. Jag vet inte vem det är, men någon av de frekventa postarna i den här tråden (namgreb eller Feadog?) har kommit med bra förklaringar till varför Lund har högst antagningspoäng. Det har mycket att göra med att vi har störst upptagningsområde rent geografiskt.

Visst är Lundajurister duktiga överlag, men det finns självklart fler faktorer att ta med i beräkningen.
Skönt att höra att fler har denna teori, det var nämligen detta jag svarade när en vän undrade varför Lund hade högre antagningspoäng än Uppsala och Stockholm. Både Stockholm, Uppsala och Örebro ligger så nära varandra medan Lund ligger själv nere i södra Sverige.
Citera
2010-10-28, 18:00
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Naturligtvis. Samtidigt är det inte någon större skillnad på Lund, Uppsala, Göteborg och Stockholm. Jag vet inte vem det är, men någon av de frekventa postarna i den här tråden (namgreb eller Feadog?) har kommit med bra förklaringar till varför Lund har högst antagningspoäng. Det har mycket att göra med att vi har störst upptagningsområde rent geografiskt.

Visst är Lundajurister duktiga överlag, men det finns självklart fler faktorer att ta med i beräkningen.

Det geografiska området är en av de faktorer man helt klart inte bör förbise när det gäller Lund. Exakt hur stor inverkan den aspekten har är å andra sidan ganska svårt att sia om. De som pluggar i Lund bör i vart fall vara försiktiga med att använda deras intagningspoäng som förklaringen till varför de får flest AB (i den mån det inte görs med glimten i ögat) på samma sätt som vi övriga bör vara försiktiga med att dra andra slutsatser än att kanske varje litet AB är välförtjänt. In dubio pro reo mina vänner!

Vad jag tycker är intressant med artikeln är att Örebro ger ut såpass få AB. Har det att göra med utbildningens och elevernas kvalité eller är det ett uttryck av deras "underdog"-stämpel där man helt enkelt är restriktiva pga. livstid och anseende?

I vart fall bör det funderas en del över att det kan diffa så mycket som det ändå gör mellan 51% och 38%. Det här kräver närmast en statlig utredning. Gärna två parallellt med varandra och därefter en statlig utredning som kan utreda utredningarna och efter ett dussin betänkanden och några turer hos remissinstanserna borde saken vara biff!
Citera
2010-10-28, 18:49
Medlem
eXtremos avatar
Har en fråga angående kurslitteratur för termin två. Skulle kontrollera om någon av böckerna som används under T1 även används under T2, jag fann dock två kurser för T2, en på 30 hp och på 33 hp. I stort sätt är litteraturen densamma förutom att den termin som har 30 hp har utökat sitt kompendium med "Bengtsson, Försäkringsavtalsrätt : s. 48-66".

En annan skillnad är att det engelska namnet skiljer, den ena kursen heter "Term Course 2: Private Law" medan den andra heter "Term Course 2: Civil Law".

30 hp - http://www.uu.se/node701?kpid=21421&lasar=10%2F11
33 hp - http://www.uu.se/node701?kpid=14681&lasar=10%2F11

Varför dessa skillnader?
Citera
2010-10-28, 19:13
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Har en fråga angående kurslitteratur för termin två. Skulle kontrollera om någon av böckerna som används under T1 även används under T2, jag fann dock två kurser för T2, en på 30 hp och på 33 hp. I stort sätt är litteraturen densamma förutom att den termin som har 30 hp har utökat sitt kompendium med "Bengtsson, Försäkringsavtalsrätt : s. 48-66".

En annan skillnad är att det engelska namnet skiljer, den ena kursen heter "Term Course 2: Private Law" medan den andra heter "Term Course 2: Civil Law".

30 hp - http://www.uu.se/node701?kpid=21421&lasar=10%2F11
33 hp - http://www.uu.se/node701?kpid=14681&lasar=10%2F11

Varför dessa skillnader?

Skillnaderna beror sannolikt på att man har behövt göra om terminerna så att höst och vår är lika långa efter att man börjat ha intag både på våren och hösten. Innan man började med vårintag så körde man 33 hp på våren och 27 hp på hösten för att man skulle få ett jullov och göra hösttentan innan julen. Nu är båda terminerna 30 hp och man gör hösttentan ca. 10 dagar in på januari. 30 hp är alltså det nya (vilket också märks om man kollar vilka datum sidorna är upprättade).
Citera
2010-10-28, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poena.naturalis
Är nog benägen att hålla med FF. Vet inte riktigt om jag fullt ut köper förklaringen med högre intagningspoäng. HT 10 hade Lund runt 22, UU och de resterande mellan 21.5-7. Skulle ett eller två VG:n fler i gymnasiebetyget innebära högre andel AB på utbildningen? Jag är inte så säker på det eller övertygad av det argumentet. Att det kan spela in kanske man måste hålla med om dock.

Är skillnaden mellan lärosätena ett argument för att införa mer standardiserade prov kanske? En intressant iakttagelse är det dock att Göteborg inte längre har förstaplatsen. Det sistnämnda kanske är litet av ett stöd för redbets argument också.

Edit: Dessutom, om intagningspoängen avgör andel AB, borde inte siffran för de lärosäten som även har intag på VT vara lägre eftersom det i regel inte är lika höga antagningspoäng då?

Lund horar ju tydligen inte på samma sätt som tex. Uppsala, kan det resultera i fler ABn? Det har ju diskuterats här hur studiemiljön i Uppsala blir lidande då man antar 600 studenter till juristprogrammet årligen. Lärarkontakten kan omöjligt vara lika bra som när man bara tar in 150....(Jo, jag förstår att fler lärare är verksamma inom varje kurs i Uppsala än Lund, men ändå..!)
Citera
2010-10-28, 19:59
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangusta
Lund horar ju tydligen inte på samma sätt som tex. Uppsala, kan det resultera i fler ABn? Det har ju diskuterats här hur studiemiljön i Uppsala blir lidande då man antar 600 studenter till juristprogrammet årligen. Lärarkontakten kan omöjligt vara lika bra som när man bara tar in 150....(Jo, jag förstår att fler lärare är verksamma inom varje kurs i Uppsala än Lund, men ändå..!)

Du har visst inte så mycket koll på något över huvud taget. Jag vet inte vad du menar med "horar" men Uppsala tar inte in 600, man tar in 500 per år (250 per termin). Det är en uppgång från 350 per år tidigare. Motsvarande antal lärare har anställts och antalet lärarledda timmar har inte sjunkit utan de har faktiskt ökat de senaste terminerna.

Enligt statistiken på vhs.se tar Lund in 200 per termin, alltså 400 om året (inte 150 om året som du verkar tro). Uppsala tar in 500 om året. Tror du den skillnaden märks mycket? Jag är rätt säker på att Uppsala har motsvarande fler anställda på fakulteten. Särskilt eftersom att PBL är en mer resurskrävande undervisningsmetod. Om jag orkar söka rätt på antalet anställda på varje fakultet återkommer jag.
Citera
2010-10-28, 19:59
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Skillnaderna beror sannolikt på att man har behövt göra om terminerna så att höst och vår är lika långa efter att man börjat ha intag både på våren och hösten. Innan man började med vårintag så körde man 33 hp på våren och 27 hp på hösten för att man skulle få ett jullov och göra hösttentan innan julen. Nu är båda terminerna 30 hp och man gör hösttentan ca. 10 dagar in på januari. 30 hp är alltså det nya (vilket också märks om man kollar vilka datum sidorna är upprättade).
Aha, det förklarar en hel del, tack för ett snabbt svar!
Citera
2010-10-29, 11:27
Medlem
Jag kommer antagligen bli antagen till juristprogrammet i Uppsala nu till vårterminen. Jag är medveten om att undervisningen är uppbyggd kring problembaserad inlärning med ett utpräglat grupparbete, och jag ser i stort detta som mycket positivt (bland annat) eftersom jag alltid lär mig mycket på att förklara mina egna lösningar på problem för andra (oavsett ämne).

Min fråga är: förekommer det någon skriftlig inlämning utifrån det arbete som görs i basgrupperna? Blir man tvungen att skriftligt redovisa sina lösningsförslag tillsammans? Jag har nämligen inget alls emot att samarbeta muntligt, men tanken på att tillsammans med andra behöva föra över detta till papper är verkligen inte lockande för mig. Skrivande och inlämningsuppgifter är något jag vill sköta på egen hand, hemma på kammaren, oberoende av andra gruppmedlemmar.

Jag hoppas på svar från någon insatt, tack.
Citera
2010-10-29, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kloot
Jag kommer antagligen bli antagen till juristprogrammet i Uppsala nu till vårterminen. Jag är medveten om att undervisningen är uppbyggd kring problembaserad inlärning med ett utpräglat grupparbete, och jag ser i stort detta som mycket positivt (bland annat) eftersom jag alltid lär mig mycket på att förklara mina egna lösningar på problem för andra (oavsett ämne).

Min fråga är: förekommer det någon skriftlig inlämning utifrån det arbete som görs i basgrupperna? Blir man tvungen att skriftligt redovisa sina lösningsförslag tillsammans? Jag har nämligen inget alls emot att samarbeta muntligt, men tanken på att tillsammans med andra behöva föra över detta till papper är verkligen inte lockande för mig. Skrivande och inlämningsuppgifter är något jag vill sköta på egen hand, hemma på kammaren, oberoende av andra gruppmedlemmar.

Basgruppsarbetet behöver inte redovisas skriftligt. Alla inlämningsuppgifter är individuella, så du kan vara lugn Däremot är det en god idé att skriva ner vad man kommit fram till i basgruppen, för ni ska ju oftast redovisa er gemensamma ståndpunkt på seminarierna. Det är ganska svårt att hålla allt i huvudet liksom...
Citera
2010-10-29, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikeness
Basgruppsarbetet behöver inte redovisas skriftligt. Alla inlämningsuppgifter är individuella, så du kan vara lugn Däremot är det en god idé att skriva ner vad man kommit fram till i basgruppen, för ni ska ju oftast redovisa er gemensamma ståndpunkt på seminarierna. Det är ganska svårt att hålla allt i huvudet liksom...

Det låter bra. Tack.
Citera
2010-10-29, 14:09
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kloot

Nu går jag inte i Uppsala utan i Umeå men vi har ju också problembaserat lärande så kan berätta hur vi gör kan alltid intressera någon annan annars. Det är undantag att man måste skriva ner något i grupp även om det självklart underlättar att ha en del nerskrivet till seminarium och liknande. Skall man ha en redovisning underlättar det ju också med en del nerskrivet så att man får lite struktur på det. Vi har dock en del PM och även någon uppsats som man skriver helt i basgruppen , inget av dessa är dock betygsgrundande förutom att man kan få underkänt på dem men det skall mycket till innan det händer.
Citera
2010-10-29, 19:22
Medlem
Bananchoklads avatar
Det skrivs ju till och från här i tråden om PBL i Uppsala. Själv pluggar jag inte längre och när jag gjorde det så var det inte i Uppsala varför jag är lite nyfiken på vad PBL innebär i praktiken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in