Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Du bör fråga universiteten, men de brukar vara restriktiva med sådant.
När det gäller att tillgodoräkna sig JÖK:en el.dyl. så tror jag det blir mycket svårt. Det är en översiktskurs, och man läser sällan några översiktliga kurser på juristprogrammet. Vissa universitet kör nån form av allmän introduktion till juridik första terminen, men den är ändå oerhört mycket mer avancerad än JÖK:en.
När det gäller att börja på rättsvetenskapligt program på nått litet universitet och sedan byta till juristprogrammet så vet jag att det har gått i vissa fall. Det finns en del som har läst till en kandidat i rättsvetenskap nånstans och sedan fått hoppa på T7 på juristprogrammet, men då har alla betyg blivit nedsatta till B (motsvarar G), vilket får till följd att man inte är särskilt konkurrenskraftig alls på arbetsmarknaden. Det är en rätt billig väg in på programmet, men frågan är vad man tjänar på det i slutändan. Du bör också kontakta universiteten och förvissa dig om att de alls kommer släppa in dig när du har kandidaten, vilket de förmodligen aldrig kommer ge någon garanti för. Så risken är att du står där om 3 år och har en tämligen värdelös kandidatexamen från nån pluttskola.
Fila på högskoleprovet och gå den vanliga vägen så blir det rätt från början istället.
Tack för ett mycket givande svar! Självklart har jag tänkt att höra mer ingående med de universitet jag är intresserad av, dock slog det bara mig om det gick att tillgodoräkna sig redan erhållna poäng. Så att man eventuellt kunde ta en utlandstermin eller liknande. Pratade med en bekant som läser i Stockholm, och jag vill vagt påminna mig om att han sa att han skulle läsa JÖKen, men nu blev jag lite osäker i och med det du sa.
Vad beträffar betygsvarianten, spelar betyg en så central roll efter att man väl har en examen? Jag drar slutsatsen att du faktiskt har någon slags erfarenhet på ämnet, lusläser potentiella arbetsgivare betyg och utlåtanden? Vidare, är en fil.kan i rättsvetenskap från t.ex. Jönköpings uni helt värdelöst i "branschen" ?
Ytterligare en fundering jag fick efter att ha tittat på intagningspoängen vid vhs är, går det att påbörja utbildning vid Luleå, där intagningen är lägre, och be om transfer till Lund (vilket är universitetet jag vill läsa vid) i princip per omgående?