2009-04-18, 16:23
Medlem
Cliclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeness
Intressant. Vad grundar du det på? Stora varsel inom industrin?

Rekordmånga som söker + rekordmånga som skrev HP.
10% av deltagarna på HP skriver 1.5+.

Juristutbildningarna har alltid högt söktryck, så det skulle inte förvåna mig om UU hoppar upp till 1.6 igen. ÖU och UMU ligger nog nån pinne lägre, men stiger garanterat.

Viss vägledning får vi nog när mer detaljerad statistik om vart folk har sökt kommer upp på VHS.se
Citera
2009-04-18, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cliclock

Juristutbildningarna har alltid högt söktryck, så det skulle inte förvåna mig om UU hoppar upp till 1.6 igen. ÖU och UMU ligger nog nån pinne lägre, men stiger garanterat.

Viss vägledning får vi nog när mer detaljerad statistik om vart folk har sökt kommer upp på VHS.se

Fan. Jag som har sökt med 1,5 till uu, su och lu.
Citera
2009-04-18, 20:36
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cliclock

När brukar det komma? Ca en vecka efter att ansökningstiden löpt ut?
Citera
2009-04-18, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simmarn_2004
Hur bra betyg du uppnått under utbildningen samt vilka sidomeriter du har (eventuella övriga akademiska poäng) är förstås överordnat var du har läst.

Ja, ok. Det låter vettigt.

Jag har faktiskt pinsamt dålig koll på det. Vet bara att något av de fyra LU/UU/SU/GU är att föredra.
Citera
2009-04-18, 22:53
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Ja, ok. Det låter vettigt.

Jag har faktiskt pinsamt dålig koll på det. Vet bara att något av de fyra LU/UU/SU/GU är att föredra.

Har du oklanderliga betyg och imponerande sidomeriter är det nog helt irrelevant vid vilket lärosäte du har läst enligt de flesta arbetsgivare. Det är vad jag tror i vilket fall.
Citera
2009-04-18, 23:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av simmarn_2004
Har du oklanderliga betyg och imponerande sidomeriter är det nog helt irrelevant vid vilket lärosäte du har läst enligt de flesta arbetsgivare. Det är vad jag tror i vilket fall.

Det är helt irrelevant öht. Är ju inte så att utbildningen varken är svårare eller mer kvalitativ på något universitet. Däremot kan ju kvaliteten på lärare skilja sig åt, men majoriteten håller såklart bra standard.
Citera
2009-04-18, 23:55
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackfisken
Det är helt irrelevant öht. Är ju inte så att utbildningen varken är svårare eller mer kvalitativ på något universitet. Däremot kan ju kvaliteten på lärare skilja sig åt, men majoriteten håller såklart bra standard.
Just poängen jag försökte framföra
Citera
2009-04-19, 10:08
Medlem
r0g3rs avatar
faktum är att utbildningen har en mycket större lärartäthet än de övriga lärosätena vilket jag tror leder till bättre undervisning och högre betyg.
Citera
2009-04-19, 10:13
Medlem
Faktum är att detta kallas "FB Syndromet", dvs folk väljer ut 3-4 skolor som är accepterade för att sedan tvärt rata resten.
Citera
2009-04-19, 13:09
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forumperson
Faktum är att detta kallas "FB Syndromet", dvs folk väljer ut 3-4 skolor som är accepterade för att sedan tvärt rata resten.

Hur många fler skolor finns det att rata? Örebro?
Citera
2009-04-19, 14:22
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forumperson

Det har du rätt i, men vad gäller ekonomi och liknande kan jag tänka mig att val av lärosäte betyder mer (läs undvik lantisskolor) än för jurister. Detta kommer säkert förändras på sikt i och med att man tycks vilja konstruera ett överskott av jurister på arbetsmarknaden.
Citera
2009-04-19, 14:39
Medlem
r0g3rs avatar
Mm, men mycket av det beror ju på att nästan alla högskolor och universitet har ekonomiutbildningar. Så det är nog väldigt viktigt att du väljer rätt skola
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in