2010-03-18, 15:36
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pats
Vad vet ni om möjligheterna att läsa in juristprogrammet på kortare tid än den normala studietakten? Jag har hört talas om ett flertal personer som genomfört detta, bland annat på SU, men jag vet inte om den möjligheten finns/fanns på samtliga lärosäten?

Någon som kommit i kontakt med någon som skruvat upp tempot och betat av juristprogrammet på kortare tid? Eller, vad tror ni om era egna förutsättningar? Är 9 terminer lagom? Hur mycket skulle era betyg ta stryk om ni läste in 1-3 terminer parallellt med de övriga 6-8?

Tacksam för svar, invändningar och kommentarer.

Har ingen erfarenhet av att läsa juridik dubbelt, däremot läste jag andra ämnen parallellt under nästan hela utbildningen och det är det gamla vanliga som gäller, nämligen att prioritera. Hur mycket betygen tar stryk är ju givetvis individuellt, jag vet allt från sådana som precis klarat sig till de som satt AB rakt över trots att de läst både 2 och 300 procent.
Citera
2010-03-18, 15:50
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Har ingen erfarenhet av att läsa juridik dubbelt, däremot läste jag andra ämnen parallellt under nästan hela utbildningen och det är det gamla vanliga som gäller, nämligen att prioritera. Hur mycket betygen tar stryk är ju givetvis individuellt, jag vet allt från sådana som precis klarat sig till de som satt AB rakt över trots att de läst både 2 och 300 procent.
Ditt svar fick mig att tänka på en annan grej. Väger det tyngre att ha läst saker parallellt med juristutbildningen än att ha engagerat sig på annat håll. Jämför t ex med att ha jobbat på helger, att ha haft engagemang inom något av vad studentlivet (t ex AF eller nation) har att erbjuda eller går många arbetsgivare igång på att man har varit aktiv i kåren? Du är ju trots allt inne i branchen - vad är din syn på det, och vet du om det finns någon generell åsikt hos de som sitter och ska anställa?
Citera
2010-03-18, 20:59
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Ditt svar fick mig att tänka på en annan grej. Väger det tyngre att ha läst saker parallellt med juristutbildningen än att ha engagerat sig på annat håll. Jämför t ex med att ha jobbat på helger, att ha haft engagemang inom något av vad studentlivet (t ex AF eller nation) har att erbjuda eller går många arbetsgivare igång på att man har varit aktiv i kåren? Du är ju trots allt inne i branchen - vad är din syn på det, och vet du om det finns någon generell åsikt hos de som sitter och ska anställa?

De gånger jag har suttit med och rekryterat (vilket iofs mestadels har varit sommarnotarier och trainees) har det förekommit en hel del som har skrivit "arbetat på nation, hösten 09". I sådana lägen hade man hemskt gärna velat ställa frågan "och vad vill du egentligen visa med det?". För ibland verkar det som att de inte tänker vad de vill komma med att åberopa diverse intyg från de mest obskyra arbetsgivare. Visst, förman och kurator och allt vad det heter kräver ju en viss kompetens, men att plocka platsglas en gång i månaden på en torsdag på Lunds hade man ju lika gärna kunna sätta ett antal kromosomberikade på att göra och de hade gjort det minst lika bra.

Jag kan personligen ibland känna att det är för mycket hos vissa, men det kan ju också ha att göra med att mitt engagemang i studentvärlden kom att utsträcka sig till noll timmar. Detta personliga agg ska dock inte underskattas, eftersom det är allmänt känt att arbetsgivare har en tendens att anställa sådana som påminner om dem själva.
Citera
2010-03-19, 22:39
Medlem
Gungdungkungs avatar
Juriststuderande, hur många sidor/dag uppskattar ni att ni behöver läsa under en kurs

Juriststuderande, hur många sidor/dag uppskattar ni att ni behöver läsa under en kurs?
Citera
2010-03-20, 02:38
Medlem
Bargents avatar
Det är väldigt svårt att säga. Varierar ju i samband med sidomfånget för de olika seminarierna etc. Men säg att en 30 poängskurs har 12 böcker ā 250-300 sidor. Med rättsfallskompendier säger vi att det blir 3000 sidor per kurs.

Om en termin är ca 80 studiedagar så blir det ju cirka 40 sidor per dag. Sen säger det sig själv att man kan läsa 100-200 sidor per dag under intensiva perioder osv.
Citera
2010-03-20, 11:44
Medlem
Pewterschmidts avatar
Lunds studenttidning Lundagård genomförde förra året en undersökning över hur många sidor kurslitteratur man måste läsa per högskolepoäng för olika ämnen.

Antal sidor kurslitteratur
Juridik - 224
Statsvetenskap - 151
Psykologi - 150
Medicin - 142
Historia - 136
Svenska - 134
Praktisk filosofi - 94
Nationalekonomi - 87
Teknisk fysik -44
Matematik - 39

DN publicerade även en artikel om denna undersökning i deras bilaga "Högskoleguiden" som gavs ut 11 mars.
Citera
2010-03-20, 12:21
Medlem
Gungdungkungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pewterschmidt
Lunds studenttidning Lundagård genomförde förra året en undersökning över hur många sidor kurslitteratur man måste läsa per högskolepoäng för olika ämnen.

Juridik - 224
Statsvetenskap - 151
Psykologi - 150
Medicin - 142
Historia - 136
Svenska - 134
Praktisk filosofi - 94
Nationalekonomi - 87
Teknisk fysik -44
Matematik - 39

DN publicerade även en artikel om denna undersökning i deras bilaga "Högskoleguiden" som gavs ut 11 mars.

Intressant att statsvetenskap, historia och ev svenska(antar att det är litteraturvetenskap?) hade såpass lågt i jämförelse med juridik.
Citera
2010-03-20, 13:56
Medlem
FrasseFloyds avatar
Ämnen sammanfogade.

/mod
Citera
2010-03-20, 15:35
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gungdungkung
Intressant att statsvetenskap, historia och ev svenska(antar att det är litteraturvetenskap?) hade såpass lågt i jämförelse med juridik.

Beakta att lagboken tas med när man läser juridik, det adderar ett antal sidor. Detta även fast man inte läser den som man läser "vanlig" litteratur.
Citera
2010-03-20, 20:43
Medlem
Gungdungkungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Beakta att lagboken tas med när man läser juridik, det adderar ett antal sidor. Detta även fast man inte läser den som man läser "vanlig" litteratur.

I see. Syftade mer på att statsvetenskap, historia och svenska har känts för mig som ämnen där det inte finns nog att läsa. Jag menar historia, väldigt brett, finns gott om historia att läsa, samma med litteraturvetenskap, finns väl hur mycket som helst relevant.
Citera
2010-03-20, 20:55
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pewterschmidt

Juridik - 224
Statsvetenskap - 151
Psykologi - 150
Medicin - 142
Historia - 136
Svenska - 134
Praktisk filosofi - 94
Nationalekonomi - 87
Teknisk fysik -44
Matematik - 39

Undrar hur de räknade det man läser inför olika uppsatser och hemtenter du kan ju läsa 10 tals böcker inför en större uppsats eller bara ett fåtal beroende på vilket ämne du väljer.
Citera
2010-03-21, 01:12
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo

Inte en chans att de räknar med författningstext där. Inte heller rättsfall, förarbeten eller sådant är inräknat där. Det där är ren kurslitteratur, juridisk doktrin. Och ja, man måste läsa ganska mycket på juristprogrammet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in