2009-04-17, 16:38
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebulle
För två år sedan fanns HA-kvoten. Någonting man borde ha med i beräkningarna.

Har platserna som tidigare låg i HA-kvoten nu överförts till HP-kvoten?
Citera
2009-04-17, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simmarn_2004
Har platserna som tidigare låg i HA-kvoten nu överförts till HP-kvoten?

HA-kvoten försvann och platserna gick till HP-kvoten, så ja.
Citera
2009-04-17, 17:40
Medlem
Nåväl, blir spännande att se om jag kommer in...Får satsa på VT-10 annars. Är det någon som vet om man kan tillgodoräkna sig poäng från kurser som ingår i programmet fast man har läst dem på ett annat lärosäte? I mitt fall eu-rätt 7,5 hp och förvaltningsrätt 15 hp, Högskolan Dalarna.
Citera
2009-04-17, 17:48
Medlem
Man kan väl inte komma in på juristlinjen med 15.0 i snitt? Vilken skola äller det då?

Undrar vilken skola som har mest prestige, Lund och Uppsala ligger väl bra till?
Citera
2009-04-17, 18:03
Medlem
Worezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraven10
Man kan väl inte komma in på juristlinjen med 15.0 i snitt? Vilken skola äller det då?

Undrar vilken skola som har mest prestige, Lund och Uppsala ligger väl bra till?
Man kan ju ha 15 i snitt, men komma in på sitt högskoleprovresultat.
Citera
2009-04-17, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraven10

Är nog otroligt svårt, för att inte säga omöjligt att bli antagen på betygsbasis om man har 15.0 i snitt som jag har ( mer exakt 15,5 ). Därför har jag gjort högskoleprovet.

När det gäller prestige emellan olika lärosäten så har jag ingen aning. Jag själv har sökt UU, LU och SU pga att det passar mig geografiskt. Funderade på ÖU men skrinlade de planerna då min syster studerar där och hon anser att både skolan och staden är skit.
Citera
2009-04-17, 18:22
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
edit: för sen.
Citera
2009-04-17, 19:09
Medlem
Jaha ni menade så. Då förstår jag.
Citera
2009-04-18, 13:46
Medlem
Har ställt frågan tidigare men fick inget svar, så jag tänkte testa igen;

Hur mycket sämre anses en examen från Umeå vara gentemot Uppsala/Lund/Stockholm/Göteborg?

Jag tror nämligen att jag hamnar 1-2 p. från 1.5 på vårens högskoleprov. Under rådande omständigheter, som lågkonjuktur och reformen 2010, så väntas söktrycket bli högt till hösten. Det resulterar med största sannolikhet i att jag inte kommer in på UU, LU, eller något av de andra välrenommerade universiteten med mitt 1.4. Därför måste jag välja på Umeå eller att söka igen om ett år (eller halvår till vissa universitet).
Citera
2009-04-18, 13:54
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Har ställt frågan tidigare men fick inget svar, så jag tänkte testa igen;

Hur mycket sämre anses en examen från Umeå vara gentemot Uppsala/Lund/Stockholm/Göteborg?

Jag tror nämligen att jag hamnar 1-2 p. från 1.5 på vårens högskoleprov. Under rådande omständigheter, som lågkonjuktur och reformen 2010, så väntas söktrycket bli högt till hösten. Det resulterar med största sannolikhet i att jag inte kommer in på UU, LU, eller något av de andra välrenommerade universiteten med mitt 1.4. Därför måste jag välja på Umeå eller att söka igen om ett år (eller halvår till vissa universitet).

Hur bra betyg du uppnått under utbildningen samt vilka sidomeriter du har (eventuella övriga akademiska poäng) är förstås överordnat var du har läst.
Citera
2009-04-18, 14:28
Medlem
hanswolfs avatar
Jag är dock mycket tveksam till att 1.4 kommer göra jobbet i år. Även vid Örebro och Umeå.
Citera
2009-04-18, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanswolf
Jag är dock mycket tveksam till att 1.4 kommer göra jobbet i år. Även vid Örebro och Umeå.

Intressant. Vad grundar du det på? Stora varsel inom industrin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in