2010-01-14, 17:35
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Vad händer med folk som får för många BA:n?
Tror precis jag inledde min utbildning med ett sånt, tyvärr. Mycket av det beror på det lilla utrymmet man hade att elaborera och argumentera kring rekvisit, samt vaga förutsättningar. Civilrättsliga frågor som kan lösas på fyra olika sätt (pga. vaga förutsättningar), men man fick ingen plats till att diskutera/argumentera kring varje. Ingen bortförklaring, men därav frågan.

Vet att det finns många färdiga jurister såväl som studerande med insikt här. Skulle uppskatta svar kring vad som väntar en framtida jur. kand. (eller hade det bytt namn?) med medelmåttiga betyg? Finns så klart möjlighet att bättra sig inför framtiden, men den perfekta serien är bruten redan vid första tentan, och allt känns fan piss just nu.
Nu är jag inte utexad jurist, men om du mår dåligt för att du sitter med ett BA från din första kurs får du nog tänka om. Fokusera på nästa tenta istället. BA är inte dåligt, och ett BA kommer sannerligen inte dra ner dig i skiten.
Citera
2010-01-14, 17:50
Medlem
doktor.kaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modnar
Kan jag söka jurist på 3 olika orter och sen därefter välja och vraka eller måste jag ta förstahandsvalet om jag kommer in där?
Om du kommer in på ditt förstahandsval så stryks du automatiskt från resterande val.
Citera
2010-01-14, 17:59
Medlem
kungubos avatar
Citat:
Tror precis jag inledde min utbildning med ett sånt, tyvärr. Mycket av det beror på det lilla utrymmet man hade att elaborera och argumentera kring rekvisit, samt vaga förutsättningar. Civilrättsliga frågor som kan lösas på fyra olika sätt (pga. vaga förutsättningar), men man fick ingen plats till att diskutera/argumentera kring varje. Ingen bortförklaring, men därav frågan.

Vet att det finns många färdiga jurister såväl som studerande med insikt här. Skulle uppskatta svar kring vad som väntar en framtida jur. kand. (eller hade det bytt namn?) med medelmåttiga betyg? Finns så klart möjlighet att bättra sig inför framtiden, men den perfekta serien är bruten redan vid första tentan, och allt känns fan piss just nu.

Det är kört! Lika bra att börja plugga något annat...Du kommer max få jobb som receptionist på försäkringskassan med ett BA på första terminen.
Citera
2010-01-14, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poena.naturalis
Du behöver inte oroa dig. Amanuenserna avlivar jur.studs med för många Ba:n i betyget efter att universitetet ifråga har fått pengarna för examensarbetet.

Ett mer seriöst råd skulle nog vara att inte ta ut något i förskott. Att gissa hur det har gått brukar sällan vara särskilt framgångsrikt.
Brukar kunna uppskatta vad jag kommer att få för resultat med relativt bra precision. Skulle tippa på 74 % - lovar att återkomma när rättningen är klar.
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Nu är jag inte utexad jurist, men om du mår dåligt för att du sitter med ett BA från din första kurs får du nog tänka om. Fokusera på nästa tenta istället. BA är inte dåligt, och ett BA kommer sannerligen inte dra ner dig i skiten.
Är så klart missnöjd just nu, men jag kommer rycka upp mig. Om jag ska försöka se något positivt så väntar nu två terminer civilrätt, tätt följt av en termin straffrätt.

Gnället framstod kanske som överdrivet, men det är till stor del befogat. Jag menar, ett par BA:n till så kan man väl i princip glömma att få sitta ting i någon medelstor stad? Haparanda, eller lokala inkassobolaget nästa så att säga. Ska jag vara ärlig så hoppades jag på fler avgrundssvar så jag kan motivera mig för kommande terminer (som i och för sig kommer bli jävligt roliga).
Citera
2010-01-15, 03:38
Medlem
Citat:
Brukar kunna uppskatta vad jag kommer att få för resultat med relativt bra precision. Skulle tippa på 74 % - lovar att återkomma när rättningen är klar.

Är så klart missnöjd just nu, men jag kommer rycka upp mig. Om jag ska försöka se något positivt så väntar nu två terminer civilrätt, tätt följt av en termin straffrätt.

Gnället framstod kanske som överdrivet, men det är till stor del befogat. Jag menar, ett par BA:n till så kan man väl i princip glömma att få sitta ting i någon medelstor stad? Haparanda, eller lokala inkassobolaget nästa så att säga. Ska jag vara ärlig så hoppades jag på fler avgrundssvar så jag kan motivera mig för kommande terminer (som i och för sig kommer bli jävligt roliga).

Jag säger så här: FUCK IT! Jag har tenta om knappa 5 timmar från och med nu, får jag AB på den tentan så får jag AB på kursen, annars Ba. Jag tänker si som så här, att det är bara att dra lärdom av det till nästa termin. Rannsaka dig själv varför du (om du nu får Ba) inte lyckades prestera fullt ut. Inom denna typ av studier och examinationsformer, kan det (enligt mig) bara bero på en själv att man inte får/fick AB. Detta innebär att man sakligt skall se på var det brast i studietekniken, och åtgärda detta misstag till kommande termin. Om nu din ambition är att sitta ting efter avslutad utbildning, så se till att plugga för det också. förstår du inte en viss typ av spörsmål inom ett rättsområde, så se till att nöta det om och om igen. Det FINNS inga genvägar till det perfekta stereoljudet, som en mycket klok och vis person en gång sa...

Ett Ba kommer inte att stjälpa din möjlighet till att sitta ting, men se i fortsättningen till att vara mer förberedd. Har man kunskapen så har man ett AB, så enkelt är det.

Sammanfattning: Om du får Ba på denna tenta, skitsamma, och dra lärdom av det till kommande termin, för det är lång tid kvar att åtgärda ditt eventuella Ba och dess inverkan på din möjlighet till att sitta ting. 8 terminer AB väntar på dig...
Citera
2010-01-15, 07:51
Medlem
Pörrs avatar
Citat:

Antingen går du och dör eller skärper du dig.

Jag känner inte en enda som har AB rakt över, och jag skulle ändå betrakta mig själv och min umgängeskrets som förhållandevis lyckade (och lyckliga) personer. Ett Ba hit eller dit är ingen panik. Det är snarare din inställning det är fel på - ändra på den annars blir du troligtvis inte långlivad på juristutbildningen.
Citera
2010-01-15, 07:54
Medlem
Pörrs avatar
Citat:

Jag har suttit ting på en av Sveriges fem största tingsrätter, och jag hade också Ba på termin ett, så ta det lugnt.
Citera
2010-01-17, 03:26
Medlem
ni som läser eller har tagit examen, visste ni redan innan ni började studera vad ni ville syssla med inom juridiken?

om inte, har ni kommit på det än och isf hur mycket har ni läst?

har just börjat på juristlinjen men vet inte riktigt vad jag vill syssla med. men viktigt är att jag trivs mer med arbetet än lönen. det är ändå inte uteslutet ätt inrikta sig affärsjuridik, så länge det är kul nog.
Citera
2010-01-17, 09:55
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jits
ni som läser eller har tagit examen, visste ni redan innan ni började studera vad ni ville syssla med inom juridiken?

om inte, har ni kommit på det än och isf hur mycket har ni läst?

har just börjat på juristlinjen men vet inte riktigt vad jag vill syssla med. men viktigt är att jag trivs mer med arbetet än lönen. det är ändå inte uteslutet ätt inrikta sig affärsjuridik, så länge det är kul nog.

Jag hade ingen aning alls. Var inte så mycket klokare efter utbildningen heller. Visste snarare vad jag inte ville syssla med än tvärtom. Nu har jag varit ute på arbetsmarknaden i snart fyra år och vet fortfarande inte vad jag vill göra i slutändan. Vill nog prova på en del olika saker innan jag "bestämmer" mig. Är inne på domarbanan för tillfället dock och trivs bra.
Citera
2010-01-17, 14:41
Medlem
tror att jag kommer hamna i en liknande situation efter examen, har aldrig vetat vad jag vill bli och tycker att så mycket verkar roligt inom juridiken. hoppas att jag kan hitta mål/inriktning ganska tidigt, det tror jag skulle ge mig ännu mer motivation och fokus..
Citera
2010-01-17, 17:44
Medlem
En fråga som tangerar det här med för många BA:n... Vilka tingsrätter är det som så att säga räknas? (notarietjänstgöring). Självklart torde ting från småstad vara bättre än inget alls. Men ponera t.ex. att man kan välja mellan jobb direkt på mellanstor byrå och ting i någon obskyr stad i norrland? Skulle det då vara otaktiskt att välja bort jobbet? Jag skulle kunna tänka mig att om man vill syssla med affärsjuridik så är jobb direkt bättre än ting från småstad, men hur resonerar ni? Kanske satsa på att jobba ett år för maxade sidomeriter och sedan hoppas på lite lägre intag nästa år på storstads-tingsrätterna?

Finns det någon slags lista på tingsrätter som "duger" btw?
Citera
2010-01-17, 18:28
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikdasick
En fråga som tangerar det här med för många BA:n... Vilka tingsrätter är det som så att säga räknas? (notarietjänstgöring). Självklart torde ting från småstad vara bättre än inget alls. Men ponera t.ex. att man kan välja mellan jobb direkt på mellanstor byrå och ting i någon obskyr stad i norrland? Skulle det då vara otaktiskt att välja bort jobbet? Jag skulle kunna tänka mig att om man vill syssla med affärsjuridik så är jobb direkt bättre än ting från småstad, men hur resonerar ni? Kanske satsa på att jobba ett år för maxade sidomeriter och sedan hoppas på lite lägre intag nästa år på storstads-tingsrätterna?

Finns det någon slags lista på tingsrätter som "duger" btw?

Jag tror inte att det spelar någon roll var någonstans som du suittit ting. Det som är en fördel är väl om lagmannen, eller någon annan, på tingsrätten har kontakter som du har nytta av. I många fall är det nog så att erfarenheten av att sitta tinga på en mindre, eller mellanstor, tingsrätt ger dig en nyttigare erfarenhet än att hamna på en avverkningsavdelning på en stor tingsrätt etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in