Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Nu pratar du straffrätt som är förhållandevis normbundet och inrutat precis som du verkar försöka göra gällande att all juridik är. Straffrätten är speciell eftersom att vissa juridiska principer är viktigare där än på de flesta andra områden för att skapa förutsebarhet och rättssäkerhet. Straffrätt brukar kunna klaras av på en termin (av 9) på juristprogrammet och då brukar det dessutom delas med processrätt (därmed inte sagt att det är enkelt).
Om du kommer in på andra rättsområden där man kan göra mer extensiva lagtolkningar, e contrarioslut, analogislut, teleologiska tolkningar, etc. så blir det en annan femma. Eller varför inte ta folkrätten (som jag antar ligger rätt nära vissa delar av statsvetenskapen). No offence men det känns som att du spekulerar en hel del om rättsvetenskap trots att du aldrig studerat det. Det första du skrev i just den här diskussionen var:
... och det stämmer inte nån stans.
Som jag sa tidigare finns det självklart olika delar inom juridiken vissa är mer utifrån en bestämd form medans andra som du ger exempel på har ett bredare område och mer skilda åsikter och där mer börjar linka statsvetenskapen där folkrätt är ett utmärkt exempel som vi och för sig inte enbart är juridiskt utan även kommer in på internationella relationer eftersom många internationella avtal är friviliga men det en annan fråga.
Sedan står jag fortfarande fast vid att överlagg är spektrat med skilda åsikter större inom statsvetenskapen. Där marxisten säger att kriget beror på klasskampen som finns överallt i samhället och därför startades ett krig medans realisten anser att det knappt ens finns en klasskamp utan kriget startades enbart på grund av att staten ville skydda sina intressen.
Däremot inte sagt att juridiken inte även har liknande scenarium precis som du så klokt påpeka. För att förtydliga bara för att X har mer soldater än Y betyder inte det att Y har lite soldater.
Sedan bara för att än en gång undertrycka
det ena är på inget sätt enklare eller lättare än det andra utan båda har olika problem som måste övervinnas.
För om du tror att jag menar att juridik på något sätt är enklare än statsvetenskap är du helt fel ute