2009-05-13, 11:10
Medlem
r0g3rs avatar
Nu är det spännande! har prövning idag som kommer avgöra om jag får 18.4 i snitt eller 18.6! Kommer inte komma in i Uppsala eller Stockholm men Umeå lär jag komma in med 18.6! Annars väntar en till termin med prövningar (suck!) Men då kommer jag läsa i Stockholm eller Uppsala.. Man kan ju undra vad som är bäst, hoppa på utbildningen i Umeå för att bli klar snabbt eller ta till halvår och få läsa i en "A" skola..
Citera
2009-05-13, 11:20
Medlem
Sussilullss avatar
Jisses! På min tid när jag sökte in till uppsalas juristutbildning låg snittet på 18.6. Hur högt är det nu?!

Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r
Nu är det spännande! har prövning idag som kommer avgöra om jag får 18.4 i snitt eller 18.6! Kommer inte komma in i Uppsala eller Stockholm men Umeå lär jag komma in med 18.6! Annars väntar en till termin med prövningar (suck!) Men då kommer jag läsa i Stockholm eller Uppsala.. Man kan ju undra vad som är bäst, hoppa på utbildningen i Umeå för att bli klar snabbt eller ta till halvår och få läsa i en "A" skola..
Citera
2009-05-13, 11:23
Medlem
r0g3rs avatar
förra året var det 18.85

Nu ska Uppsala börja med vårintagning så då lär det blir lägre och "lägga till" 170 platser. Då kommer vi nog se nivåer på 18.6 igen.. men ingen vet. Det säkerligen bli över 19 i år.

Därför, om man ska vara efterklok, skulle man bara fokuserat på matte, svenska och engelska i skolan. Göra högskoleprovet termin och du lär säkerligen få ett resultat över 1.5 och så kommer du in
Citera
2009-05-13, 11:25
Medlem
r0g3rs avatar
Sen Sussi, det var bättre förr! Då låg utbildningarna på ett silverfat. Min farsa hade typ 3 i allt o läste sen juridik i Uppsala. På den tiden ville inte folk läsa juridik.
Citera
2009-05-13, 11:30
Medlem
Sussilullss avatar
Jäklars! Jag hade 19 i snitt när jag gick ut gymnasiet och det var högt på min tid ... nu skulle det ju knappt räcka..

Citat:
förra året var det 18.85

Nu ska Uppsala börja med vårintagning så då lär det blir lägre och "lägga till" 170 platser. Då kommer vi nog se nivåer på 18.6 igen.. men ingen vet. Det säkerligen bli över 19 i år.

Därför, om man ska vara efterklok, skulle man bara fokuserat på matte, svenska och engelska i skolan. Göra högskoleprovet termin och du lär säkerligen få ett resultat över 1.5 och så kommer du in
Citera
2009-05-13, 11:32
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Sen Sussi, det var bättre förr! Då låg utbildningarna på ett silverfat. Min farsa hade typ 3 i allt o läste sen juridik i Uppsala. På den tiden ville inte folk läsa juridik.

När jag sökte var det runt 16 för att komma in i Uppsala. Men det är klart, dagens gymnasister får ju MVG bara genom att dyka upp på lektionen.
Citera
2009-05-13, 11:33
Medlem
Sussilullss avatar
Hehe kanske det. Fast sen, hur mycket säger egentligen gymnasiebetygen? Typ nada. En efterbliven idiot skulle kunna få högsta betyg bara man orkade anstränga sig och göra läxorna ordentligt.

När man väl kommit in på juristutbildningen så är det en heeeelt annan femma. Jag minns än idag första lektionen då läraren hade presenterat upplägget och vi skulle lösa några juridiska problem till nästa seminarie. Då var det någon stackars vilsen pojke som gick fram till läraren och frågade vilka sidor det var vi skulle läsa för att hitta svaren. Läraren blev hyffsat irriterad och röt inför alla: men det är ju för i helvete inte gymnasiet det här!
Och sen var det slut på den diskussionen.

Citat:
Citera
2009-05-13, 11:34
Medlem
Sussilullss avatar
Ja, jag kan faktiskt inte förstå hur det har kunnat bli så högt tryck på juristlinjerna runt om i landet.

Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
När jag sökte var det runt 16 för att komma in i Uppsala. Men det är klart, dagens gymnasister får ju MVG bara genom att dyka upp på lektionen.
Citera
2009-05-13, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sussilulls
Ja, jag kan faktiskt inte förstå hur det har kunnat bli så högt tryck på juristlinjerna runt om i landet.

Betygsinflation blandat med hypen från samhällare som tror att man blir miljonär som jurist.
Citera
2009-05-13, 14:42
Medlem
Sussilullss avatar
Ja det är då definitivt inga garantier att man tjänar storkosingen enkom för att man har en "fin" utbildning. Tur att man inte är in it for the money.

Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
Betygsinflation blandat med hypen från samhällare som tror att man blir miljonär som jurist.
Citera
2009-05-13, 15:55
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sussilulls
Ja det är då definitivt inga garantier att man tjänar storkosingen enkom för att man har en "fin" utbildning. Tur att man inte är in it for the money.

Häromdagen träffade jag en kille som gått juristutbildningen som hade fått sin examen för nåt år sedan och han hade varken juristjobb eller bra lön - han knegade runt på olika matbutiker. Är det verkligen så illa för jurister på arbetsmarknaden idag?
Citera
2009-05-13, 16:02
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipster
Häromdagen träffade jag en kille som gått juristutbildningen som hade fått sin examen för nåt år sedan och han hade varken juristjobb eller bra lön - han knegade runt på olika matbutiker. Är det verkligen så illa för jurister på arbetsmarknaden idag?

Var det inte något "fel" på honom då? Jag menar, det finns ju lätt folk bland mina kursare som jag aldrig skulle anställa... tycker snarare det är märkligt att så många trots allt får ett jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in