2009-09-14, 19:43
Medlem
MurrayHewitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuklig Bäver
I Uppsala kan man läsa något som heter Juridik II (http://www.uu.se/node701?kKod=2JF041) och hoppa in på terminskurs 2 med de andra programstudenterna.

Juridik II läser dessutom samma sak som de vanliga t1orna fast i egna klasser. I övrigt delar dom allt annat.
Citera
2009-09-15, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cliclock
Har svårt att se något negativt i att man fyller upp platser efter avhoppde studenter vars grej uppenbarligen inte var juridik, med studenter som är intresserade och ambitiösa.

Jag anser att ett betyg på en högst relevant kurs (JIK:en i det här fallet) är minst lika värdefullt som att ha MVG i bild och därav ett bra BG-betyg.

Facebookgruppen verkar dock vara fylld med puckon som tror att det här är en enkel genväg för dem som varken har betygen eller HP-resultatet för att komma in. Men de 20 som faktiskt lyckas bäst i sin grupp förtjänar säkert sina platser.
Citera
2009-09-15, 09:31
Medlem
WayneGretzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frosse
En polare till mig påstår att Juristlinjen på GU är mer eftertraktad än i Uppsala och att den är mer affärsinriktad (affärsjuridik antar jag han menar)...sanningshalt? Vederbörande studerar inte juridik men pluggar på handels i gbg.

Stämmer.
Citera
2009-09-15, 12:51
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WayneGretzky
Stämmer.
Att den är mer affärsjuridiskt inriktad kan väl stämma i den mån att de har en viss fördel i det sammanhanget av att ha en nära koppling till näringslivet, tack vare att juristutbildningen där är kopplad till Handels i gbg. Men att den är mer eftertraktad är väl tveksamt. Dessutom så handlar det nog i slutändan mest om vilken inriktning man själv beslutar sig för, mindre beroende av lärosäte. Läser du i Uppsala och bestämmer dig för en affärsjuridisk inriktning har du alla möjligheter för detta.
Citera
2009-09-16, 17:50
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simmarn_2004
Att den är mer affärsjuridiskt inriktad kan väl stämma i den mån att de har en viss fördel i det sammanhanget av att ha en nära koppling till näringslivet, tack vare att juristutbildningen där är kopplad till Handels i gbg. Men att den är mer eftertraktad är väl tveksamt. Dessutom så handlar det nog i slutändan mest om vilken inriktning man själv beslutar sig för, mindre beroende av lärosäte. Läser du i Uppsala och bestämmer dig för en affärsjuridisk inriktning har du alla möjligheter för detta.

Koppling till näringslivet och liknande har ingen större betydelse i verkligheten, skulle jag säga.

Och ens egen inriktning är ännu mer irrelevant för arbetsgivaren, eftersom de flesta arbetsgivare ändå inte vet vad de olika inriktningarna står för. Visst, har man läst familjerätt och sedan söker jobb på en affärsbyrå, kanske de frågar lite nyfiket vadan denna svängning, men så mycket mer är det inte, så länge man kan visa att man numera är intresserad av affärsjuridik.
Citera
2009-09-17, 00:34
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Koppling till näringslivet och liknande har ingen större betydelse i verkligheten, skulle jag säga.

Och ens egen inriktning är ännu mer irrelevant för arbetsgivaren, eftersom de flesta arbetsgivare ändå inte vet vad de olika inriktningarna står för. Visst, har man läst familjerätt och sedan söker jobb på en affärsbyrå, kanske de frågar lite nyfiket vadan denna svängning, men så mycket mer är det inte, så länge man kan visa att man numera är intresserad av affärsjuridik.
Precis vad jag kunde tänka mig, men inte kunde utge mig för att veta.
Citera
2009-09-20, 03:16
Medlem
Ursäkta att jag side-trackar i din tråd. Men vad fan har hänt med juristlinjen i Jönköping? Går ju inte att söka via studera.nu :S
Citera
2009-09-20, 10:44
Medlem
pernil90s avatar
När har Jkpg fått en juristlinje?
Citera
2009-09-20, 11:02
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pernil90

Aldrig varit någon riktig jurislinje i jkpk. Bara en kandidatutbildning som blandat fek och juridik.

http://www.ihh.hj.se/nystudent/utbildningar/affarsjurist-info.php

Jag hittar ingen färsk info om det... de kanske lagt ned programmet?
Citera
2009-09-20, 11:12
Medlem
WayneGretzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasReich
Ursäkta att jag side-trackar i din tråd. Men vad fan har hänt med juristlinjen i Jönköping? Går ju inte att söka via studera.nu :S

Citera
2009-09-20, 11:46
Medlem
Cliclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Ok, jag erkänner att jag borde kastat in en smiley där för säkerhets skull. Jag var naturligtvis ironisk! Det är på sätt och vis synd att de som kämåat för bra betyg på sätt och vis åsidosätts, samtidigt är det ta mig fan på tiden att någonting drastiskt görs. Jag är inte helt obekant med flera av de som jobbar med projektet och de brinner för det. Tror det kommer bli riktigt bra.

På vilket sätt åsidosätts de? Inte direkt som att en JIK:are kommer putta ut en programmare från linjen.
Citera
2009-09-20, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pernil90
Va fan :S Jag kollade på HT2009 lista över snittbetyg på intagna linjer. Och där hade juristlinjen/programmet i Jönköping 17,3 eller nått i intagning. Eller var jag full när jag läste den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in