2010-11-20, 00:21
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Var får jag tag i gamla tentor? Pluggar i Uppsala.
De är väll offentliga handlingar? Så bör ju funka på samma ställe som man får ut skolans andra offentliga handlingar. Sen lär det väll vi och för sig finnas andra sätt men det har jag ingen koll på då jag pluggar i Umeå.
Citera
2010-11-20, 00:41
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Gamla betygsgränser är ju vi och för sig inte svårare att få tag på än att man går och frågor de studenter som gjorde tentan sist vad gränsen var, någon lär ju minnas det.

Nä exakt, brukar ju dessutom anslås på hemsidan så är bara att kolla någon eller några terminer bakåt.
Citera
2010-11-20, 00:43
Medlem
Ni som går juristprogrammet, stöter ni på många som varit sådär i gymnasiet och kommit in via högskoleprovet?

Hur klarar sig dessa i ett såpass avancerat program som juristprogrammet?

Jag själv var väldigt ointresserad av skolan i gymnasiet men har ett högskoleprov som tillåter mig att komma in på juristprogrammet, har jag chansen att klara av kraven som ställs?

Sedan undrar jag även hur nivån skiljer sig från skola till skola, är det så att det är mycket svårare att få bra betyg i Uppsala och Lund i och med att alla de duktigaste eleverna söker sig dit?

Mvh Mikael
Citera
2010-11-20, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mekael
Ni som går juristprogrammet, stöter ni på många som varit sådär i gymnasiet och kommit in via högskoleprovet?

Jag själv var väldigt ointresserad av skolan i gymnasiet men har ett högskoleprov som tillåter mig att komma in på juristprogrammet, har jag chansen att klara av kraven som ställs?

Mvh Mikael

Jag var en sån (typ, hade extremt dåliga betyg från gymnasiet) och klarade mig mycket bra i konkurrensen. Däremot är nog snittet bättre bland de som fått bra betyg i gymnasiet jämfört med de som skrivit bra på högskoleprovet.
Citera
2010-11-20, 12:52
Medlem
Citat:

Sedan undrar jag även hur nivån skiljer sig från skola till skola, är det så att det är mycket svårare att få bra betyg i Uppsala och Lund i och med att alla de duktigaste eleverna söker sig dit?

Mvh Mikael

Jag slappade genom gymnasiet och kom in på högskoleprovet. I början var jag faktiskt lite efter de andra då jag inte riktigt hade fattat hur mycket plugg som behövdes medans de som kom in på betyg i större grad kom in i det direkt. Men nu tycker jag det går bra. Tar ett tag att vänja sig vid allt pluggande bara.
Citera
2010-11-20, 13:33
Medlem
FrasseFloyds avatar
Ämnen sammanfogade.

/moderator
Citera
2010-11-20, 13:46
Medlem
tiger_1977s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
De är väll offentliga handlingar? Så bör ju funka på samma ställe som man får ut skolans andra offentliga handlingar. Sen lär det väll vi och för sig finnas andra sätt men det har jag ingen koll på då jag pluggar i Umeå.

Du kan köpa tentamenskompendium som säljes inför tentaplugget...
Beroende på vilken termin och upplägg har du ibland både frågor & svarslösningar, men iallafall får du frågorna från föregående år
Citera
2010-11-20, 14:25
Medlem
psykakutens avatar
Citat:

Mvh Mikael

Jag hade också taskiga gymnasiebetyg (kom först inte ens in på gymnasiet...). Tack gode gud för högskoleprovet. Jag har inte haft några problem att få bra betyg.
Citera
2010-11-20, 23:15
Medlem
Citat:

Mvh Mikael

Jag har usla gymnasiebetyg, tog mig in via HP. Har inte haft problem med att hänga med under terminerna och har hittills kvitterat ut fina betyg. Tror det är väldigt individuellt dock, så länge man faktiskt är intresserad av det man pluggar så är det inte så värst betungande att sätta sig och plugga flera timmar om dagen, och med det följer förhoppningsvis ett bra resultat på tentan sen.
Citera
2010-11-21, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikeness
Jag har usla gymnasiebetyg, tog mig in via HP. Har inte haft problem med att hänga med under terminerna och har hittills kvitterat ut fina betyg. Tror det är väldigt individuellt dock, så länge man faktiskt är intresserad av det man pluggar så är det inte så värst betungande att sätta sig och plugga flera timmar om dagen, och med det följer förhoppningsvis ett bra resultat på tentan sen.

Låter fint!
Tack för svaren
Citera
2010-11-21, 06:05
Medlem
redbet111s avatar
Nu behöver jag en hel del vägledning från er som läser juristprogrammet.

Jag befinner mig på termin 1 och har verkligen inte greppat hur man pluggar inför tentorna. Den första tentan vi hade så fick vi köpa 3 böcker varav 1 bok var direkt tentarelevant. Föreläsningarna var väldigt givande och man förstod ganska snabbt vad man förväntades kunna. Nu inför nästa tenta är allt helt omvänt.

Sitter framför mig med två tjocka böcker som vi fått i uppgift att köpa. Runt 99% av innehållet är sådant som inte har nämnts på föreläsningarna. Under dessa föreläsningar så träglor vi mest igenom diverse paragrafer i lagboken. Att memorera och kunna innehållet i dessa böcker skulle innebära minst 20 timmars intensivt plugg varje dag. Hur ska man bära sig åt?

Vissa har skrivit här i tråden att man skummar igenom innehållet. Men vad innebär skummar. Är det tänkt man ska gissa och lista ut vissa rubriker som möjligtvis är intressanta eller hur är det tänkt.. Går man på ex-tentorna och försöker hitta vägledning där?

Kan inte någon förklara hur ni bär er åt. Hur lägger ni upp studietiden med det materiell ni har. Ge gärna en sådär utförlig beskrivning så man verkligen förstår. Vad väljer ni att prioritera och vad väljer ni bort?

Just nu känns nästa tenta helt omöjlig att genomföra.
Citera
2010-11-21, 09:45
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbet111
Nu behöver jag en hel del vägledning från er som läser juristprogrammet.

Jag befinner mig på termin 1 och har verkligen inte greppat hur man pluggar inför tentorna. Den första tentan vi hade så fick vi köpa 3 böcker varav 1 bok var direkt tentarelevant. Föreläsningarna var väldigt givande och man förstod ganska snabbt vad man förväntades kunna. Nu inför nästa tenta är allt helt omvänt.

Sitter framför mig med två tjocka böcker som vi fått i uppgift att köpa. Runt 99% av innehållet är sådant som inte har nämnts på föreläsningarna. Under dessa föreläsningar så träglor vi mest igenom diverse paragrafer i lagboken. Att memorera och kunna innehållet i dessa böcker skulle innebära minst 20 timmars intensivt plugg varje dag. Hur ska man bära sig åt?

Vissa har skrivit här i tråden att man skummar igenom innehållet. Men vad innebär skummar. Är det tänkt man ska gissa och lista ut vissa rubriker som möjligtvis är intressanta eller hur är det tänkt.. Går man på ex-tentorna och försöker hitta vägledning där?

Kan inte någon förklara hur ni bär er åt. Hur lägger ni upp studietiden med det materiell ni har. Ge gärna en sådär utförlig beskrivning så man verkligen förstår. Vad väljer ni att prioritera och vad väljer ni bort?

Just nu känns nästa tenta helt omöjlig att genomföra.

Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in