2009-10-02, 11:43
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Stockholm är ditt alternativ! Studier by day, Stureplan by night!

Stockholm är inget alternativ. Det är också ett ganska nytt universitet (i jämförelse), så det finns inte så stor anledning att byta från Örebro, särskilt eftersom att de flesta föreläsarna och mycket annat är gemensamt också.

Frågan gällde de två gamla, anrika och internationellt erkända universiteten- Uppsala och Lund
Citera
2009-10-02, 12:15
Medlem
Glistrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Tack! Äntligen en åsikt.

Sen får jag väl säga att på de (internationella) undersökningar jag läst så ligger Uppsala högre än Lund.

Kan du utveckla varför du tycker att det är så positivt med den mest traditionella utbildningen?

Jag tror att fördelen med den mest traditionella utbildningen är att arbetsgivarna vet vad som bjuds, eftersom studenterna genomgått nästan exakt samma utbildning som utexade för 20 år sedan, jämför det med en slags kvalitetsgaranti. Problemet med nya utbildningar torde vara att arbetsgivare delvis inte vet vad de kan förvänta sig från studenterna p.g.a. mindre beprövade upplägg.
Senast redigerad av Glistrup 2009-10-02 kl. 12:36.
Citera
2009-10-02, 15:17
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Stockholm är inget alternativ. Det är också ett ganska nytt universitet (i jämförelse), så det finns inte så stor anledning att byta från Örebro, särskilt eftersom att de flesta föreläsarna och mycket annat är gemensamt också.

Frågan gällde de två gamla, anrika och internationellt erkända universiteten- Uppsala och Lund
Vilken roll tror du att det spelar att Uppsala universitet funnits i 600 år, och Stockholm universitet 100 år?
Citera
2009-10-02, 15:39
Medlem
Centauris avatar
Med tanke på att Uppsala universitet är rankat 63:a i världen så är Uppsala universitet ett självklart val för den som är ute efter renommé.

Lund är rankat 88:a och Stockholms är rankat 239:a i världen.
Citera
2009-10-02, 16:00
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Med tanke på att Uppsala universitet är rankat 63:a i världen så är Uppsala universitet ett självklart val för den som är ute efter renommé.

Lund är rankat 88:a och Stockholms är rankat 239:a i världen.

Fast en internationell ranking har betydligt mindre betydelse när man läser juridik än om man läser t ex något tekniskt eller data. I och med att juristjobbet är så pass nationellt begränsat är möjligheterna till arbete utomlands inte lika stora som inom andra yrken. De svenska jurister som jobbar utomlands jobbar istället allt som oftast som bolagsjurister eller på någon större byrås utlandskontor. Väl kommen så långt skiter de allra flesta om man har läst i Lund eller Uppsala.
Citera
2009-10-02, 22:45
Medlem
En kanske lite dum fråga är varför intagningen via högskoleprov är så mycket lägre på Juristlinjen än på de flesta andra "prestigelinjer". De senaste åren har det varit 1.5 som högst.

Jag vet inte riktigt vad jag förväntar mig för svar. Frågan är väl egentligen varför inte fler med höga resultat söker Juristlinjen?
Citera
2009-10-02, 22:57
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isbith
En kanske lite dum fråga är varför intagningen via högskoleprov är så mycket lägre på Juristlinjen än på de flesta andra "prestigelinjer". De senaste åren har det varit 1.5 som högst.

Jag vet inte riktigt vad jag förväntar mig för svar. Frågan är väl egentligen varför inte fler med höga resultat söker Juristlinjen?

Vilka övriga "prestigeutbildningar" syftar du på? Om du har läkar-, arkitekt- och psykologprogrammet samt handelshögskolan i åtanke så är även antagningsgränserna i gymnasiebetygskvoten högre än juristprogrammens. Så att HP-antagningsgränserna är lägre för juristprogrammet än för nämnda program är väl i linje med detta antar jag
Citera
2009-10-02, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simmarn_2004
Vilka övriga "prestigeutbildningar" syftar du på? Om du har läkar-, arkitekt- och psykologprogrammet samt handelshögskolan i åtanke så är även antagningsgränserna i gymnasiebetygskvoten högre än juristprogrammens. Så att HP-antagningsgränserna är lägre för juristprogrammet än för nämnda program är väl i linje med detta antar jag

Ja, det var dom jag tänkte på. Och du har rätt, snittet är förstås lite lägre än dessa program också på gymnasiebetygen, men fortfarande i regel över 19.
Nåja, jag blev väl bara lite förvånad eftersom att jag fått för mig att juristlinjen också var "way up there".
Citera
2009-10-02, 23:51
Medlem
poena.naturaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isbith
Ja, det var dom jag tänkte på. Och du har rätt, snittet är förstås lite lägre än dessa program också på gymnasiebetygen, men fortfarande i regel över 19.
Nåja, jag blev väl bara lite förvånad eftersom att jag fått för mig att juristlinjen också var "way up there".

En teori skulle kunna vara den enorma betygsinflationen. Numer verkar det som om att en gymnasist får MVG bara vederbörande behagar dyka upp på lektionerna. HP kan det inte gå inflation i.
Citera
2009-10-03, 00:02
Medlem
Bargents avatar
Är hyfsat säker på att Uppsala ändrade sin undervisningsmetod 1994. Det nya "PBI" - Problembaserad inlärning - skapades nämligen då och är såvitt jag vet en av de modernaste undervisningsformerna inom juridik i Sverige.
Citera
2009-10-04, 19:09
Medlem
Någon som vet vad HP var i Gbg och Sthlm för antagning för HT i år?
Citera
2009-10-04, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Någon som vet vad HP var i Gbg och Sthlm för antagning för HT i år?

Om man kan lita på http://www.antagningsstatistik.se/, så var det 1.5 resp. 1.6. Stockholm är tydligen svårast att komma in på. Kommentarer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in