Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Ditt svar fick mig att tänka på en annan grej. Väger det tyngre att ha läst saker parallellt med juristutbildningen än att ha engagerat sig på annat håll. Jämför t ex med att ha jobbat på helger, att ha haft engagemang inom något av vad studentlivet (t ex AF eller nation) har att erbjuda eller går många arbetsgivare igång på att man har varit aktiv i kåren? Du är ju trots allt inne i branchen - vad är din syn på det, och vet du om det finns någon generell åsikt hos de som sitter och ska anställa?
De gånger jag har suttit med och rekryterat (vilket iofs mestadels har varit sommarnotarier och trainees) har det förekommit en hel del som har skrivit "arbetat på nation, hösten 09". I sådana lägen hade man hemskt gärna velat ställa frågan "och vad vill du egentligen visa med det?". För ibland verkar det som att de inte tänker vad de vill komma med att åberopa diverse intyg från de mest obskyra arbetsgivare. Visst, förman och kurator och allt vad det heter kräver ju en viss kompetens, men att plocka platsglas en gång i månaden på en torsdag på Lunds hade man ju lika gärna kunna sätta ett antal kromosomberikade på att göra och de hade gjort det minst lika bra.
Jag kan personligen ibland känna att det är för mycket hos vissa, men det kan ju också ha att göra med att mitt engagemang i studentvärlden kom att utsträcka sig till noll timmar. Detta personliga agg ska dock inte underskattas, eftersom det är allmänt känt att arbetsgivare har en tendens att anställa sådana som påminner om dem själva.