2010-03-11, 16:15
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Pol.kand kräver inte speciellt mycket tid. Däremot tar jur.kand en otrolig massa tid om man siktar på toppbetyg.

Nåja, det beror ganska mycket på talang och studieteknik. Har man normala själsliga gåvor och hittar en vettig teknik för pluggandet så behöver juristlinjen inte ta särdeles mycket tid, även om man siktar på toppbetyg.

Under min studietid fick jag ofta känslan av att problemet var att många inte ens reflekterade över hur effektivt de studerade, istället körde de ner näsan i böckerna och försöker briljera med hur mycket de pluggade (vilket sen fortsätter i arbetslivet, det är stört omöjligt att ta en pilsner/glas vin med en biträdande jurist/advokat (oavsett inriktning) utan att denne sitter och koketterar med hur enormt mycket denne jobbar).
Citera
2010-03-11, 16:42
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Jag läser dubbelt just nu, och visst tar det lite tid. Det finns dock tid över till annat, men det kräver planering. Sen beror det naturligtvis på vad man läser; just nu läser jag en A-kurs som inte är alltför svår och satsar bara på G där. Skulle naturligtvis bli kämpigare att läsa en B-kurs och då faktiskt ha en förväntning på sig att ha lärt sig stoffet från föregående kurs. Men att läsa 15 p utöver juridiken skulle nog många fixa om de faktiskt pluggade när de satt på biblioteket istället för att gå och köpa kaffe hela tiden.
Citera
2010-03-12, 16:11
Medlem
anvandare78596335s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Pol.kand kräver inte speciellt mycket tid. Däremot tar jur.kand en otrolig massa tid om man siktar på toppbetyg.

haha, va? Jag tog jur. kand och civlekonomexamen och hade ändå tid att jobba deltid.
Citera
2010-03-13, 00:13
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anvandare78596335
haha, va? Jag tog jur. kand och civlekonomexamen och hade ändå tid att jobba deltid.

Jag har alltid varit lite intresserad av de som kör dubbelt, får jag fråga vilka betyg du fick och hur mycket tid du la ner i snitt? Går bra att PM:a om du inte vill svara i tråden, går bra att inte svara heller för den delen då det är lite fräckt att fråga om betyg

Vad tycker vi alla jur.stud och jur.kand om att juristyrket kom på sjunde plats i undersökningen "så väljer singlarna"?
Att läkare slog oss är väll inte överraskande, men "kreativt yrke", vad fan menar de med det? Anna Odell wannabes eller vad? Och socialarbetare, hur fan kan socialarbetare slå oss? Som jur.stud och singel känner jag inte igen mig i undersökningen alls, nämn att du pluggar juridik ute på krogen och intressenivån hos det andra könet stiger markant! Dessutom är det intressant att akademiker tar fjärde platsen, mig veterligen är jurister att anse som akademiker... Men men, vad tycks?

http://www.metrojobb.se/artikel/2010/03/12/96648/flest-singlar-vill-fa-ihop-det-med-la/
Citera
2010-03-13, 00:29
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Jag har alltid varit lite intresserad av de som kör dubbelt, får jag fråga vilka betyg du fick och hur mycket tid du la ner i snitt? Går bra att PM:a om du inte vill svara i tråden, går bra att inte svara heller för den delen då det är lite fräckt att fråga om betyg

Vad tycker vi alla jur.stud och jur.kand om att juristyrket kom på sjunde plats i undersökningen "så väljer singlarna"?
Att läkare slog oss är väll inte överraskande, men "kreativt yrke", vad fan menar de med det? Anna Odell wannabes eller vad? Och socialarbetare, hur fan kan socialarbetare slå oss? Som jur.stud och singel känner jag inte igen mig i undersökningen alls, nämn att du pluggar juridik ute på krogen och intressenivån hos det andra könet stiger markant! Dessutom är det intressant att akademiker tar fjärde platsen, mig veterligen är jurister att anse som akademiker... Men men, vad tycks?

http://www.metrojobb.se/artikel/2010/03/12/96648/flest-singlar-vill-fa-ihop-det-med-la/

Reagerade också på att akademiker och jurister inte klassades som samma. Lägger man i hoppa båda blir ju resultatet betydligt bättre för jurister Sedan beror det nog mycket på vad det är för jurist du är. Jobbar du 12 timmar om dagen på någon privat byrå kanske du inte är den mest attraktiva personen att ha ett förhållande med medans om du jobbar för att rädda miljön eller något annat liknande så lär du ju bara kunna välja och vraka som man
Citera
2010-03-13, 01:04
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Reagerade också på att akademiker och jurister inte klassades som samma. Lägger man i hoppa båda blir ju resultatet betydligt bättre för jurister Sedan beror det nog mycket på vad det är för jurist du är. Jobbar du 12 timmar om dagen på någon privat byrå kanske du inte är den mest attraktiva personen att ha ett förhållande med medans om du jobbar för att rädda miljön eller något annat liknande så lär du ju bara kunna välja och vraka som man

haha, jo det är ju sant! Om akademiker är på fjärde plats utan jurister i leden, och jurister på egen hand lyckas ta sjunde platsen, är ju en jurist som är akademiker samtidigt (hur man nu skulle lyckas med att inte vara det) nästan att jämföra med läkare ute på köttmarknaden!

Det intressanta med att juristyrket har viss status hos andra könet är att kvinnor (eller män för er kvinnliga jurister) gärna verkar vilja att man har ett krävande jobb som både utmanar en men samtidigt ger cash samt makt, likväl ska man ha tid till gullegull hemma i soffan vid fyra varje dag. Man kan ju inte ha kakan och äta upp den samtidigt!

En annan intressant grej är ju verkligen hur tjejer reagerar på just vad man jobbar som (eller tänker jobba som) inom de olika juristyrkena. En kväll för några veckor sedan satt jag och snackade med en fager psykologstudent och drog någon lång monolog om hur jag slits mellan tankarna att bli åklagare och göra något gott för samhället, eller jobba med miljörätt och göra något gott för världen. Gick självklart hem! (Tills min idiotiska polare av någon anledning lade sig i diskussionen för att påpeka att jag kvällen innan dödat en mus, detta då katten gett sig på stackarn och jag tog mitt ansvar och satte den ur sitt lidande, men att säga något sådant till en Sigmund Freud-brud... funkar inte! Cock-block!)
Någon halvtimma senare satt man med en annan tjej i knät och konstaterade att pengarna finns att hämta inom affärsjuridiken... Gick hem ännu hårdare! The grand finale var när jag satte på väcklarklockan på min mobil och när den ringde "svarade" jag lite nonchalant och sa: "Har det ökat? Jaha, ok, men köp 500 A, 1000 B och lägg ett bud på du vet vad. Ring mig inte mer ikväll, jag kommer vara upptagen de kommande 4-5 timmarna, beror på hur mycket hon tål."

ps/ Jag vet att jag missbrukar mina juridikstudier ibland, men tamefan, spenderar man majoriteten av sin vardag med att försöka uppnivå AB-nivå har man rätt att svina lite!
Senast redigerad av namgreb 2010-03-13 kl. 01:07.
Citera
2010-03-13, 01:29
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb

Det där om socialarbetare lät jättejättekonstigt. Jag skulle tappa intresset direkt om det var en socialarbetare jag snackade med.
Citera
2010-03-13, 09:54
Medlem
Jag skummade över litteraturen i både ekonomin och juridiken. Läste rättsfallen och om jag hade problem med något eller inte förstod använde jag litteraturen som uppslagsverk. Var något extra svårt gick man på seminariet. Storföreläsningar skippade jag helt - de gav oftast bara repetition från böckerna. Gick och satte av obligatorier utöver det.

Har AB på allt utom rättshistoria. Och A rakt genom hela ekonomiutbildningen
Citera
2010-03-13, 14:48
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Skaffa en mobil med fake call funktion funkar mycket bättre

Blir prioritering 1 nästa vecka!

Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Det där om socialarbetare lät jättejättekonstigt. Jag skulle tappa intresset direkt om det var en socialarbetare jag snackade med.

Ja, sen när blev sosskärringar eftertraktat?

Citat:
Jag skummade över litteraturen i både ekonomin och juridiken. Läste rättsfallen och om jag hade problem med något eller inte förstod använde jag litteraturen som uppslagsverk. Var något extra svårt gick man på seminariet. Storföreläsningar skippade jag helt - de gav oftast bara repetition från böckerna. Gick och satte av obligatorier utöver det.

Har AB på allt utom rättshistoria. Och A rakt genom hela ekonomiutbildningen

Låter som ett effektivt upplägg, (vilket det onekligen måste ha varit med tanke på betygen), men låter även som om du har en kapacitet som är en bra bit över gemene mans.

Vad var roligast? Juridiken eller ekonomin?
Citera
2010-03-14, 10:04
Medlem
Jag skulle säga att jag alltid varit normalbegåvad. Gick ut gymnasiet med "ok" betyg och kom nästan inte in på juristprogrammet pga det. Roligast var att dricka öl efter tentorna. Juridik gör dig lätt nördig och alla dina normala vänner kommer tycka att du är torr och dryg
Citera
2010-03-14, 10:50
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Jag skulle säga att jag alltid varit normalbegåvad. Gick ut gymnasiet med "ok" betyg och kom nästan inte in på juristprogrammet pga det. Roligast var att dricka öl efter tentorna. Juridik gör dig lätt nördig och alla dina normala vänner kommer tycka att du är torr och dryg

Haha, du gick ut gymnasiet med "ok" betyg och kom därför nästan inte in på juristprogrammet? Om man kommer in på juristprogrammet skulle i alla fall jag klassa betygen som bättre än "ok". Även om det inte är 20,0 så krävs det ju MVG i de flesta ämnena med bara några VG för att komma in. "Ok" betyg för mig är väl kanske 14-15 i snitt.

Vad gäller sista meningen så skulle jag nog kanske hålla med om vad jag tror att du menar, men inte riktigt formuleringen. Man kan bli en jävel på att argumentera, prata med svåra ord och låta som en jävla politiker om man går juristprogrammet, men om man blir torr är ju upp till en själv. Men vad vet jag, jag var dryg på det sättet att jag alltid kunnat formulera mig bättre än de flesta av mina vänner innan jag började plugga också. Man kan väl säga att jag alltid varit en dryg juristtyp, fast utan några kunskaper om juridiken innan jag började på juristprogrammet.
Citera
2010-03-18, 14:22
Medlem
patss avatar
Vad vet ni om möjligheterna att läsa in juristprogrammet på kortare tid än den normala studietakten? Jag har hört talas om ett flertal personer som genomfört detta, bland annat på SU, men jag vet inte om den möjligheten finns/fanns på samtliga lärosäten?

Någon som kommit i kontakt med någon som skruvat upp tempot och betat av juristprogrammet på kortare tid? Eller, vad tror ni om era egna förutsättningar? Är 9 terminer lagom? Hur mycket skulle era betyg ta stryk om ni läste in 1-3 terminer parallellt med de övriga 6-8?

Tacksam för svar, invändningar och kommentarer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in