2010-02-23, 11:28
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Jag stavar som en kratta (för källa kolla min posthistorik ) detta var dock aldrig ett problem på juristlinjen och är inget problem i mitt arbete (advokatbyrå), det finns som bekant stavningskontroll. Vad gäller särskrivningarna så får du jobba lite på dem (finns ju inga stavningsprogram för dem), men det är absolut inget skäl att avstå en rolig utbildning!

Hur tror du att person bör vara lagd för att tycka om juridikstudier? Alltså: jag gillar saker som jag upplever som konkreta och verklighetsförankrade - jag gillar samhällskunskap, religion, historia, statsvetenskap, språk - allt sånt. Jag har aldrig någonsin varit bra på eller tyckt om naturvetenskapliga ämnen som fysik etc. Matematik har jag klarat av men aldrig tyckt om. Jag grät när jag behövde studera nationalekonomi - bara grafer och matematiska formler och jag upplevde det som otroligt abstrakt och irrelevant. Jag vill akta mig för att någonsin igen studera något sådant.

Baserat på detta, tror du att jag skulle kunna tycka om att studera juridik? Alltså, passar det in med övriga ämnen som jag finner intressanta?
Citera
2010-02-23, 12:11
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Hur tror du att person bör vara lagd för att tycka om juridikstudier? Alltså: jag gillar saker som jag upplever som konkreta och verklighetsförankrade - jag gillar samhällskunskap, religion, historia, statsvetenskap, språk - allt sånt. Jag har aldrig någonsin varit bra på eller tyckt om naturvetenskapliga ämnen som fysik etc. Matematik har jag klarat av men aldrig tyckt om. Jag grät när jag behövde studera nationalekonomi - bara grafer och matematiska formler och jag upplevde det som otroligt abstrakt och irrelevant. Jag vill akta mig för att någonsin igen studera något sådant.

Baserat på detta, tror du att jag skulle kunna tycka om att studera juridik? Alltså, passar det in med övriga ämnen som jag finner intressanta?

Samhällskunskap och statsvetenskap har uppenbarligen med juridik att göra. Lagar mm är ju ingen exakt vetenskap utan det är väldigt mycket tolkningsfrågor hela tiden och juridik handlar ju mycket om hur man skall tolka olika saker. Gillar du detta skulle jag gissa på att du tycker om juristutbildningen även om jag själv inte vet hur den är.
Citera
2010-02-23, 12:27
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:

Som du säkert förstår är det omöjligt att säga, dock kan man säga att den första terminen på juristlinjen är väldigt allmänbildande (oavsett om man fortsätter till examen eller väljer en annan väg för studierna) så om man finner att juridiken inte är ens grej så har tiden i vart fall inte varit bortkastad.
Citera
2010-02-23, 16:20
Medlem
Citat:

Jag skulle säga att juridiken är förhållandevis praktisk, dock med viss variation mellan de olika rättsområdena. Inom statsrätten finns givetvis ett större fokus på mer abstrakta, principiella frågor än inom t ex avtalsrätten. Överlag sysslar man som jurist dock med att lösa konkreta problem - vem har rätt till fastighet x, vilken påföljd bör pundar-Conny få för sin senaste misshandel, har arbetsgivaren rätt att sparka Britta etc. På det sättet är yrket handfast och handlar inte om abstrakt resonerande om teorier. Sedan kan man fråga sig hur pass nära "verkligheten" - i form av allmän rättsuppfattning, bondförnuft etc - som gällande rätt inom olika områden är. På det planet kan det juridiska systemet/den gällande rätten framstå som ganska abstrakt.

EDIT: Hur du skulle uppfatta juridikstudier är givetvis omöjligt att sia om, men jag valde just juridiken eftersom jag inte ville läsa naturvetenskap/teknik men ändå ville arbeta med problemlösning, och jag har inte blivit besviken .
Senast redigerad av Luckman 2010-02-23 kl. 16:26.
Citera
2010-02-23, 16:39
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckman
Jag skulle säga att juridiken är förhållandevis praktisk, dock med viss variation mellan de olika rättsområdena. Inom statsrätten finns givetvis ett större fokus på mer abstrakta, principiella frågor än inom t ex avtalsrätten. Överlag sysslar man som jurist dock med att lösa konkreta problem - vem har rätt till fastighet x, vilken påföljd bör pundar-Conny få för sin senaste misshandel, har arbetsgivaren rätt att sparka Britta etc. På det sättet är yrket handfast och handlar inte om abstrakt resonerande om teorier. Sedan kan man fråga sig hur pass nära "verkligheten" - i form av allmän rättsuppfattning, bondförnuft etc - som gällande rätt inom olika områden är. På det planet kan det juridiska systemet/den gällande rätten framstå som ganska abstrakt.

EDIT: Hur du skulle uppfatta juridikstudier är givetvis omöjligt att sia om, men jag valde just juridiken eftersom jag inte ville läsa naturvetenskap/teknik men ändå ville arbeta med problemlösning, och jag har inte blivit besviken .

Det är ju viktigt att komma ihåg som du säger att juridik är et väldigt brett ämne och skillnaden mellan t.ex ”vanlig” straffrätt och internationell folkrätt/ EU rätt är ju enorm.
Citera
2010-02-28, 19:31
Medlem
En foljdfraga pa karamellas inlagg. Vilka personliga egenskaper ar utmarkande for en duktig jurist inom, sag rattsvasendet? Social, amibitios, noggrann? Kan man saga nagot generellt?
Citera
2010-02-28, 20:54
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
En foljdfraga pa karamellas inlagg. Vilka personliga egenskaper ar utmarkande for en duktig jurist inom, sag rattsvasendet? Social, amibitios, noggrann? Kan man saga nagot generellt?

Noggrann är nog ett måste, för att företräda en klient eller åla någon måste man vara 110 % säker på sin sak, man får inte tveka. Men det är nog svårt att generalisera, det finns många duktiga jurister som är helt olika varandra, advokater har ju olika stilar också. Just det, för att avancera som advokat i en stor byrå krävs nog vassa armbågar också, man måste kunna ta för sig.
Citera
2010-03-08, 16:04
Medlem
Har ett par funderingar. Jag läser för nuvarande ett par strökursen inom juridik (HÖK,JÖK) man får anta att dessa ingår i juristlinjen, får jag tillgodoräkna mig dessa senare, om jag eventuellt hoppar på hela linjen? Samt, de rättsvetenskapliga program som t.ex. erbjuds vid Karlstads och Jönköpingsuniversitet är ju bara på 180hp, kan man läsa en sådan för att sen ansöka om förflyttning till t.ex. Lund, Uppsala eller Stockhom?
Citera
2010-03-08, 17:56
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasReich
Har ett par funderingar. Jag läser för nuvarande ett par strökursen inom juridik (HÖK,JÖK) man får anta att dessa ingår i juristlinjen, får jag tillgodoräkna mig dessa senare, om jag eventuellt hoppar på hela linjen? Samt, de rättsvetenskapliga program som t.ex. erbjuds vid Karlstads och Jönköpingsuniversitet är ju bara på 180hp, kan man läsa en sådan för att sen ansöka om förflyttning till t.ex. Lund, Uppsala eller Stockhom?

Du bör fråga universiteten, men de brukar vara restriktiva med sådant.

När det gäller att tillgodoräkna sig JÖK:en el.dyl. så tror jag det blir mycket svårt. Det är en översiktskurs, och man läser sällan några översiktliga kurser på juristprogrammet. Vissa universitet kör nån form av allmän introduktion till juridik första terminen, men den är ändå oerhört mycket mer avancerad än JÖK:en.

När det gäller att börja på rättsvetenskapligt program på nått litet universitet och sedan byta till juristprogrammet så vet jag att det har gått i vissa fall. Det finns en del som har läst till en kandidat i rättsvetenskap nånstans och sedan fått hoppa på T7 på juristprogrammet, men då har alla betyg blivit nedsatta till B (motsvarar G), vilket får till följd att man inte är särskilt konkurrenskraftig alls på arbetsmarknaden. Det är en rätt billig väg in på programmet, men frågan är vad man tjänar på det i slutändan. Du bör också kontakta universiteten och förvissa dig om att de alls kommer släppa in dig när du har kandidaten, vilket de förmodligen aldrig kommer ge någon garanti för. Så risken är att du står där om 3 år och har en tämligen värdelös kandidatexamen från nån pluttskola.

Fila på högskoleprovet och gå den vanliga vägen så blir det rätt från början istället.
Citera
2010-03-08, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Du bör fråga universiteten, men de brukar vara restriktiva med sådant.

När det gäller att tillgodoräkna sig JÖK:en el.dyl. så tror jag det blir mycket svårt. Det är en översiktskurs, och man läser sällan några översiktliga kurser på juristprogrammet. Vissa universitet kör nån form av allmän introduktion till juridik första terminen, men den är ändå oerhört mycket mer avancerad än JÖK:en.

När det gäller att börja på rättsvetenskapligt program på nått litet universitet och sedan byta till juristprogrammet så vet jag att det har gått i vissa fall. Det finns en del som har läst till en kandidat i rättsvetenskap nånstans och sedan fått hoppa på T7 på juristprogrammet, men då har alla betyg blivit nedsatta till B (motsvarar G), vilket får till följd att man inte är särskilt konkurrenskraftig alls på arbetsmarknaden. Det är en rätt billig väg in på programmet, men frågan är vad man tjänar på det i slutändan. Du bör också kontakta universiteten och förvissa dig om att de alls kommer släppa in dig när du har kandidaten, vilket de förmodligen aldrig kommer ge någon garanti för. Så risken är att du står där om 3 år och har en tämligen värdelös kandidatexamen från nån pluttskola.

Fila på högskoleprovet och gå den vanliga vägen så blir det rätt från början istället.

Tack för ett mycket givande svar! Självklart har jag tänkt att höra mer ingående med de universitet jag är intresserad av, dock slog det bara mig om det gick att tillgodoräkna sig redan erhållna poäng. Så att man eventuellt kunde ta en utlandstermin eller liknande. Pratade med en bekant som läser i Stockholm, och jag vill vagt påminna mig om att han sa att han skulle läsa JÖKen, men nu blev jag lite osäker i och med det du sa.

Vad beträffar betygsvarianten, spelar betyg en så central roll efter att man väl har en examen? Jag drar slutsatsen att du faktiskt har någon slags erfarenhet på ämnet, lusläser potentiella arbetsgivare betyg och utlåtanden? Vidare, är en fil.kan i rättsvetenskap från t.ex. Jönköpings uni helt värdelöst i "branschen" ?

Ytterligare en fundering jag fick efter att ha tittat på intagningspoängen vid vhs är, går det att påbörja utbildning vid Luleå, där intagningen är lägre, och be om transfer till Lund (vilket är universitetet jag vill läsa vid) i princip per omgående?
Citera
2010-03-08, 23:08
Medlem
Orzions avatar
"Vad beträffar betygsvarianten, spelar betyg en så central roll efter att man väl har en examen? Jag drar slutsatsen att du faktiskt har någon slags erfarenhet på ämnet, lusläser potentiella arbetsgivare betyg och utlåtanden?"

De lär ju inte lusläsa var ända betyg du får och ett enskild betyg är inte hela världen. Men det är ju en enorm skillnad att ha generellt B i betyg eller generellt högsta betyg vilket jag tror är AB

"Vidare, är en fil.kan i rättsvetenskap från t.ex. Jönköpings uni helt värdelöst i "branschen" ?"

Beror ju på vad du vill syssla med många av yrkena inom juridik kräver en juristutbildning dvs den ”riktiga” utbildningen som ger en officiell yrkesexamen så man kan arbeta som domare, åklagare och advokat etc.

"Ytterligare en fundering jag fick efter att ha tittat på intagningspoängen vid vhs är, går det att påbörja utbildning vid Luleå, där intagningen är lägre, och be om transfer till Lund (vilket är universitetet jag vill läsa vid) i princip per omgående?"

Luleå har ingen jurist utbildning så nej du kan inte påbörja den där och sedan byta av uppenbara anledningar Däremot kan man byta utbildningsort i efterhand och vad jag har hört är detta rätt lätt att göra när man väll påbörjat utbildningen. Sedan har det ju mindre betydelse var du läst även om vissa verkar tro att det är någon enorm skillnad på att ha läst i Lund jämfört med t.ex Umeå. De skolor med lägre intag och lägre status har du ofta lättare att få bättre betyg i så det jämnar i princip ut sig i längden.
Citera
2010-03-09, 01:26
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasReich

Ytterligare en fundering jag fick efter att ha tittat på intagningspoängen vid vhs är, går det att påbörja utbildning vid Luleå, där intagningen är lägre, och be om transfer till Lund (vilket är universitetet jag vill läsa vid) i princip per omgående?

Börjar du juristprogrammet i Umeå och vill sedan fortsätta utbildningen i Lund, måste du ju fortfarande söka till Lund och då gäller ju samma antagningspoäng som för alla andra som söker till Lund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in