Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag vet inte när du tog examen, men man skulle ju kunna säga att hela juristutbildningen i Uppsala är en typ av praktik eftersom att vi har PBL. Det är ju inte som en riktig praktik, men något åt det hållet eftersom att inlärningen går ut på att lösa juridiska problem som om man vore praktiker.
Helt ärligt, jag tror att juristutbildningen i Uppsala är mycket bättre än den vi har i Lund. Vi har haft PBL under enbart två kurser här nere, men jävlar i min lilla låda vad mycket man tvingades lära sig. Det sitter fortfarande kvar i bakhuvudet också. Mycket bra inlärningsmetod.
Det är mitt tips till alla er som funderar på vilken utbildning som är den bästa, ta Uppsala. I Lund har vi typ klassisk katederundervisning några dagar i veckan, sedan går vi hem och stirrar på våra böcker ända fram till terminens sista dag då vi tentar av hela skiten på en gång.
Den där praktiken på en vecka är för övrigt ett skämt. Visst, det är kul att hänga med på lite rättegångar och så där, men man får ju i princip inte göra något praktiskt.