Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Reagerade också på att akademiker och jurister inte klassades som samma. Lägger man i hoppa båda blir ju resultatet betydligt bättre för jurister

Sedan beror det nog mycket på vad det är för jurist du är. Jobbar du 12 timmar om dagen på någon privat byrå kanske du inte är den mest attraktiva personen att ha ett förhållande med medans om du jobbar för att rädda miljön eller något annat liknande så lär du ju bara kunna välja och vraka som man

haha, jo det är ju sant! Om akademiker är på fjärde plats utan jurister i leden, och jurister på egen hand lyckas ta sjunde platsen, är ju en jurist som är akademiker samtidigt (hur man nu skulle lyckas med att inte vara det) nästan att jämföra med läkare ute på köttmarknaden!
Det intressanta med att juristyrket har viss status hos andra könet är att kvinnor (eller män för er kvinnliga jurister) gärna verkar vilja att man har ett krävande jobb som både utmanar en men samtidigt ger cash samt makt, likväl ska man ha tid till gullegull hemma i soffan vid fyra varje dag. Man kan ju inte ha kakan och äta upp den samtidigt!
En annan intressant grej är ju verkligen hur tjejer reagerar på just vad man jobbar som (eller tänker jobba som) inom de olika juristyrkena. En kväll för några veckor sedan satt jag och snackade med en fager psykologstudent och drog någon lång monolog om hur jag slits mellan tankarna att bli åklagare och göra något gott för samhället, eller jobba med miljörätt och göra något gott för världen. Gick självklart hem! (Tills min idiotiska polare av någon anledning lade sig i diskussionen för att påpeka att jag kvällen innan dödat en mus, detta då katten gett sig på stackarn och jag tog mitt ansvar och satte den ur sitt lidande, men att säga något sådant till en Sigmund Freud-brud... funkar inte! Cock-block!)
Någon halvtimma senare satt man med en annan tjej i knät och konstaterade att pengarna finns att hämta inom affärsjuridiken... Gick hem ännu hårdare! The grand finale var när jag satte på väcklarklockan på min mobil och när den ringde "svarade" jag lite nonchalant och sa:
"Har det ökat? Jaha, ok, men köp 500 A, 1000 B och lägg ett bud på du vet vad. Ring mig inte mer ikväll, jag kommer vara upptagen de kommande 4-5 timmarna, beror på hur mycket hon tål."
ps/ Jag vet att jag missbrukar mina juridikstudier ibland, men tamefan, spenderar man majoriteten av sin vardag med att försöka uppnivå AB-nivå har man rätt att svina lite!