Citat:
Ursprungligen postat av Amadeus
Tycker det där säger mer om dig än något annan. Ska alla sitta där som tysta robotar? :P
Klart det inte är bra om läraren avbryts hela tiden, men lite debatt hit och dit är ju bara hälsosamt IMHO. Nämdemanasystemet är ju t.ex. högst relavant som en jurist.
Alla är olika, och lär sig olika. Vissa lär sig bra genom o bara lyssna, andra tar en mer aktiv roll och skapar sina egna koncept och argumenteringar för att lära sig. Vissa lär sig av dessa argumenteringar även om de inte deltar verbalt i dem osv.
Trodde att argumentera var det jurister gjorde

Kanske sett för mkt amerikansk film :P
Det stora problemet är att man måste lära sig vad som är relevant att diskutera. Diskussioner är alltid givande, men man måste ju välja sina lägen. Att föra diskussion om systemet hade åtminstone inte jag tyckt varit särskilt relevant även om föreläsningen handlade om statsrätt, eftersom det hela snarare handlar om att skapa sig en förståelse för hur man ska göra för att tolka befintliga lagar, inte förändra dem.
Diskussion om nämndemannasystemet hade alltså varit intressant, och jag hade mer än gärna eldat upp mig i den debatten, men det hade väl inte varit något som lärde mig tolka grundlagarna, eller ens nämndemännens arbete, bättre. Tyvärr.
Att däremot diskutera hur man tolkar olika lagar ser jag som en nödvändighet för att öka förståelsen.
Sammanfattningsvis: min ytterst korta erfarenhet av juristprogrammet säger att diskussioner är sunda, om de hålls om vad som är för utbildningen relevant. Diskussion om nämndemannasystemet hör väl isf snarare hemma på statsvetenskapen?
Att däremot lämna värderingar hemma är ju idioti. Att inte ha åsikter om det man ska syssla med är väl knappast en vinst någonstans.