2009-05-21, 18:44
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZätaH
Det gör jag naturligtvis inte irl, det har en mycket undanskymd plats i mitt CV. Menar du att det har mycket låg nivå? Jag vet att det inte är en speciellt tung merit, men det är väl bättre än ingenting? Sveriges mest flashiga byråer stödjer ju det...

Inom vilken sektor är du yrkesverksam, om jag får fråga?

Njae, så låg nivå håller det inte, men det som spelar roll är att det anses vara en massa kvackare där som svarar på frågor - vilket det ju också är. Sedan att nivån inte är så låg egentligen är en annan sak. Dessutom finns det tydliga tendenser till att svara på frågorna som om det vore en tenta, dvs. ni svarar förvisso på frågan men ni svarar också på ett dussintal andra frågor som inte frågats.

Jag jobbar på affärsbyrå.
Citera
2009-05-21, 19:02
Medlem
ZätaHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Njae, så låg nivå håller det inte, men det som spelar roll är att det anses vara en massa kvackare där som svarar på frågor - vilket det ju också är. Sedan att nivån inte är så låg egentligen är en annan sak. Dessutom finns det tydliga tendenser till att svara på frågorna som om det vore en tenta, dvs. ni svarar förvisso på frågan men ni svarar också på ett dussintal andra frågor som inte frågats.

Jag jobbar på affärsbyrå.

Jag började på termin 7 och eftersom de (tyvärr) låter t 2:are svara på frågor blir kvalitén inte hög. När jag svarar försöker jag ge frågeställarna den info de behöver med korrekt hänvisning. Ofta behöver inte svaren vara speciellt långa.
Citera
2009-05-21, 21:28
Medlem
Någon som vet hur det ligger till med att läsa första kurserna fristående och sedan komma in på Juristprogrammet terminen efter. Mailade till SU och de sa att Malmö var den enda högskolan som gjorde så. Någon som kan bekräfta?
Citera
2009-05-21, 22:09
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frukostjuice
Någon som vet hur det ligger till med att läsa första kurserna fristående och sedan komma in på Juristprogrammet terminen efter. Mailade till SU och de sa att Malmö var den enda högskolan som gjorde så. Någon som kan bekräfta?

Malmö är just en högskola och där kan man inte läsa juridik.

Däremot kunde man göra så (byta från fristående till programmet) i Lund för ca tio år sedan.
Citera
2009-05-21, 22:56
Medlem
r0g3rs avatar
du kan göra det i uppsala
Citera
2009-05-21, 23:03
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r
du kan göra det i uppsala

Jag har hört det jag med. Man kan läsa juridik I eller II och sen få en chans att komma in. Men det är inget jag upplevt själv utan bara hört från andra.
Citera
2009-05-22, 12:31
Medlem
r0g3rs avatar
Exakt så de det funkar. Men då måste någon hoppat av programmet samt att du ska ha bra betyg ifrån de två kurserna.

Flipster, läste någonstans här att du var 30+. Vore intressant hur det kom sig att du började läsa juridik etc Jag är 21 och känner redan att jag måste sätta igång för att inte bli för gammal
Citera
2009-05-22, 15:24
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ja det är rätt illa . Har sökt 15 jobb sedan november och varit på två intervjuer utan resultat. Jag har 70 % Ab och erfarenhet från tre praktiker samt 1 1/2 års medlemskap i Lawline. Det enda som duger är solid arbetlivserfarenhet...

Dina erfarenheter av udda studiekamrater känner jag igen mig i! Vi hade en snubbe som var mytoman; han brukade berätta om sin filmkarriär samt boxningskarriär. Alla vettiga människor från linjen får jobb för eller senare.

Men nu blir det ev. landsortsting och flytt från storstan, förhoppningsvis räcker 295 poäng. Annars blir det statsvetenskap och arbetsmarknadskunskap för att höja poängen i höst .

Har du sökt "alla" jobb eller gäller det bara byråsvängen? Efter att ha läst ditt inlägg infann sig en viss förstämning här i min trevna lya. Känns som om man kanske ska uggla på universiteten så länge det går.

Edit: hur gammal är du förresten, och vad har du för arbetslivserfarenhet förutom lawline?
Senast redigerad av Buffeln 2009-05-22 kl. 15:32.
Citera
2009-05-22, 15:35
Medlem
ZätaHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Har du sökt "alla" jobb eller gäller det bara byråsvängen? Efter att ha läst ditt inlägg infann sig en viss förstämning här i min trevna lya. Känns som om man kanske ska uggla på universiteten så länge det går.

Edit: hur gammal är du förresten, och vad har du för arbetslivserfarenhet förutom lawline?

Jag har sökt de jobb jag bedömde ha minsta chans att få.

23 år, 4 månaders praktik på tre olika ställen med anknytning till min inriktning (arbetsrätt).

Fast jag känner mig ändå rätt positiv.
Citera
2009-05-22, 15:43
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Jag har sökt de jobb jag bedömde ha minsta chans att få.

23 år, 4 månaders praktik på tre olika ställen med anknytning till min inriktning (arbetsrätt).

Fast jag känner mig ändå rätt positiv.

Ok. Det finns säkert gott fog för att vara positiv då man kan räkna med att det löser sig, fast det är väl klen tröst för dig just nu. I say go to the ting.
Har tidigare funderat över huruvida det där med åldern är bra eller inte, jag kommer själv vara knappt 24 när jag är klar. Det är inte precis en ålder som förknippas med gedigen pondus. Lika bra att sitta ting kanske, ack.
Driftigt med praktikplatserna dock, det borde jag ordna också.
Citera
2009-05-22, 16:21
Medlem
ZätaHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Ok. Det finns säkert gott fog för att vara positiv då man kan räkna med att det löser sig, fast det är väl klen tröst för dig just nu. I say go to the ting.
Har tidigare funderat över huruvida det där med åldern är bra eller inte, jag kommer själv vara knappt 24 när jag är klar. Det är inte precis en ålder som förknippas med gedigen pondus. Lika bra att sitta ting kanske, ack.
Driftigt med praktikplatserna dock, det borde jag ordna också.

Tack. yes i will. Om jag inte skulle komma in direkt kan jag alltid läsa kriminologi.

Jag har själv funderat en hel del över det där med ålder och jag tror att arbetsgivare (framför allt byråer) mycket hellre anställer unga utan erfarenhet än 35 år gamla föräldrar. Den sistnämnda kategorin tror jag ogärna har lust att arbeta mer än 40 timmar i veckan, jämfört med unga som kan arbeta (i princip) hur mycket som helst. Det är ju trots allt inte så roligt att börja arbeta på byråer där de jämngamla redan är partners/senior ass. Dessutom tror jag att man som ung måste acceptera hierarkierna och helt enkelt låta
sig formas.

Det är alltid bra att ha praktiserat men sådana meriter spelar ingen roll överhuvudtaget vid tingstjänstgörings poängen, vilket är lite underligt. Det vore väl vara bättre än att läsa obskyra statsvetenskapliga teorier i ett halvår!?

Pondus? Kanske inte direkt men att ha studerat vid så pass ung ålder torde ändå tyda på någon grad av ambition. Eller vad tror du?

Vilken termin är du på? Stockholm?
Citera
2009-05-22, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Malmö är just en högskola och där kan man inte läsa juridik.

Däremot kunde man göra så (byta från fristående till programmet) i Lund för ca tio år sedan.

Självklart menade jag Lund Går det inte längre? Är inte så sugen på att flytta till Uppsala dessvärre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in