Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Inget emot juridikstuderande eller utbildningen i sig. Det jag tycker är skevt är hur elitisk och skev den utbildningsmiljön har blivit.
Betygshetsen är rätt extrem om man är ambitiös.
Jag vet att de mer eller mindre direkt efter uppropet har sagt att de skulle se till att hamna med de bästa i klassen. De andra i klassen skulle dra ner ens resultat och det fick absolut inte ske.
Att folk gömmer böcker alt tar referenslitteratur med sig hem är något som sker. Skulle aldrig hända på tek.fak.
Flogsta är ett betong-ghetto. Inte mer, inte mindre.
Av någon anledning cirkulerar det mängder med myter. Jag har precis avslutat min utbildning på SU och jag känner inte igen mig i mycket. Betygshetsen finns, det måste man erkänna. Det är ju främst för att betygen spelar så stor roll för både tingsplats och, för de som önskar det, arbete på affärsjuridisk advokatbyrå. Men det är inte fråga om att någon går hem och gråter över sitt BA utan snarare att man blir besviken när man tycker man kämpat hårt. Det är alltså för den absoluta majoriteten inte SÅ stor grej.
Det där med att man vill hamna med de bästa i klassen har jag aldrig hört talas om eller märkt av, tvärtom tycker jag folk med extremt olika betyg- och ambitionsmål blandar sig friskt i bekantskapsgrupperna. Fast det låter inte helt omöjligt i början då folk tror att ett visst beteende förväntas av dem och försöker passa in, ganska mänskligt men som sagt - inget jag märkt av.
Det finns ingen som gömmer litteratur, vem fan bryr sig om litteraturen på biblioteket? Kanske var det det för en mängd år sen långt innan jag började, men nuförtiden händer det inte. Jag har lånat en bok under fem år, det kanske är en del av förklaringen om du söker en sådan, för som vi vet är jurister svin som hatar andra människor.