Citat:
Ursprungligen postat av Kavajpojken
Vad jag vet så har Uppsala ett eget sätt, just Harvardtänket. Det är problembaserat lärande. Allt utgår från seminarier, man ska lösa dem med juridisk metod. Det är Uppsala först med på alla juristprogram. Det genomsyrar hela utbildningen. Första terminen läser man grundläggande statsrätt, EUrätt och man lär sig metoden.
PBL; ja. Harvad; nej.
Citat:
Lund verkar ha mer individuellt konservativt inlärande, man ska kunna sina paragrafer, lagar utantill. Det är mer utantill kunskaper. Samma gäller i Stockholm. Där får typ studenterna välja basgrupper själva, på varje seminarie får dem en enkel fråga riktat till sig.
Nä, men vänta nu! Utantillkunskaper? Allt är väl utantillkunskaper eller läser ni innantill hela tiden?
Det är knappast så att vi lär oss alla paragrafer och lagar utantill och nöjer oss med den saken. Klart att vissa paragrafer fastnar, det gör det med största sannolikhet även för er, men det innebär inte att Uppsala och endast Uppsala sysslar med någon typ av juridisk metod när övriga Sveriges studenter nöjer sig med att rabbla en paragraf utantill utan att förstå sammanhang eller tillämpning.
Att vi "typ" får välja basgrupper själva stämmer i vart fall inte för Stockholm eftersom vi inte ens har någonting som heter basgrupper. Det innebär dock inte att vi inte diskuterar någonting med våra kära kursare. Tvärtom diskuteras alla uppgifter vi får, stora som små, väldigt fritt och brett. Det ligger i människans natur att göra så, förvånansvärt nog även om ingen har delat in en i någon grupp.
Att påstå att vi på varje seminarie får "en enkel fråga" att svara på och inget annat är även det felaktigt då enkla frågor inte ger någonting alls samtidigt som det återigen ligger i människans (inte minst juriststudentens) natur att diskutera och argumentera.
Citat:
Min kompis har läst en rapport från 2008 från högskoleverket om de olika Juridiska institutionerna. Inte för att skryta, men Uppsala hade allra minst anmärkningar av alla juristprogram.

Kul! Alla vet att Uppsala har en fin och anrik juristutbildning men ska det börjas med den eviga lärosätesdebatten igen kan jag ju kontra med att fråga dig vilken utbildning som varit sökt flest gånger de senaste åren?
Citat:
Stockholm hade mest avhopp på T1 av alla juristprogram. De läser ju "göken" första termin, dvs. allmän juridik. Det är iofs inte så svårt att tro att det är mest avhopp i huvudstaden, den är så missanpassad för studenter. Dyrt, snobbigt, omöjligt att få bostad.
Som redan har konstaterats i tråden är det "jöken" du menar och dessutom är det inte ens "jöken" vi läser utan "jiken".
Av ren nyfikenhet, bara för att SU har flest avhopp på T1 av alla juristprogram, ligger det inte närmare till hands att dra slutsatsen att SU kanske har en tuffare T1 än alla andra? I vart fall är det väldigt intressant att du menar att avhoppen är kopplade till
huvudstaden (inte utbildningen!) då denna tydligen är missanpassad för studenter! Dyrt, snobbigt, omöjligt att få bostad. Du är inte Stockholmare ser jag. Dyrt blir det bara om du går till dyra ställen, snobbigt blir det bara om du går till snobbiga ställen men en sak har du rätt i, omöjligt att få bostad är det till viss del. Av någon outgrundlig anledning är det fler som söker sig till Stockholm än vad det är personer som söker sig ifrån Stockholm samtidigt som politikerna här är dåliga på att få igång byggen men invånarna pippar friskt. Känns relevant att påpeka att många som bidrar till den svåra bostadssituationen faktiskt är studenter. Personer som, trots att Stockholm är missanpassat för studenter och trots att de därför tydligen är benägna att hoppa av efter första terminen, väljer att plugga här!
Citat:
Sedan tror jag också Uppsala har bäst metod för att utbilda jurister.
Tror gör man i kyrkan.
Citat:
Väldigt mycket inom yrket verkar handla om problemlösning.
No shit sherlock.
Citat:
Dessutom ändras lagar, vi är med i EU. Allt förändras.
NO SHIT SHERLOCK! Är det bara den juridiska fakulteten i Uppsala som uppmärksammat den saken tror du?
Citat:
Då känns det nu iaf bättre att lära sig metoden för att tolka och tillämpa juridik, än att bara utantill lära sig all juridik som är gällande idag.
Helvetes satan vad dålig jurist jag kommer bli ty jag lärde mig hela 2010 års lagbok utantill men nu är det ju snart 2011!!! Jag tror inte du läser till jurist och då ska du heller inte uttala dig säkert om sådant du inte har koll på men är du på allvar en juriststudent hoppas jag vid gud att alla uppe i Uppsala inte är lika inskränkta! Ni får ju 08:a mentaliteten att blekna i jämförelse!