2008-12-01, 19:47
Medlem
WayneGretzkys avatar
Vad tror ni lägsta antagning till SU och LU i Hp-kvoten hamnar på nu till vårterminen? 1,5-1,6 som vanligt eller kan man tänkas ha någon som helst chans med 1,4? Ett jävla poäng ifrån 1,5...
Citera
2008-12-01, 19:48
Medlem
Tror att dina chanser ligger i reserv på SU
Citera
2008-12-01, 19:54
Medlem
WayneGretzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London_Calling
Tror att dina chanser ligger i reserv på SU

Mmm, känns så... blir till att höja sig till höstterminen alt. hoppas på Uppsala eller Umeå då.
Citera
2008-12-01, 20:00
Medlem
Ja vart du hamnar i HP-kvoten antar jag baseras på ditt betyg sen. En grej jag hört är att antagningen gör så att när det finns folk med exakt samma meritvärde prioriteras det underrepresenterande könet. På juridicum är det män.

Annars är det bara höja till hösten ja. 1,4 var det förra hösten på Uppsala.
Citera
2008-12-01, 20:10
Medlem
WayneGretzkys avatar
Citat:
Ja vart du hamnar i HP-kvoten antar jag baseras på ditt betyg sen.

Funkar det så nu eller menar du att det kommer att blir så efter förändringarna till 2010?
Citera
2008-12-01, 20:19
Medlem
jag tror att det funkar så nu men jag vet inte med 100%säkerhet. Dock har jag svårt att se vad de skulle gå på annars.
Citera
2008-12-01, 21:25
Medlem
WayneGretzkys avatar
Citat:
jag tror att det funkar så nu men jag vet inte med 100%säkerhet. Dock har jag svårt att se vad de skulle gå på annars.

Det har jag faktiskt inte tänkt på. Skulle ju kunna vara lotten också... En sista fråga bara: Vart bör man hamna på reservlistan för att vara hyfsat säker på att komma in? Typ 20 och neråt? Hamnar jag inte där tänkte jag köra civilekonom en termin som jag vet att jag kommer in på första urvalet och vill inte riskera att bli utan studier alls i vår (vilket blir scenariot ifall jag tackar ja till reservplatserna på juris framför platsen på ek kand. och sedan slutar som typ 10a efter andra urvalet).
Citera
2008-12-01, 23:17
Medlem
Reservlistan är omöjlig att svara på eftersom det beror på hur många som öht kommer till reservuppropet och vart på listan de är osv. I höstas kom reserv 44 in på HP-kvoten och reserv 85 på BG-kvoten (su).
Citera
2008-12-02, 20:40
Medlem
sökte mest för sakens skulle till Lund nu till våren. Har 1.7 på Högskoleprovet. Kommer jag in?
Citera
2008-12-02, 20:57
Medlem
shanghais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amethyst
sökte mest för sakens skulle till Lund nu till våren. Har 1.7 på Högskoleprovet. Kommer jag in?

Gå in och titta på antagningsstatistiken på vhs.se
Citera
2008-12-02, 21:04
Medlem
Worezs avatar
Hur viktigt är det att kunna argumentera och diskutera om man ska bli jurist? Är om jag får säga det själv, väldigt bra på att föra debatt och har än idag inte förlorat en enda i min mening. Kommer detta göra det enklare att klara yrket?
Citera
2008-12-02, 21:10
Medlem
BasilFawltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worez
Hur viktigt är det att kunna argumentera och diskutera om man ska bli jurist? Är om jag får säga det själv, väldigt bra på att föra debatt och har än idag inte förlorat en enda i min mening. Kommer detta göra det enklare att klara yrket?
Det är inte en nackdel, men grundförutsättningen för juridisk argumentation är förståelse för juridiken. Det är det som är det viktiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in