2010-03-10, 17:58
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Det är nog bättre att satsa på en internationellt gångbar utbildning.

EU rätt är samma i hela EU och internationell rätt är samma i hela världen. Det finns ju mycket du kan göra på den internationella arenan idag även om du utbildats som jurist i Sverige.

Allt mer globalisering och EU utvidgning och ökade makt har ju skapat helt nya möjligheter för jurister att arbeta internationellt och inte enbart inom landets gränser. Släng in lite statsvetenskap med sedan hur du en utmärkt grund för att jobba internationellt med rättsliga frågor.
Citera
2010-03-10, 18:31
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
EU rätt är samma i hela EU och internationell rätt är samma i hela världen. Det finns ju mycket du kan göra på den internationella arenan idag även om du utbildats som jurist i Sverige.

Allt mer globalisering och EU utvidgning och ökade makt har ju skapat helt nya möjligheter för jurister att arbeta internationellt och inte enbart inom landets gränser. Släng in lite statsvetenskap med sedan hur du en utmärkt grund för att jobba internationellt med rättsliga frågor.

Japp. En kompis till mig läser till en jur.kand och en pol.kand samtidigt så hon kommer ha många jobb som väntar, speciellt i EU etc.
Citera
2010-03-10, 18:31
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Japp. En kompis till mig läser till en jur.kand och en pol.kand samtidigt så hon kommer ha många jobb som väntar, speciellt i EU etc.

Hon kan inte ha mycket tid över till annat än studier i livet.
Citera
2010-03-10, 20:08
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaderKung
Slutsats: Sök inte till juristlinjen. Satsa på något säkrare.

Äsch, de där domedagsprofetiorna har HSV kommit med lite då och då. Vänta fem så ska du se att HSV plötsligt har svängt i frågan och säger att det snart är brist på jurister.

Duktiga jurister är det aldrig brist på, så enkelt är det.
Citera
2010-03-10, 22:37
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Duktiga jurister är det aldrig brist på, så enkelt är det.

Jag hävdar att du menar motsatsen och att jag håller med
Citera
2010-03-10, 23:08
Medlem
Eisbrechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad

Och jag håller med dig, Bananchoklad - och Pörr med, för den delen, förutsatt att vi (miss)tolkar honom rätt, det vill säga
Citera
2010-03-10, 23:58
Medlem
Orzions avatar
Menar han inte att det aldrig är brist på behovet av duktiga jurister.
Citera
2010-03-11, 05:27
Medlem
Det är ok för mig. Jag har mitt på det torra.
Citera
2010-03-11, 08:25
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad

Då hävdar du alldeles rätt. Så kan det gå när man ska briljera med dubbla negationer.
Citera
2010-03-11, 14:50
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Hon kan inte ha mycket tid över till annat än studier i livet.
Pol.kand kräver inte speciellt mycket tid. Däremot tar jur.kand en otrolig massa tid om man siktar på toppbetyg.
Citera
2010-03-11, 15:03
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Pol.kand kräver inte speciellt mycket tid. Däremot tar jur.kand en otrolig massa tid om man siktar på toppbetyg.

Det är det jag menar jurist utbildningen tar enormt mycket tid att man orkar och har tid att plugga ett annat ämne även om man inte behöver läsa särkilt mycket är ett under.
Citera
2010-03-11, 15:53
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan

Hon har inte ett enda VG i någon av sina utbildningar, men det verkar ej bekymra henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in