Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Roligt är relativt. Gillar du att fördjupa dig i det svenska rättssystemet, vill du ha möjligheten att påverka eller är du bara ute efter pengar? Det finns flera faktorer som bör beaktas när man talar om en utbildning är rolig eller inte. Jag skulle tro att majoriteten av studenterna faktiskt uppskattar programmet, de som inte gör det samt de som inte klarar av arbetsbördan tenderar att hoppa av under den första tiden.
Precis som Orzion skriver så finner jag det svårt att tro att man plöjer igenom ett tufft program bara för statusen man får. Är man dessutom bara ute efter pengar finns det betydligare bättre vägar att gå, läs t.ex. på HHS och arbeta inom IB, där finns de riktigt stora slantarna och bonusarna.
With all due respect, du svarar på väldigt mycket frågor om juristprogrammet utan att själv plugga eller ha pluggat det. Är det inte bättre att låta andra svara på sådant du inte vet, även om du skriver att du bara tror?
Citat:
Ursprungligen postat av Gungdungkung
Är programmet öht roligt? Eller trycker folk igenom sig det endast för att det jurist innehar någon status?
Ja, juridik är jävligt kul. Juridik är stort men för det mesta handlar det om problemlösning. Man ska kunna bilda sig en uppfattning om vad som är rätt eller fel baserat rättskällor av olika slag. Det kan också handla om att argumentera för en viss ståndpunkt som man har uppdrag att argumentera för, även då med stöd av rättskällorna. Det är lätt att tro att juridik bara är torra regler och jurister bara är paragrafryttare men riktigt så enkelt är det inte, det är oerhört mycket större och mer komplext.
För mig personligen så finns det vissa saker som är avgörande för varför jag väljer att bli jurist. För det första behöver man inte befatta sig med siffror. För det andra är det allmänbildande, ger bred kompetens och är mycket stimulerande. För det tredje får man verkligen argumentera (något som jag alltid varit ganska bra på). En lärare sa en gång, "i juridiken finns inget bestämt rätt eller fel, det är de goda argumenten som avgör vad som är rätt eller fel". Det är helt i min smak.