2012-08-29, 19:12
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andetag
Hej, i min lista för kurslitteratur för första halvåret så fanns inte lagboken med, kollade på kurslitteraturen för nästa halvår och där fanns den med. Fine tänkte jag då och köpte ingen redan nu. Nu kollar jag dock på schemat och ser att vi har "Lagboksövning" redan den 5:e sept. Måste jag införskaffa en lagbok till det? Någon som vet? Pluggar i Örebro.

En lagbok är att föredra vid en lagboksövning. Överhuvudtaget är det lika bra att få sina händer på en lagbok så tidigt som möjligt så ni lär er hitta i skiten för innan ni vet ordet av står den i hyllan som dekor.
Citera
2012-08-29, 19:31
Medlem
Tonfiskmackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andetag
Hej, i min lista för kurslitteratur för första halvåret så fanns inte lagboken med, kollade på kurslitteraturen för nästa halvår och där fanns den med. Fine tänkte jag då och köpte ingen redan nu. Nu kollar jag dock på schemat och ser att vi har "Lagboksövning" redan den 5:e sept. Måste jag införskaffa en lagbok till det? Någon som vet? Pluggar i Örebro.
Ja, det låter väl rimligt om du ska ha en övning med den. Suck...

Lagboken ett verktyg och hjälpmedel för studenterna under utbildningen, inte minst vid salstentor, så att vänta en hel termin med att låta studenterna få bekanta sig med den, vore väl särdeles korkat.
Citera
2012-08-29, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Nu går jag inte på Göteborg men om kompendierna inte är massiva på 1500 sidor var lär du behöva böckerna med, 7 böcker låter rimligare även om också det verkar lite, är det för hela 30 poängs kursen?

Går på juristprogrammet i Uppsala. Nej kompendierna är på några hundra sidor. Hursomhelst så läste jag igenom litteraturlistan och det är totalt 11 böcker (inkl. lagboken) som är obligatoriska. Detta gäller alltså för första terminen på 30hp.

Sökte upp böckerna på nätet och priset hamnade på 3700:-, vilket är en hel del. Men det är alltså detta som gäller? Ganska saftig summa för en enda termin...

Mvh

Pectoralis-major
Citera
2012-08-29, 20:41
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pectoralis-major
Går på juristprogrammet i Uppsala. Nej kompendierna är på några hundra sidor. Hursomhelst så läste jag igenom litteraturlistan och det är totalt 11 böcker (inkl. lagboken) som är obligatoriska. Detta gäller alltså för första terminen på 30hp.

Sökte upp böckerna på nätet och priset hamnade på 3700:-, vilket är en hel del. Men det är alltså detta som gäller? Ganska saftig summa för en enda termin...

Mvh

Pectoralis-major

Har du kollat kostnaden på Studentbokhandeln? Om man kollar tänk på att man får 10% vid köp över 1.000:-
Citera
2012-08-29, 20:59
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pectoralis-major

Mvh

Pectoralis-major
Ledsen vet inte hur jag fick det till Göteborg men 11 böcker på en termin låter klart mycket rimligare.
Citera
2012-08-29, 21:23
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Ledsen vet inte hur jag fick det till Göteborg men 11 böcker på en termin låter klart mycket rimligare.
I Lund brukar en termin omfatta ca 3000 sidor litteratur, med undantag för första terminen där litteraturen lyste med sin frånvaro. Nåja, det kanske var överdrivet, men det var klaaaaaaart mindre än under senare terminer.
Citera
2012-08-29, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Är det inte allmänt känt att alla på FB är raka AB-elever och blivande justitieråd, riksåklagare, SÄPO-chefer och delägare på Vinge/MSA?

Det stämmer i varje fall på mig. En gång fick jag enbart en poäng över AB-gränsen, hoppas inte det blir mitt fall i framtiden.
Citera
2012-08-29, 21:55
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Det stämmer i varje fall på mig. En gång fick jag enbart en poäng över AB-gränsen, hoppas inte det blir mitt fall i framtiden.

Vilken termin läser du?
Citera
2012-08-29, 22:00
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Vilken termin läser du?
Han förefaller påbörja 3:e terminen nu.
Citera
2012-08-30, 00:39
Bannlyst
Jag har ytterligare en fråga till er jurister som jag gärna vill ha ett mångfacetterat svar på om så krävs ur er egen synvinkel och insyn i hur det ligger till på ert specifika lärosäte, nämligen så undrar jag vilken termin det är som går under epitetet "väggen", är det T3? Sen som en följdfråga, -är det någon som ska påbörja "väggen" nu och hur känner ni inför detta?
Citera
2012-08-30, 00:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08

Det måste sannerligen ha varit en skrämmande upplevelse med efterföljande ångest över vad som kunde ha skett?
Citera
2012-08-30, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av examind
Jag har ytterligare en fråga till er jurister som jag gärna vill ha ett mångfacetterat svar på om så krävs ur er egen synvinkel och insyn i hur det ligger till på ert specifika lärosäte, nämligen så undrar jag vilken termin det är som går under epitetet "väggen", är det T3? Sen som en följdfråga, -är det någon som ska påbörja "väggen" nu och hur känner ni inför detta?

Jag ska börja T6 i Uppsala. Termin 3 är utan tvekan den klart jobbigaste, men inget man inte klarar sig igenom om man pluggar ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in