2009-08-18, 19:53
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WayneGretzky
För prestige/studiemässigt spelar det ingen större roll va??

Hade det handlat om GU vs Örebro så hade jag kanske vägt in det, men GU vs UU känns ju som skitsamma. Terminstentor är dock verkligen inte en examinationsform som passar mig (får ångest, ligger sömnlös natten innan osv) så jag hade nog vägt in det om jag varit i din sits. Valde dock Lund av geografisk bekvämlighet. Vetefan om det, så här i efterhand, inte hade gjort mig gott att spendera åtminstone några år av mitt liv längre bort från mitt barndomshem än 30 minuters färd...
Citera
2009-08-18, 19:53
Medlem
Pedersons avatar
Ni som söker in till högklassade juristskolor i Sverige främst, vad har ni för poäng på högskoleprov eller genomsnitt i gymnasiebetyg ?
Citera
2009-08-18, 20:28
Medlem
r0g3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WayneGretzky
Gah! Blev antagen till Uppsala (mitt 3e val), kirrade boende, pumpade cykeldäcken och allt men så ringde de idag från Handels GBG (mitt förstaval) och erbjöd en plats på juristprogrammet. Nu har jag en enorm ångest över vad jag skall välja.. Jag bor i Göteborg så det hade naturligtvis varit enormt smidigt på det sättet men vilket juristprogram har bäst anseende? Vet att det är jävligt svårt att säga men vad hade ni valt i mitt läge? Hur ses utbildningen på Handels av arbetsgivarna?

Slippa 30-poängstentorna i Uppsala är ju faktiskt ganska skönt..

Ta det som känns bäst. Sen måste du fixa betygen. Så om Göteborg använder ett system som du tror du kan få bättre betyg så ta det imo
Citera
2009-08-18, 20:35
Medlem
Va på någon form av juristdag på Köpenhamns Universitet idag, lite information arrangerat av studenterna på skolan.

Känner mig riktigt vilsen har ingen aning om hur det är att plugga på universitet, vet inte va det är för upplägg alls, är det som gymnasiet där man har sin klass på 20-40 pers? Har man flera ämnen samtidigt? Får man småläxor? Får man prov lite då och då? Eller gör man fåtal stora prov? osv osv. frågorna är många men svaren jag sitter på är inga.

Har man någon lärare som agerar "mentor" eller något liknande? Skulle uppskattas om någon kunde vara min ledstjärna i denna mörka studienatt jag befinner mig i just nu.
Citera
2009-08-18, 20:54
Medlem
r0g3rs avatar
Har du inte fått någon information från skolan??

Citat:
Ursprungligen postat av InternetToughGuy
Va på någon form av juristdag på Köpenhamns Universitet idag, lite information arrangerat av studenterna på skolan.

Känner mig riktigt vilsen har ingen aning om hur det är att plugga på universitet, vet inte va det är för upplägg alls, är det som gymnasiet där man har sin klass på 20-40 pers? Har man flera ämnen samtidigt? Får man småläxor? Får man prov lite då och då? Eller gör man fåtal stora prov? osv osv. frågorna är många men svaren jag sitter på är inga.

Har man någon lärare som agerar "mentor" eller något liknande? Skulle uppskattas om någon kunde vara min ledstjärna i denna mörka studienatt jag befinner mig i just nu.
Citera
2009-08-18, 23:10
Medlem
slipZens avatar
Vafan, har varken Gbg eller Lund programstarter till våren?
Citera
2009-08-18, 23:29
Medlem
r0g3rs avatar
Lund har men inte gbg
Citera
2009-08-19, 07:39
Medlem
Torshamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InternetToughGuy

Du har PM.
Citera
2009-08-19, 12:25
Medlem
Raderat
Senast redigerad av Snuskmumrik 2009-08-19 kl. 13:21.
Citera
2009-08-19, 19:17
Medlem
Aimberts avatar
Hur fungerar det här med terminstentor på UU? Har man flera tentor under terminen och sedan en stor tenta på ALLT på slutet, eller har man bara en stor tenta på allt på slutet? Låter sjukt jobbigt hursom. Hur många tentor har GU/LU/SU under en termin?

Är terminstentan så jävla jobbig och massiv som jag föreställer mig?
Citera
2009-08-19, 20:26
Medlem
r0g3rs avatar
Såhär har jag fått lära att det är:
Du har en stor tenta på ALLT i slutet. Men du har PM och andra uppgifter som ger dig poäng till tentan. Det gör dig i slutet ett betyg. Lund använder samma system.
SU använder sig utav små tentor och PM:s som blir till ett betyg i slutet.
Hur GU har det vet jag inte.
Citera
2009-08-19, 23:22
Medlem
80-talists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Hur fungerar det här med terminstentor på UU? Har man flera tentor under terminen och sedan en stor tenta på ALLT på slutet, eller har man bara en stor tenta på allt på slutet? Låter sjukt jobbigt hursom. Hur många tentor har GU/LU/SU under en termin?

Är terminstentan så jävla jobbig och massiv som jag föreställer mig?

En stor skriftlig tentamen i slutet av terminen är vad som gäller. Dock kan man oftast plocka poäng under terminen genom ett PM och/eller en hemtenta e. dyl. Utifrån dina samlade poäng (dvs. resultaten från hemtentan, PM och TENTAN) så sätts ditt betyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in