2009-10-13, 22:04
Medlem
Feadogs avatar
Ångest!

Är det ingen som sitter på lite mer goda argument för var man ska plugga? Den 15/10 gäller det att ha bestämt sig vad man ska prioritera. Men det finns ju fan ingen man kan fråga som ger vettiga och opartiska svar.

Uppsala (som jag lutar åt), eller Lund, eller stanna kvar i Örebro (som jag börjar tycka verkar vara en bättre och bättre idé av olika anledningar).

Uppsala: Gammal fin skola, studentlivet är säkert grymt, oftast högst anseende (även om det är jämt med Lund rent nationellt). Men jag vet inte om det konstanta grupparbetandet och terminstentorna passar mig. Plus att det är så jäkla många studenter på juristprogrammet där. En lärare vi hade (som normalt jobbar vid Uppsala) sa att det var mer som en fabrik på många sätt.

Lund: Säkert lika fint och kul studentliv som i Uppsala på många sätt men ligger i fel del av landet. Det måste nästan vara ett självklart bättre val än Uppsala för att jag ska välja det istället. Men jag måste erkänna att om Lund hade legat i mellersta Sverige så hade jag nog satt det först. Verkar vara lite mer personligt än Uppsala och att det generellt är svårare att komma in känns ju också som något positivt.

Örebro: Börjar mer och mer känna att det finns några verkliga fördelar med att plugga i Örebro. Att det är så få elever gör att vi har en väldigt personlig kontakt med lärarna, man kan enkelt söka upp dem och snacka med dem. Det kanske också är lättare att framstå som en stjärna och få toppbetyg om standarden är lite lägre. Jag tror det är betydligt mindre prestationsångest i Örebro än i Uppsala/Lund och inte samma betygshets. Sen har jag pratat med toppadvokater på Vinge som sagt att det är skit samma var man har sin examen. Är det en juristexamen så är det det, då är det betyg och personlighet som avgör, inte om det är Lund eller Örebro som utfärdat examen. Samtidigt har man hört vissa yrkesverksamma jurister som sagt att det visst spelar roll, men de har varit i minoritet. Mycket beror säkert på hur de första juristerna som går ut i Örebro sköter sig och hur väl de hävdar sig på arbetsmarknaden. Om de är kass så kommer det nog bli svårare för oss som kommer efter.

Hjälp!
Senast redigerad av Feadog 2009-10-13 kl. 22:11.
Citera
2009-10-13, 22:46
Medlem
Feadog, Örebro har väl inte intagning till juristlinjen nu till våren?
Citera
2009-10-14, 00:25
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Sen har jag pratat med toppadvokater på Vinge som sagt att det är skit samma var man har sin examen. Är det en juristexamen så är det det, då är det betyg och personlighet som avgör, inte om det är Lund eller Örebro som utfärdat examen. Samtidigt har man hört vissa yrkesverksamma jurister som sagt att det visst spelar roll, men de har varit i minoritet. Mycket beror säkert på hur de första juristerna som går ut i Örebro sköter sig och hur väl de hävdar sig på arbetsmarknaden. Om de är kass så kommer det nog bli svårare för oss som kommer efter.

Hjälp!

Jag har varit med och blivit rekryterad och rekryterat biträdande jurister till advokatbyrå (dock på den humanjuridiska sidan) och vid inget tillfälle har jag fått uppfattningen att det tillmäts någon vikt varifrån jur kanden är hämtad. Men som sagt det är min personliga erfarenhet.
Citera
2009-10-14, 09:24
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av great123
Feadog, Örebro har väl inte intagning till juristlinjen nu till våren?

Det stämmer, jag går T1 i Örebro nu. Ursäkta otydligheten
Senast redigerad av Feadog 2009-10-14 kl. 09:28.
Citera
2009-10-14, 11:14
Medlem
SweTechs avatar
OT rensat.
Vill man diskutera ämnet så gör man det i tråden och inte ber om PM..

//Moderator
Citera
2009-10-14, 14:40
Medlem
Hej!

Nån som vet vilka universitet det är lätt att byta mellan?

Kommer nog börja på Lund, sen säg att jag vill byta efter 1-2 år, vilka skolor går det att byta till smidigast?
Citera
2009-10-15, 13:00
Medlem
askfheus avatar
Vågar man spekulera i huruvida antagningspoängen kommer att höjas till vårens antagning till juristprogrammet?

Tidigare antagningsstatistik, vid de lärosäten där även antagning sker till våren, har sett ut såhär:

UPPSALA
HT 2008 ---- 18.85
HT 2009 ---- 19.20

STHLM
HT 2008 ---- 18.85
VT 2009 ---- 18.50
HT 2009 ---- 19.06

LUND
HT 2008 ---- 19.27
VT 2009 ---- 19.00
HT 2009 ---- 19.49

Kan man då dra slutsatsen att även antagningspoängen höjs lika mycket till vårens antagning? Dvs, sthlm hade 18.85 HT 2008 och 19.06 HT 2009 en ökning med 0.21 poäng, kommer vårens antagning där hamna någonstans runt 18.70 då kanske? Likadant med Lund, där höjdes poängen med 0.22, kommer då vårens hamna på ca 19.20?
Funderar även på hur stor skillnad Uppsalas nystartade vårantagning gör, nu antas ju runt 200 studenter fler än förra vårens antagning. Frågan är också, vad kan vårantagningen till Uppsala landa på?

Man kanske även får ha i bakhuvudet att detta är sista "chansen" för de som har läst Komvux/kompletterat att konkurrera med samma förutsättningar som övriga sökande -> ökat söktryck?

Usch, det är sjukt jobbigt att ligga på gränsen (har 18.7 och hoppas på att komma in antingen i Uppsala eller Sthlm) i BG och inte veta alls vart det kommer sluta. Varför det i mitt fall är riktigt jobbigt är då jag inte bor i någon av de städer som jag har sökt till, vilket innebär att man skall försöka leta boende tidigast en månad innan man börjar plugga, känns sådär i Uppsala och Stockholm..

Någon som vet om studera kommer att presentera statistik på ansökningar för varje program/kurs nu innan första urvalet är klart?
Citera
2009-10-15, 17:49
Medlem
Ombudsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av askfheu

Usch, det är sjukt jobbigt att ligga på gränsen (har 18.7 och hoppas på att komma in antingen i Uppsala eller Sthlm) i BG och inte veta alls vart det kommer sluta. Varför det i mitt fall är riktigt jobbigt är då jag inte bor i någon av de städer som jag har sökt till, vilket innebär att man skall försöka leta boende tidigast en månad innan man börjar plugga, känns sådär i Uppsala och Stockholm..

Någon som vet om studera kommer att presentera statistik på ansökningar för varje program/kurs nu innan första urvalet är klart?

Välkommen till verkligheten! Mitt tips är att sätta ut en "bostad sökes-annons" i god tid innan, för studentboende är i stort sett omöjligt att få. Studera brukar väl presentera statistik på antal sökande, samt antal sökande i förstahand, innan första urvalet.

Sedan tror jag i faktiskt inte att snittet kommer att höjas alls till VT. Hoppas att det löser sig för dig!
Citera
2009-10-15, 17:51
Medlem
Ombudsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomi4life
Hej!

Nån som vet vilka universitet det är lätt att byta mellan?

Kommer nog börja på Lund, sen säg att jag vill byta efter 1-2 år, vilka skolor går det att byta till smidigast?

Det är absolut inget du skall räkna med det där. Vet folk som fått läsa om två terminer i samband med byte. Jämför läroplanen så ser du vilka juristprogram som "liknar" varandra mest de första två åren.
Citera
2009-10-15, 18:47
Medlem
Rekommenderar ni att man söker juridisk introduktionskurs eller juridisk översiktskurs om man läser för att ta reda på om man har intresse för ämnet eller inte? Vilken är mest lik kurserna som ges på juristprogrammen?
Citera
2009-10-15, 20:43
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
Rekommenderar ni att man söker juridisk introduktionskurs eller juridisk översiktskurs om man läser för att ta reda på om man har intresse för ämnet eller inte? Vilken är mest lik kurserna som ges på juristprogrammen?

Juridisk introduktionskurs är en del av juristlinjen,iaf i Sthlm. Tror egentligen inte det spelar så stor roll om syftet är att ta reda på om man har intresse för ämnet.
Citera
2009-10-15, 21:23
Medlem
askfheus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ombudsmannen
Sedan tror jag i faktiskt inte att snittet kommer att höjas alls till VT. Hoppas att det löser sig för dig!

Vi får se hur det blir med den saken, redan nu 15.5% fler sökningar till Sveriges högskolor/universitet än förra våren (jämfört med höstens ökning på ca 14% mot föregående år).. Och jag såg på VHS "driftblogg" att dom får in runt 2500 sökningar i timmen nu..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in