Citat:
Ursprungligen postat av maax500
Är det roligt att plugga juridik? Är det intressant? Eller sitter man bara och tänker "wtf varför ska jag lära mig denhär skiten varför valde jag inte något annat istället!?!?!?"?
Ibland är det roligt/intressant och ibland mindre så. På det stora hela är det kul men visst har det hänt, samt händer, att man ibland undrar vad fan man håller på med men då kommer man på att det inte finns något annat som intresserar en anyways.
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Tack. EU-rätt, konstitutionell rätt och statsrätt faller sig inte som varken någon hobby jag studerar på fritiden eller ens så mycket som finner viss njutning av i aktuella studiesammanhang. Jag har därmed mycket svårt för just denna kurs och är en realist och har förstått att chansen till att jag klarar denna tenta är liten. Vad finns det då för chanser? Omtenta såklart? Pratade med en läkarstudent som berättade att de hade 5 (!) möjligheter till omtentor. Kan någon förklara hur omtentorna går till på juristprogrammet? Eller är det specifikt beroende på vilket lärosäte man studerar vid?
En omtenta går till som så att man anmäler sig till omtentan som hålls veckor/månader efter ordinarie tenta och sedan skriver den. Misslyckas man så anmäler man sig till nästa och så fortsätter det. Mig veterligen finns ingen gräns, men förr eller senare inser man nog sin begränsning och om inte annat brukar olika obligatorium för tentamen att vara tidsbegränsade så förr eller senare behöver man i princip läsa om hela kursen. Sen är det också så att flertalet kurser har krav på att vissa tidigare kurser ska vara avklarade så man riskerar så att säga att "fastna" i utbildningen.