2008-07-03, 10:24
Medlem
Jag har sökt Göteborg och hoppas så att mina 1.6 HP ska räcka till i alla fall en reservplats. Sedan länge har jag en resa inbokad till i slutet av augusti och är orolig för att jag ska missa en eventuell reservplats bara för det. Om jag meddelar mitt mobilnr. till instut. kommer det att innebära att jag kan få en resevplats även om jag inte är i Sverige?
Citera
2008-07-09, 11:37
Medlem
Har en fråga som jag kom att tänka på som jag hoppas några här kan svara på... Har ju hört att det är vissa skillnader i tenteringsmetoderna på GU/SU jämfört med UU/LU... Har några bekanta som läser på UU och de har ju mycket riktigt 30p tentor som på så sätt avgör hela terminens arbete. Det låter IMO mkt krävande och känns som att det beror på en hel del utomstående saker osv hur bra det kommer gå.

Det är sedan rätt många här som säger att dessa tentor inte finns på SU/GU. Min fråga blir då hur det funkar där? De har ju fortfarande dessa feta kurser på 30p osv... Är det flera deltentor då eller har de styckat in t.ex. Civ.rätt 2 i 3-4 separata kurser och separata tentor eller hur funkar det? Gör man flera tentor som mynnar ut i ett avvägningsbetyg eller dyl? Låter ju också lite märkligt/krångligt eftersom att lärarens avvägning kommer in igen eller så...

Vet någon hur detta ligger till?
Citera
2008-07-09, 15:34
Medlem
rudes avatar
På SU:

http://www.juridicum.su.se/jurweb/utbildning/grundkurser.asp?lang=swe

Det finns alltså inga 30p-kurser.
Du gör en eller i vissa fall två tentor per kurs.
Citera
2008-07-14, 16:38
Medlem
Lord Kitcheners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbath
Min fråga blir då hur det funkar där? De har ju fortfarande dessa feta kurser på 30p osv... Är det flera deltentor då eller har de styckat in t.ex. Civ.rätt 2 i 3-4 separata kurser och separata tentor eller hur funkar det? Gör man flera tentor som mynnar ut i ett avvägningsbetyg eller dyl? Låter ju också lite märkligt/krångligt eftersom att lärarens avvägning kommer in igen eller så...

Vet någon hur detta ligger till?

C2 är på SU den mest omfattande och längsta kursen (15 veckor). Inom den läser man ett antal underämnen och tentamen speglar detta. Som regel är det tre frågor på allmän civilrätt inkl fordringsrätt, en på skadestånd och en på sakrätt. Även om frågorna har olika lärare som skrivit dem/rättar dem så läggs poängen för varje del av tentan samman till en total poäng som sedan resulterar i ett betyg.
Citera
2008-07-14, 16:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dr_strangelove
Tack för era svar!
Vad gäller mina betyg så stämmer det att jag kom in i bg-kvoten men då efter att ha prövat upp mina betyg till 19,40. Jag tycker det är lite skillnad .

prövat? menar du komvux?
Citera
2008-07-14, 18:31
Medlem
Ah tack för svaren rude & Lord Kitchener, hittade info om det på GU's hemsida också på studentportalen. Där man kan se tidigare scheman och antal examinationer och allting. Vetifan om man ska kunna se det som icke-student men men...
Citera
2008-07-14, 19:10
Medlem
Hur bra står sig en examen från Göteborg bland MSA, Vinge etc?
Citera
2008-07-14, 19:14
Medlem
dr_strangeloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rilind
prövat? menar du komvux?

Jepp. Jag har gjort enskilda prövningar som man kan göra på komvux.
Citera
2008-07-14, 19:22
Medlem
BasilFawltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitia-
Hur bra står sig en examen från Göteborg bland MSA, Vinge etc?
Den står sig bra såvitt jag vet. Jag tror att de flesta på byråernas Göteborgskontor har examen från GU.
Citera
2008-07-15, 18:58
Medlem
flipsters avatar
Är det nån som vet när pluggandet (SU) sätter igång på allvar? Är det fullt ös dagen direkt efter uppropet eller får man samla sina intryck ett par dagar?
Citera
2008-07-15, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipster
Är det nån som vet när pluggandet (SU) sätter igång på allvar? Är det fullt ös dagen direkt efter uppropet eller får man samla sina intryck ett par dagar?

Tja det är ju mycket lektioner på jiken, men ännu mera eget ansvar. Du behöver ju knappt bry dig mer än gå på lektionerna om du inte bryr dig om betygen. Gäller allmänt på alla juridikkurser.
Citera
2008-07-15, 19:46
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mahmud
Tja det är ju mycket lektioner på jiken, men ännu mera eget ansvar. Du behöver ju knappt bry dig mer än gå på lektionerna om du inte bryr dig om betygen. Gäller allmänt på alla juridikkurser.

Tack för svar.

Nu är jag en liten överambitiös människa som siktar på högsta betyg så jag kommer att närvara så mycket jag kan. Dock har jag läst det ni andra skrivit i tråden om att man knappast behöver närvara vid alla föreläsningar. Så jag kommer väl att köra på det som passar mig - det lär nog visa sig tids nog.

Andra matnyttiga tips? Hur är konkurrensen och relationen mellan tjejer och killar?

Scarfstjejen
Senast redigerad av flipster 2008-07-15 kl. 20:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in