2008-08-07, 00:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flipster
Tack för svar.

Nu är jag en liten överambitiös människa som siktar på högsta betyg så jag kommer att närvara så mycket jag kan. Dock har jag läst det ni andra skrivit i tråden om att man knappast behöver närvara vid alla föreläsningar. Så jag kommer väl att köra på det som passar mig - det lär nog visa sig tids nog.

Andra matnyttiga tips? Hur är konkurrensen och relationen mellan tjejer och killar?

Scarfstjejen

Leta efter FB-katten på inskrivningen
Citera
2008-08-07, 00:55
Medlem
Nozicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BasilFawlty
Den står sig bra såvitt jag vet. Jag tror att de flesta på byråernas Göteborgskontor har examen från GU.

Kan intyga att många på Göteborgskontoren har examen från GU.
Citera
2008-08-08, 15:22
Medlem
Är det bara jag eller är schemat på SU:s hemsida fortfarande för VT2008?

Hur ser det ut med böcker, bör man ha alla innan kursen startar eller går det bra att köpa allt eftersom man studerar?
Citera
2008-08-08, 17:42
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karvig
Är det bara jag eller är schemat på SU:s hemsida fortfarande för VT2008?

Hur ser det ut med böcker, bör man ha alla innan kursen startar eller går det bra att köpa allt eftersom man studerar?

Jag har alltid köpt mina allt eftersom, och det har aldrig varit till min nackdel. Det visar sig ju varenda termin att det finns någon bok på listan som man bara behöver skumma/kan skita i, och då känns det oftast rätt gött att gå och låna den istället för att kasta fyra timlöner på den.
Citera
2008-08-08, 18:17
Medlem
Blondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbath
Har en fråga som jag kom att tänka på som jag hoppas några här kan svara på... Har ju hört att det är vissa skillnader i tenteringsmetoderna på GU/SU jämfört med UU/LU... Har några bekanta som läser på UU och de har ju mycket riktigt 30p tentor som på så sätt avgör hela terminens arbete. Det låter IMO mkt krävande och känns som att det beror på en hel del utomstående saker osv hur bra det kommer gå.

Det är sedan rätt många här som säger att dessa tentor inte finns på SU/GU. Min fråga blir då hur det funkar där? De har ju fortfarande dessa feta kurser på 30p osv... Är det flera deltentor då eller har de styckat in t.ex. Civ.rätt 2 i 3-4 separata kurser och separata tentor eller hur funkar det? Gör man flera tentor som mynnar ut i ett avvägningsbetyg eller dyl? Låter ju också lite märkligt/krångligt eftersom att lärarens avvägning kommer in igen eller så...

Vet någon hur detta ligger till?

I sammanhanget bör nämnas att du knappast kan jämföra juridiktentor på UU och SU utifrån hur många poäng man tenterar. På UU får man ha med sig all literatur och anteckningar - det handlar således inte om att lära sig en hel terminskurs utantill, utan om att kunna praktiskt tillämpa det man lärt sig under terminen.
Citera
2008-08-08, 18:37
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blonde
I sammanhanget bör nämnas att du knappast kan jämföra juridiktentor på UU och SU utifrån hur många poäng man tenterar. På UU får man ha med sig all literatur och anteckningar - det handlar således inte om att lära sig en hel terminskurs utantill, utan om att kunna praktiskt tillämpa det man lärt sig under terminen.

Får man alltid det på UU? På LU är det bara vissa terminer.
Citera
2008-08-08, 19:06
Medlem
Blondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Får man alltid det på UU? På LU är det bara vissa terminer.

Jag kan inte svära på hur det går till på fördjupningskurserna, men, ja, det hör liksom till hela konceptet med probelmbaserat lärande.
Citera
2008-08-08, 22:47
Medlem
Kanzlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nozick
Kan intyga att många på Göteborgskontoren har examen från GU.

Vet någon om det är avsevärt fördelaktigt att ha examen från de städer som man vill arbeta i sedan? Jag tänker främst på näringslivskontakter i staden man utbildar sig i och preferenser som vissa rekryterare på advokatbyråerna kan ha.

D.v.s. ses en examen från exempelvis Lund lika mycket värd som en från Stockholm om man vill jobba på byrå i huvudstaden? Det kanske är en omöjlig fråga att svara på?
Citera
2008-08-09, 02:19
Medlem
Blondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanzler
Vet någon om det är avsevärt fördelaktigt att ha examen från de städer som man vill arbeta i sedan? Jag tänker främst på näringslivskontakter i staden man utbildar sig i och preferenser som vissa rekryterare på advokatbyråerna kan ha.

D.v.s. ses en examen från exempelvis Lund lika mycket värd som en från Stockholm om man vill jobba på byrå i huvudstaden? Det kanske är en omöjlig fråga att svara på?

Riiight.. Och varje år börjar 300 nya jurister jobba i Uppsala. Det är jävligt tätt mellan byråerna på stan. Vad tror du själv?
Citera
2008-10-18, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuiGeneris
Är det inte Joakim Nergelius som basar i Örebro? Trevlig prick överlag, men han var ju en rejäl virrpanna när jag hade honom i Lund, kom för sent till föreläsningar, gick till fel salar o dyl. Vem vet, han kanske har blivit bättre i det nya årtusendet.

Joakim är inte bas, utan det är Catarina Sitte-Durling. Tyvärr hör man mycket kvalificerat skitsnack av många; att Örebro skulle vara sämre etc. Det saknar grund eftersom jurkand-progrm. i Örebro har precis samma lärare (Anders Lagerstedt, Durling, Radetzki osv) som SU, LU, UU, GU. Det är knappast sannolikt att dessa professorer skulle ge sämre utbildning bara för de är på ett nytt universitet.
Citera
2008-10-18, 20:17
Medlem
Bara Glads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daniroxen
Joakim är inte bas, utan det är Catarina Sitte-Durling. Tyvärr hör man mycket kvalificerat skitsnack av många; att Örebro skulle vara sämre etc. Det saknar grund eftersom jurkand-progrm. i Örebro har precis samma lärare (Anders Lagerstedt, Durling, Radetzki osv) som SU, LU, UU, GU. Det är knappast sannolikt att dessa professorer skulle ge sämre utbildning bara för de är på ett nytt universitet.

Hej och välkommen till ditt 1:a inlägg.

I mitt tycke är den enda anledningen till att Örebro överhuvudtaget är ett universitet en tjock man vid namn Göran Persson.
Citera
2008-10-18, 22:42
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daniroxen
Vad som står på pappret är ointressant om det inte finns någon som har lust att läsa det. Att de i Örebro har sämre förutsättningar beror enbart på att de inte har samma tradition av toppstudenter som UU/LU/GU/SU. Toppstudenterna drar sig till de fyra eftersom det är där riktiga byråer gör reklam för sig. Vad finns det för anledning att rekrytera jurister i Örebro när det finns fler som kom in på ett bättre universitet i fyra andra städer? Ärligt talat, man väljer Örebro av två anledningar och ingen är speciellt charmerande:
  1. Betygen räckte inte till för UU/LU/GU/SU
  2. Man bor redan i Örebro och vill bo kvar hemma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in