2012-10-10, 23:04
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Jo det har du såklart rätt i fast man kan väl inte läsa hela mastern det skulle ju kräva 4 valfria terminer vilket väl inget juristprogram har?
Jag vet faktiskt inte hur de löser det där, för det saknas ju, som du mkt riktigt påpekar, en termin.
Citera
2012-10-10, 23:33
Medlem
maax500s avatar
Mycket snack om betyg, hur mycket man ska plugga, karriärer osv. Bryter av med en fråga om något helt annat.

Är det roligt att plugga juridik? Är det intressant? Eller sitter man bara och tänker "wtf varför ska jag lära mig denhär skiten varför valde jag inte något annat istället!?!?!?"?
Citera
2012-10-10, 23:42
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Jag satt som ett frågetecken under jiken och fortsatte sitta som ett alltmer bleknande frågetecken i flera terminer så oroa dig inte.

Tack. EU-rätt, konstitutionell rätt och statsrätt faller sig inte som varken någon hobby jag studerar på fritiden eller ens så mycket som finner viss njutning av i aktuella studiesammanhang. Jag har därmed mycket svårt för just denna kurs och är en realist och har förstått att chansen till att jag klarar denna tenta är liten. Vad finns det då för chanser? Omtenta såklart? Pratade med en läkarstudent som berättade att de hade 5 (!) möjligheter till omtentor. Kan någon förklara hur omtentorna går till på juristprogrammet? Eller är det specifikt beroende på vilket lärosäte man studerar vid?
Citera
2012-10-11, 01:01
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maax500
Är det roligt att plugga juridik? Är det intressant? Eller sitter man bara och tänker "wtf varför ska jag lära mig denhär skiten varför valde jag inte något annat istället!?!?!?"?

Ibland är det roligt/intressant och ibland mindre så. På det stora hela är det kul men visst har det hänt, samt händer, att man ibland undrar vad fan man håller på med men då kommer man på att det inte finns något annat som intresserar en anyways.

Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Tack. EU-rätt, konstitutionell rätt och statsrätt faller sig inte som varken någon hobby jag studerar på fritiden eller ens så mycket som finner viss njutning av i aktuella studiesammanhang. Jag har därmed mycket svårt för just denna kurs och är en realist och har förstått att chansen till att jag klarar denna tenta är liten. Vad finns det då för chanser? Omtenta såklart? Pratade med en läkarstudent som berättade att de hade 5 (!) möjligheter till omtentor. Kan någon förklara hur omtentorna går till på juristprogrammet? Eller är det specifikt beroende på vilket lärosäte man studerar vid?

En omtenta går till som så att man anmäler sig till omtentan som hålls veckor/månader efter ordinarie tenta och sedan skriver den. Misslyckas man så anmäler man sig till nästa och så fortsätter det. Mig veterligen finns ingen gräns, men förr eller senare inser man nog sin begränsning och om inte annat brukar olika obligatorium för tentamen att vara tidsbegränsade så förr eller senare behöver man i princip läsa om hela kursen. Sen är det också så att flertalet kurser har krav på att vissa tidigare kurser ska vara avklarade så man riskerar så att säga att "fastna" i utbildningen.
Senast redigerad av namgreb 2012-10-11 kl. 01:04.
Citera
2012-10-11, 07:16
Medlem
Citat:
En omtenta går till som så att man anmäler sig till omtentan som hålls veckor/månader efter ordinarie tenta och sedan skriver den. Misslyckas man så anmäler man sig till nästa och så fortsätter det. Mig veterligen finns ingen gräns, men förr eller senare inser man nog sin begränsning och om inte annat brukar olika obligatorium för tentamen att vara tidsbegränsade så förr eller senare behöver man i princip läsa om hela kursen. Sen är det också så att flertalet kurser har krav på att vissa tidigare kurser ska vara avklarade så man riskerar så att säga att "fastna" i utbildningen.

Instämmer i ovanstående men vill bara utveckla: De "flertalet" kurser som är krav för att kunna gå tas det väldigt lätt på. Det är i princip bara C2 som är ett absolut krav som du inte kan få dispens ifrån (I nya studieordningen kommer väl detta att heta Civilrätt 1?) men i övrigt kan man få dispens för hela programmer tills det är dags för specialkurser där grundkursen (om den finns) krävs. Gäller SU, oklart om det gäller de andra ställena men jag antar det.
Citera
2012-10-11, 07:39
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polonius
Instämmer i ovanstående men vill bara utveckla: De "flertalet" kurser som är krav för att kunna gå tas det väldigt lätt på. Det är i princip bara C2 som är ett absolut krav som du inte kan få dispens ifrån (I nya studieordningen kommer väl detta att heta Civilrätt 1?) men i övrigt kan man få dispens för hela programmer tills det är dags för specialkurser där grundkursen (om den finns) krävs. Gäller SU, oklart om det gäller de andra ställena men jag antar det.

Verkligen? Jag trodde de höll hårdare på det där och bara delade ut dispens vid specialfall.
Citera
2012-10-11, 09:16
Medlem
WT-Kentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polonius
Det är riktigt att man i princip kan få dispens från alla förkunskapskrav till senare grundkurser utom i fråga om Civilrätt 2 (Civilrätt A i nya studieordningen). Det finns dock ett aber: för att kunna registreras på en kurs måste man också registreras på den termin då kursen enligt studieordningen skall läsas och för att kunna registreras på en viss termin måste man ha tagit ett visst antal poäng. Sålunda krävs exempelvis för registrering på T5 att man med godkänt resultat har tenterat 75 hp inom juristprogrammet och för T8 (specialkurser) krävs 150 hp.
Citera
2012-10-11, 09:35
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Verkligen? Jag trodde de höll hårdare på det där och bara delade ut dispens vid specialfall.
Om inte annat så framgår det ju av ordet(d i s p e n s).
Citera
2012-10-11, 10:55
Medlem
charles1s avatar
Sitter på mobilen så kan inte kolla just nu, men räcker det med 1.6 på Hp att komma in på Juristprogrammet i Uppsala?
Citera
2012-10-11, 10:59
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charles1
Sitter på mobilen så kan inte kolla just nu, men räcker det med 1.6 på Hp att komma in på Juristprogrammet i Uppsala?

Ja. Definitivt om du söker nu till våren, men det bör räcka även till hösten om inget drastiskt inträffar.
Citera
2012-10-11, 11:02
Medlem
charles1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Ja. Definitivt om du söker nu till våren, men det bör räcka även till hösten om inget drastiskt inträffar.

Tack för snabbt svar! En lättnad!
Citera
2012-10-11, 11:14
Medlem
Någon som läser i Örebro? Hur känns det rent allmänt? Tempot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in