2010-08-12, 19:11
Medlem
hanswolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Oj vilken ton han tar. Jag är inte läkare och vet inte vad konsekvenserna av att "bli tappad" kan vara, men redan nu känns det som att du uppvisar klart fler symptom än mig.

Kan du visa någon slags källa på att Leif G.W. Persson skulle ha någon juristexamen? Jag kan nämligen inte hitta någonting om det.

G.W Persson är icke jurist, däremot är hans dotter jurist.
Citera
2010-08-12, 19:23
Medlem
Tråden är gammal men detta måste påpekas.

Jurist linjen? Svår? Knappast.

Utbildningen kräver en hel del tid, och plugg - men det är det enda som är svårt. Det du GÖR är däremot no-brainer.
Citera
2010-08-12, 21:10
Medlem
poena.naturaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnteSwe

Utbildningen kräver en hel del tid, och plugg - men det är det enda som är svårt. Det du GÖR är däremot no-brainer.

Visst är tråden gammal med flaschbackmått mätt. Däremot tror jag att jurist linjen är förhållandevis svår. Tror det skulle vara ganska knepigt att få en massa jurister att ställa sig på en linje eftersom yrkesgruppen ifråga nog är ganska upptagen. Tror inte de har tid med att slösa tid med att stå på en linje.

Vad gäller själva utbildningen så varierar det säkert hur man upplever den skulle jag tro.
Citera
2010-08-12, 21:12
Medlem
mightylobsters avatar
Citat:

Som en konsekvens av utbildningens förhållandevis höga antagningspoäng kan man förvänta sig att de studenter som blir antagna har goda förutsättningar för att klara utbildningen. Med det sagt låter jag någon med faktisk erfarenhet uttala sig om hur väl ditt påstående att jurist(student)ens arbetsuppgifter är simpla överrensstämmer med verkligheten. Jag vågar nämligen, att döma av det faktum att du lyckades särskriva "juristlinjen", dra slutsatsen att du själv inte läst den.
Citera
2010-08-12, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Visst håller SU fanan högt, men hur aktuell är en 12 år gammal artikel i Der spiegel i nuläget?

Aktualiteten kan mycket riktigt diskuteras. Vore intressant att veta om det gjorts någon uppföljning. Dessutom vore det intressant att veta om någon annan europeisk tidning gjort någon liknande undersökning. Tills dess lär vi få leva med den där artikeln.
Citera
2010-08-13, 00:25
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanswolf
Har följt denna tråd en längre tid och funnit den mycket intressant och givande, men stundtals också mycket underhållande. På senare tid har även denna tråd sått ett frö till djup irritation. Inledningsvis var det heller inte mer än ett litet frö. Efter tid har detta lilla frö utvecklats till en smärtsam svulst, fylld med var och bajs. Denna cysta är en användare här på flashback som frenetiskt svarar och tipsar andra användare ang. Juristprogrammet. Inget fel i det kan tyckas, men nu rör det sig om en användare som enligt egen utsago varken har, eller läser juridik. Inte nog med att han stundtals sprider missvisande information till inte ont anande användare, så har han även en fruktansvärt ful presentationsbild, vilken får denna böld att bidra till ytterligare, men också onödig smärta.

Snälla eXtremo, ja så heter han, kan du inte sluta att svara på saker som är utöver din vetskap, och om möjligt, byt presentationsbild.

Tack på förhand

Spelar ingen roll om han så läser till socionom (gud förbjude!) så länge hans svar är vettiga, vilka de enligt min mening hittills alltid varit. För övrigt har jag för mig att hans avatar är en bild på någon inom DO, inte eXtremos fel att det råkar vara en ful filur!

Citat:
Ursprungligen postat av Azuchi-Momoyama
Är du tappad eller vet du vad dubbelexamen är?

Kan du visa källa på att vår halvalkoholiserade favorit kriminolog (någon som för övrigt hånas öppet bland andra inom den kriminologiska sfären) faktiskt har jur.kand? Det är nämligen något jag betvivlar å det allra grövsta.

Citat:

Egentligen borde man inte besvära sig själv med att besvara någon som särskriver "juristlinjen" (utbildningen heter dessutom juristprogrammet numera), men jo, utbildningen är relativt svår. Med det menas bland annat att de som läser till jurist från första början måste ha relativt bra betyg vilka i sig kräver en insats bra mycket större än den genomsnittliga. För att klara av utbildningen krävs i sin tur nästan mer. Eller om man ska uttrycka sig annorlunda; gemene man skulle nog ha en del problem med att klara av utbildningen. Samtidigt är utbildningen långt ifrån omöjlig och viktigast av allt är nog att man måste dra en linje mellan de som går ut med 80% AB + och de som går ut med sporadiska AB:n, eller ännu värre; övervägande del B:n. Att tro att det blir lättare i yrkeslivet är otroligt naivt!

Citat:
Ursprungligen postat av brudfixarn
Aktualiteten kan mycket riktigt diskuteras. Vore intressant att veta om det gjorts någon uppföljning. Dessutom vore det intressant att veta om någon annan europeisk tidning gjort någon liknande undersökning. Tills dess lär vi få leva med den där artikeln.

Det vore onekligen intressant att se en färsk undersökning! Min uppfattning är att just juristprogrammet i Sverige är ganska synonymt med konkurrens sinsemellan så det är aningen förvånansvärt att inte mer artiklar har publicerats på området.
Senast redigerad av namgreb 2010-08-13 kl. 00:27.
Citera
2010-08-14, 03:02
Avslutad
Har ett år kvar på gymnasiet och får lite betygshets redan innan skolan börjat igen men är det verkligen så farligt att gå på de "sämre" universiteten. Typ Umeå och Örebro. Är det sådan skillnad så att det inte är värt att söka dit ens och istället läsa upp betyg för att komma in på de andra?
Citera
2010-08-14, 03:12
Medlem
mightylobsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingablot
Har ett år kvar på gymnasiet och får lite betygshets redan innan skolan börjat igen men är det verkligen så farligt att gå på de "sämre" universiteten. Typ Umeå och Örebro. Är det sådan skillnad så att det inte är värt att söka dit ens och istället läsa upp betyg för att komma in på de andra?

Jag kan inte uttala mig om hur de respektive utbildningarnas kvalitet skiljer sig åt; istället vill jag råda dig att skriva högskoleprovet vid varje framtida tillfälle som ges.
Citera
2010-08-14, 08:02
Medlem
Citat:

Nej det skulle jag inte säga att det är. Har du bra betyg och gett ett bra intryck så får du jobb ändå, även om det säkert finns vissa som i någon mån ser ner på lärosätet. Så plugga du på Örebro och Umeå om du känner för det.
Citera
2010-08-14, 13:48
Medlem
Feadogs avatar
Citat:

Nej det är inte så stor skillnad. Visst bör man försöka plugga på ett av de bästa universiteten i första hand men kommer man inte in där så funkar Örebro och Umeå bra de med. Man får samma examen, samma behörigheter, och jag tror inte att man är en sämre jurist för att man pluggat på något av de ställena.
Citera
2010-08-14, 14:35
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Nej det är inte så stor skillnad. Visst bör man försöka plugga på ett av de bästa universiteten i första hand men kommer man inte in där så funkar Örebro och Umeå bra de med. Man får samma examen, samma behörigheter, och jag tror inte att man är en sämre jurist för att man pluggat på något av de ställena.

I slutändan handlar ju det mesta ändå om kontakter. I arbetslivet alltså.
Citera
2010-08-15, 12:53
Medlem
snillet_1s avatar
Det är så att jag efter mitt tredje år, som inleds i höst, har tänkt plugga juridik. Men till saken hör att jag gärna hade läst någon enskild kurs innan jag hoppar på ett långt program. Jag tänker mig främst en kurs inom statsvetenskap eller ekonomi. Är detta givande? Eller är det bara ett bra sätt att få lite grepp om vad det innebär att läsa på universitet? (Är medveten om att juristlinjen förmodligen är mycket tyngre, men ni hajar)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in