Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
"Vad beträffar betygsvarianten, spelar betyg en så central roll efter att man väl har en examen? Jag drar slutsatsen att du faktiskt har någon slags erfarenhet på ämnet, lusläser potentiella arbetsgivare betyg och utlåtanden?"
De lär ju inte lusläsa var ända betyg du får och ett enskild betyg är inte hela världen. Men det är ju en enorm skillnad att ha generellt B i betyg eller generellt högsta betyg vilket jag tror är AB
"Vidare, är en fil.kan i rättsvetenskap från t.ex. Jönköpings uni helt värdelöst i "branschen" ?"
Beror ju på vad du vill syssla med många av yrkena inom juridik kräver en juristutbildning dvs den ”riktiga” utbildningen som ger en officiell yrkesexamen så man kan arbeta som domare, åklagare och advokat etc.
"Ytterligare en fundering jag fick efter att ha tittat på intagningspoängen vid vhs är, går det att påbörja utbildning vid Luleå, där intagningen är lägre, och be om transfer till Lund (vilket är universitetet jag vill läsa vid) i princip per omgående?"
Luleå har ingen jurist utbildning så nej du kan inte påbörja den där och sedan byta av uppenbara anledningar

Däremot kan man byta utbildningsort i efterhand och vad jag har hört är detta rätt lätt att göra när man väll påbörjat utbildningen. Sedan har det ju mindre betydelse var du läst även om vissa verkar tro att det är någon enorm skillnad på att ha läst i Lund jämfört med t.ex Umeå. De skolor med lägre intag och lägre status har du ofta lättare att få bättre betyg i så det jämnar i princip ut sig i längden.
Billigt sätt att citera två flugor i en post.
Betyg har generellt stor betydelse för jurister ja. Dels till ting, men nu är det bara en liten del som får sitta ting ändå, men även för de flesta första jobben (som i sin tur får betydelse för efterkommande). Det går att klara sig utan bra betyg ja- men det blir väsentligt lättare om man har betygen.
Det finns vissa möjligheter att byta utbildningsort. Dock är det idag mycket svårt att få en transfer utan att komma in den vanliga vägen (dvs. exv. läsa T1 i Örebro och sen få förflyttning direkt till T2 i Uppsala), detta för att utbildningarna ofta ser mycket olika ut på de olika orterna. Det vanliga sättet att byta utbildningsort är som redan sagts att läsa på en ort, sedan söka och komma in på T1 som vanligt på en annan ort och därefter ansöka om att få tillgodoräkna sig det man redan läst. Förmodligen får man tillgodoräkna sig vissa delar, men inte allt. Det är mycket svårt att komma ifrån intagningspoängen.
Jag motsätter mig att det är lättare att få höga betyg på de mindre utbildningsorterna. Jag har dels egen erfarenhet av en termin i Örebro, dels har jag många vänner som läser på andra orter och har diskuterat detta ganska mycket. Min uppfattning (hoppas att jag inte trampar på några tår nu) är att bland de lättaste ställena att få höga betyg på är Stockholm och Lund. Jag trodde också att Örebro skulle vara frikostigare med högre betyg, men det känner jag nu att de inte var.
Sen om utbildningsorten spelar eller inte spelar någon roll har tvistats i alla tider. Vissa arbetsgivare bryr sig om utbildningsort, andra inte. De allra flesta fäster större vikt vid andra saker, men att det kan ha en viss inverkan går inte att utesluta. Anmärkningsvärt är dock att när jag själv har frågat runt bland yrkesverksamma jurister så är det advokater och affärsjurister som verkar fästa minst vikt vid det, medan domare och åklagare verkar tycka att det är viktigare att man läst vid en välrenommerad skola. Hörde nyligen också att enligt en undersökning av Jusek så har uppsalajurister lättast att få jobb efter examen. Det torde blåsa lite liv i elden
(har dock ingen källa på det, någon kanske har tid att hitta)