2009-04-25, 20:02
Medlem
simmarn_2004s avatar
Såvitt jag kan se så är Stockholms universitets (1a) juristprogram tillsammans med Uppsala universitets dito de mest sökta programutbildningarna i hela vårt avlånga land inför den här höstterminen. Måhända en statistik av intresse för någon
Citera
2009-04-25, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simmarn_2004
Såvitt jag kan se så är Stockholms universitets (1a) juristprogram tillsammans med Uppsala universitets dito de mest sökta programutbildningarna i hela vårt avlånga land inför den här höstterminen. Måhända en statistik av intresse för någon

Det stämmer. Så här ser det ut:

SU - 5925
UU - 5260
LU - 4982
GU - 4901
ÖU - 2988
UMU - 2604

De fyra stora ökade med ungefär 1000 pers/lärosäte sen förra året. GU ökade t.o.m. med ~1150.

Enda som kan verka konstigt är väl att Örebro har fler sökande än Umeå, men det beror kanske på det geografiska läget.
Senast redigerad av jorre 2009-04-25 kl. 20:12.
Citera
2009-04-25, 21:03
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorre

SU - 5925
UU - 5260
LU - 4982
GU - 4901
ÖU - 2988
UMU - 2604

De fyra stora ökade med ungefär 1000 pers/lärosäte sen förra året. GU ökade t.o.m. med ~1150.

Enda som kan verka konstigt är väl att Örebro har fler sökande än Umeå, men det beror kanske på det geografiska läget.

Det där avser bara juristprogrammen. Jag jämförde med alla programutbildningar i Sverige. Såvitt jag kunde se så var läkarlinjen vid Karolinska institutet det tredje populäraste sökalternativet, efter juristprogramen i Sthlm och Uppsala.
Citera
2009-04-25, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simmarn_2004
Det där avser bara juristprogrammen. Jag jämförde med alla programutbildningar i Sverige. Såvitt jag kunde se så var läkarlinjen vid Karolinska institutet det tredje populäraste sökalternativet, efter juristprogramen i Sthlm och Uppsala.

Läste fel. Hade inte en aning om att det var populärt med juridik faktiskt, intressant.
Citera
2009-04-25, 22:05
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Läste fel. Hade inte en aning om att det var populärt med juridik faktiskt, intressant.

Juristprogrammet har väl alltid haft väldigt många sökande?!
Citera
2009-04-25, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipster
Juristprogrammet har väl alltid haft väldigt många sökande?!

Ja, visste dock inte att det var så pass populärt att juristprogrammen ensamt kunde knipa de två första platserna i antal sökande.

Trodde både ekonomi- och läkarprogrammen attraherade fler faktiskt. Utan att ha kollat särskilt mycket på äldre statistik då.
Citera
2009-04-25, 22:30
Medlem
Citat:
Ja, visste dock inte att det var så pass populärt att juristprogrammen ensamt kunde knipa de två första platserna i antal sökande.

Trodde både ekonomi- och läkarprogrammen attraherade fler faktiskt. Utan att ha kollat särskilt mycket på äldre statistik då.

Det jag tror är den största orsaken till att jurist är en av de programmen med flest sökande är att det är en statusutbildning samt att det inte är några svåra ämnen som krävs för behörigheten.

Läkare och ekonomilinjer har också många sökande men många sållas bort pga matten för ekonomer och fysiken, matten, biologin och liknande ämnen som krävs för läkarlinjen.

Jag tror att många bara slänger in en ansökan till något juristprogram för att de är behöriga.
Citera
2009-04-25, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebulle
Det jag tror är den största orsaken till att jurist är en av de programmen med flest sökande är att det är en statusutbildning samt att det inte är några svåra ämnen som krävs för behörigheten.

Läkare och ekonomilinjer har också många sökande men många sållas bort pga matten för ekonomer och fysiken, matten, biologin och liknande ämnen som krävs för läkarlinjen.

Jag tror att många bara slänger in en ansökan till något juristprogram för att de är behöriga.

Statistiken på VHS räknar med obehöriga sökande också. Fast det är självklart inte lika många som söker till ett program som de vet att de är obehöriga till, så det du skriver är nog en stark bidragande faktor till att juristprogrammen har flest sökande.

Juristprogrammen kräver väldigt lite särskild behörighet jämförelsevis, ja. Är nog bra många fler som läser Historia A och Samhällskunskap A på gymnasiet än som läser Matte C/D och Kemi B exempelvis.
Citera
2009-04-29, 17:51
Medlem
r0g3rs avatar
Citat:

SU - 5925
UU - 5260
LU - 4982
GU - 4901
ÖU - 2988
UMU - 2604

Är det alla som har sökt? alltså inklusive folk med HP och betyg från folkhögskolan?
Citera
2009-04-29, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r
Är det alla som har sökt? alltså inklusive folk med HP och betyg från folkhögskolan?

Ja, totalt antal sökande. Inklusive obehöriga t.o.m.

PDF:
http://vhs.se/upload/antagning/statistik/NY/HT2009_s%C3%B6kande_l%C3%A4ros%C3%A4te.pdf

Edit: Länk.
Senast redigerad av jorre 2009-04-29 kl. 18:14.
Citera
2009-04-30, 11:38
Bannlyst
Många sökande bådar inte gott. Vilken skola kommer man in på med 1.5 på HP tror ni? Sökte (i ordningen) UU, SU, LU, UMU, ÖU och GU.
Citera
2009-04-30, 12:11
Medlem
Cliclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fontanellmannen
Många sökande bådar inte gott. Vilken skola kommer man in på med 1.5 på HP tror ni? Sökte (i ordningen) UU, SU, LU, UMU, ÖU och GU.

Kan bara svar för UU då det är det enda stället jag kollat statistiken för:

I år är det lika många sökande som det var HT04. Då landade HP-intaget efter andra intaget på 1.6. Dock fanns det bara hälften så många platser (70st.) mot idag (140). Det beror på att 70 platser gick till HA-kvoten. Den är borttagen idag och dess platser gick till HP-kvoten.

Med andra ord; hade inte platserna fördubblats hade HP-intaget enligt statistiken blivit 1.6. I år har jag ingen aning, men du kan ju alltid hoppas på 1.5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in