2010-03-21, 12:12
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Inte en chans att de räknar med författningstext där. Inte heller rättsfall, förarbeten eller sådant är inräknat där. Det där är ren kurslitteratur, juridisk doktrin. Och ja, man måste läsa ganska mycket på juristprogrammet.

Säkert? Jag tror jag läste i den artikeln att lagboken faktiskt inkluderades, men jag kan givetvis missta mig. Detta höga sidantal avskräcker mig dock inte, jag tycker att juridik är roligt, stimulerande och allmänbildande. Speciellt nu när man ser att vår egen justitieminister inte är jurist. När man tappar tron för rättssäkerheten vill man gärna utbilda sig inom området.
Citera
2010-03-21, 12:51
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Säkert? Jag tror jag läste i den artikeln att lagboken faktiskt inkluderades, men jag kan givetvis missta mig. Detta höga sidantal avskräcker mig dock inte, jag tycker att juridik är roligt, stimulerande och allmänbildande. Speciellt nu när man ser att vår egen justitieminister inte är jurist. När man tappar tron för rättssäkerheten vill man gärna utbilda sig inom området.

Jag är inte 110% säker, läste inte undersökningen. Men om lagboken räknas med så är de som gjorde undersökningen troll. Man kan inte jämföra författningstext med kurslitteraturen på andra utbildningar. Däremot läser man mycket juridisk doktrin som direkt kan jämföras med kurslitteraturen på andra utbildningar.
Sen skiljer det sig i hur mycket man måste läsa på de olika lärosätena. Uppsala (där jag pluggar nu) har mindre litteratur än de flesta andra eftersom att man kör mer praktisk tillämpning och PBL där. I t.ex. Stockholm (och även Lund tror jag) där man kör mer traditionell korvstoppning så är det mer litteratur, mer föreläsningar och mindre seminarier och problemlösning. Örebro är väl lite av ett mellanting men ligger nog fortfarande närmare stockholmsskolan, där sa de att vi hade ungefär 60% mer litteratur än de som läser teknisk fysik (har jag för mig).
Citera
2010-03-21, 13:47
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Jag är inte 110% säker, läste inte undersökningen. Men om lagboken räknas med så är de som gjorde undersökningen troll. Man kan inte jämföra författningstext med kurslitteraturen på andra utbildningar. Däremot läser man mycket juridisk doktrin som direkt kan jämföras med kurslitteraturen på andra utbildningar.
Sen skiljer det sig i hur mycket man måste läsa på de olika lärosätena. Uppsala (där jag pluggar nu) har mindre litteratur än de flesta andra eftersom att man kör mer praktisk tillämpning och PBL där. I t.ex. Stockholm (och även Lund tror jag) där man kör mer traditionell korvstoppning så är det mer litteratur, mer föreläsningar och mindre seminarier och problemlösning. Örebro är väl lite av ett mellanting men ligger nog fortfarande närmare stockholmsskolan, där sa de att vi hade ungefär 60% mer litteratur än de som läser teknisk fysik (har jag för mig).

Självklart, också min åsikt. Jag tyckte att det var konstigt att lagboken räknades med. Rätta mig om jag har fel nu, men lagboken har man just för att kunna hänvisa till lagrum, inte för att studera som man gör med litteraturen. I litteraturen står det hur man kan tolka lagen, lagen som man skall tolka finns sedan i lagboken.

Vad betyder förresten "PBL"? Själv är man en anhängare av problemlösning (som kanske PBL står för nu när jag tänker efter) och har därför satt Uppsala som förstahandsval. Just detta med "korvstoppning" anser jag vara kontraproduktivt. Varför inte lära sig att arbeta som man gör i yrkeslivet? Jag har svårt att tro att man är på föreläsningar när man arbetar, i stället får man ett problem som skall lösas på bästa möjliga sätt.
Citera
2010-03-21, 20:33
Medlem
Gungdungkungs avatar
Citat:

Citat:
Självklart, också min åsikt. Jag tyckte att det var konstigt att lagboken räknades med. Rätta mig om jag har fel nu, men lagboken har man just för att kunna hänvisa till lagrum, inte för att studera som man gör med litteraturen. I litteraturen står det hur man kan tolka lagen, lagen som man skall tolka finns sedan i lagboken.

Vad betyder förresten "PBL"? Själv är man en anhängare av problemlösning (som kanske PBL står för nu när jag tänker efter) och har därför satt Uppsala som förstahandsval. Just detta med "korvstoppning" anser jag vara kontraproduktivt. Varför inte lära sig att arbeta som man gör i yrkeslivet? Jag har svårt att tro att man är på föreläsningar när man arbetar, i stället får man ett problem som skall lösas på bästa möjliga sätt.

Vore därför bra om någon som läser vid något juristprogram kunde svara på om man faktiskt studerar lagboken såsom man gör med vanlig kurslitteratur? Hur är det exempelvis inför tentor, krävs det att man har läst på ett x antal kapitel för att öht klara tentan?
Citera
2010-03-21, 20:39
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gungdungkung
Vore därför bra om någon som läser vid något juristprogram kunde svara på om man faktiskt studerar lagboken såsom man gör med vanlig kurslitteratur? Hur är det exempelvis inför tentor, krävs det att man har läst på ett x antal kapitel för att öht klara tentan?

Jag börjar som sagt att studera HT, men jag kan ge en kvalificerad gissning. Som källa har jag min gymnasieutbildning där jag läste/läser sam/juridik. Den juridik jag läser är JÖKEN som jag sedan kan tenta av.

Lagboken används mer som referens, för att man skall veta vilka lagrum man kan/skall tillämpa i en viss situation. Man lär sig alltså ingenting i lagboken utantill utan den används som stöd, givetvis får lagboken tas med till tentor och dylikt. Det man däremot lär sig är var i lagboken som vissa lagrum finns, det är naturligtvis oundvikligt att inte lära sig betydelsen av vissa lagrum som används flitigt. T.ex. avtalslagen om man sysslar med det.

Men det är inte så att man lär sig denna bok utantill som vissa tror. Det man lär sig på juristprogrammet är hur man argumenterar, hur man ser kärnan i ett problem och orsakssamband. Även mycket mer. Med dessa faktorer kommer man sedan att - med lagboken - kunna lösa komplexa juridiska problem.

Ser gärna att en jurist/juridikstudent rättar mig här.
Citera
2010-03-21, 21:36
Medlem
Gungdungkungs avatar
Är programmet öht roligt? Eller trycker folk igenom sig det endast för att det jurist innehar någon status?
Citera
2010-03-21, 21:46
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Är programmet öht roligt? Eller trycker folk igenom sig det endast för att det jurist innehar någon status?

Om vi säger så här. Det är nog få som kan spendera cirka 40 timmar i veckan i 4.5 år på något de tycker är tråkigt.
Citera
2010-03-21, 23:19
Medlem
eXtremos avatar
Citat:

Roligt är relativt. Gillar du att fördjupa dig i det svenska rättssystemet, vill du ha möjligheten att påverka eller är du bara ute efter pengar? Det finns flera faktorer som bör beaktas när man talar om en utbildning är rolig eller inte. Jag skulle tro att majoriteten av studenterna faktiskt uppskattar programmet, de som inte gör det samt de som inte klarar av arbetsbördan tenderar att hoppa av under den första tiden.

Precis som Orzion skriver så finner jag det svårt att tro att man plöjer igenom ett tufft program bara för statusen man får. Är man dessutom bara ute efter pengar finns det betydligare bättre vägar att gå, läs t.ex. på HHS och arbeta inom IB, där finns de riktigt stora slantarna och bonusarna.
Citera
2010-03-21, 23:33
Medlem
namgrebs avatar
Citat:

Ju mer juridik du läser, desto roligare blir det. Man blir "yrkesskadad" och kommer plötsligt på sig själv att skratta lite lätt åt saker man för något år sedan skulle ha suckat över. Dessutom är det oerhört allmänbildande vilket nästan i sig gör utbildningen värd sin vikt i guld.
Självklart finns det dagar man bara vill spy över juridiken samtidigt som vissa aspekter är mindre roliga, men man kan inte försörja sig genom att sitta på en uteservering och dricka öl.

Citat:
Precis som Orzion skriver så finner jag det svårt att tro att man plöjer igenom ett tufft program bara för statusen man får. Är man dessutom bara ute efter pengar finns det betydligare bättre vägar att gå, läs t.ex. på HHS och arbeta inom IB, där finns de riktigt stora slantarna och bonusarna.

Det har du rätt i, men jämför man de som har en möjlighet att bli investment banker kontra de som kan bli jurister kommer den senare gruppen att vara otroligt mycket större än den förstnämnda.
Citera
2010-03-21, 23:38
Medlem
Bargents avatar
Citat:
Man studerar inte lagboken på samma sätt som doktrinen, dock är ett stort misstag många gör just att inte läsa lagtext. Man löser juridiska problem med hjälp av lagarna. Man refererar till dessa, man lär sig systemen balkarna är uppbyggda av och det underlättar oerhört på tentan om man har bra koll på vilka lagar som gäller och var dessa finns.
Citera
2010-03-21, 23:49
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Ju mer juridik du läser, desto roligare blir det. Man blir "yrkesskadad" och kommer plötsligt på sig själv att skratta lite lätt åt saker man för något år sedan skulle ha suckat över. Dessutom är det oerhört allmänbildande vilket nästan i sig gör utbildningen värd sin vikt i guld.
Självklart finns det dagar man bara vill spy över juridiken samtidigt som vissa aspekter är mindre roliga, men man kan inte försörja sig genom att sitta på en uteservering och dricka öl.

Det har du rätt i, men jämför man de som har en möjlighet att bli investment banker kontra de som kan bli jurister kommer den senare gruppen att vara otroligt mycket större än den förstnämnda.

Helt rätt, kan inte hålla med mer. Ju mer jag lär mig om juridik (läser JÖKEN på gymnasial nivå) desto mer intresserad blir jag. Nu upplever jag en fascination för stora rättegångar och äldre mål, dock har jag också börjar reagera på alla fel som t.ex. journalister gör när de bevakar en rättegång eller skriver om juridiska reformer. Kan vara sakfel eller språkfel. Stör mig något enormt på dessa fel. Yrkesskadad blir man definitivt, om än man bara kan en liten del.

Du har en poäng med IB också, själv skulle jag inte tycka det var lika stimulerande som juridik heller, juridik är ju grunden som samhället är uppbyggt på, med förståelse för juridik når man också en djupare förståelse av samhället. Skulle hellre satsa på juridiken än ekonomi faktiskt, (men det kanske är för att jag inte läst matematik C ).
Citera
2010-03-22, 10:55
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Roligt är relativt. Gillar du att fördjupa dig i det svenska rättssystemet, vill du ha möjligheten att påverka eller är du bara ute efter pengar? Det finns flera faktorer som bör beaktas när man talar om en utbildning är rolig eller inte. Jag skulle tro att majoriteten av studenterna faktiskt uppskattar programmet, de som inte gör det samt de som inte klarar av arbetsbördan tenderar att hoppa av under den första tiden.

With all due respect, du svarar på väldigt mycket frågor om juristprogrammet utan att själv plugga eller ha pluggat det. Är det inte bättre att låta andra svara på sådant du inte vet, även om du skriver att du bara tror?

Citat:

Ja, juridik är jävligt kul. Juridik är stort men för det mesta handlar det om problemlösning. Man ska kunna bilda sig en uppfattning om vad som är rätt eller fel baserat rättskällor av olika slag. Det kan också handla om att argumentera för en viss ståndpunkt som man har uppdrag att argumentera för, även då med stöd av rättskällorna. Det är lätt att tro att juridik bara är torra regler och jurister bara är paragrafryttare men riktigt så enkelt är det inte, det är oerhört mycket större och mer komplext.

För mig personligen så finns det vissa saker som är avgörande för varför jag väljer att bli jurist. För det första behöver man inte befatta sig med siffror. För det andra är det allmänbildande, ger bred kompetens och är mycket stimulerande. För det tredje får man verkligen argumentera (något som jag alltid varit ganska bra på). En lärare sa en gång, "i juridiken finns inget bestämt rätt eller fel, det är de goda argumenten som avgör vad som är rätt eller fel". Det är helt i min smak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in