Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Naturligtvis. Samtidigt är det inte någon större skillnad på Lund, Uppsala, Göteborg och Stockholm. Jag vet inte vem det är, men någon av de frekventa postarna i den här tråden (namgreb eller Feadog?) har kommit med bra förklaringar till varför Lund har högst antagningspoäng. Det har mycket att göra med att vi har störst upptagningsområde rent geografiskt.
Visst är Lundajurister duktiga överlag, men det finns självklart fler faktorer att ta med i beräkningen.
Det geografiska området är en av de faktorer man helt klart inte bör förbise när det gäller Lund. Exakt hur stor inverkan den aspekten har är å andra sidan ganska svårt att sia om. De som pluggar i Lund bör i vart fall vara försiktiga med att använda deras intagningspoäng som förklaringen till varför de får flest AB (i den mån det inte görs med glimten i ögat) på samma sätt som vi övriga bör vara försiktiga med att dra andra slutsatser än att kanske varje litet AB är välförtjänt. In dubio pro reo mina vänner!
Vad jag tycker är intressant med artikeln är att Örebro ger ut såpass få AB. Har det att göra med utbildningens och elevernas kvalité eller är det ett uttryck av deras "underdog"-stämpel där man helt enkelt är restriktiva pga. livstid och anseende?
I vart fall bör det funderas en del över att det kan diffa så mycket som det ändå gör mellan 51% och 38%. Det här kräver närmast en statlig utredning. Gärna två parallellt med varandra och därefter en statlig utredning som kan utreda utredningarna och efter ett dussin betänkanden och några turer hos remissinstanserna borde saken vara biff!