2008-12-04, 04:45
Medlem
DiegoDelias avatar
Ursäkta om helften av detta redan står i tråden, ville bara ge en klar bild

The Church Of Satan är inte djävulsdyrkare. Dom kallar sig satanister då de har anamat djävulen / satan som sin symbol då den reflekterar deras tro. LaVey satanister ( the church of satan ) är uttalade ateister, dom tror inte på Gud eller Satan. Dom har ritualer liknande de flesta andra religioner där dom till synes tillber och åkallar djävulen, men detta endast som ett hån mot kristendomen och dess hyckleri. Dom utför även ritualer av ren meditativ anledning, tex: nu sticker vi nålar i en docka som föreställer min chef, för han har behandlat mig illa.
På detta sättet ska man alltså kunna avlägsna sina agressioner / övriga känslor som står i ens väg mot framgång.
Satanismens grund kan man enkelt säga är att du ska göra det du vill, det som ger dig glädje. Människan ett djur som alla andra, och det ligger inte i vår natur att vara annat än egoistiska. Därför ska vi tillåta oss alla de behov vi har. Du ska ta hand om DIG och och göra det som gynnar DIG. Vara god mot den som förtjänar det, hjälpa dom som förtjänar din hjälp, skit i dom andra.
Only the strong survives.
No baby killers
Citera
2008-12-04, 07:19
Medlem
Dolphins avatar
Satan är för stor för att specifiseras. Han styr denna värld i tusentals skepnader.
Hans starkaste vapen är ateism, evolutionism och irrläror som islam, katolisism, buddism, new age m.m.. Den uttalade satanistiska rörelsen är bara en liten detalj i hans stora verk.

Kristus profeterar i Johannes Uppenbarelse att endast två vägar kommer att vara möjligt för människan att gå i de yttersta dagarna.
För eller emot Skaparen Jesus Kristus. Allt som är emot är Satans revir.
Citera
2008-12-04, 08:12
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolphin
Satan är för stor för att specifiseras. Han styr denna värld i tusentals skepnader.
Hans starkaste vapen är ateism, evolutionism och irrläror som islam, katolisism, buddism, new age m.m.. Den uttalade satanistiska rörelsen är bara en liten detalj i hans stora verk.

Kristus profeterar i Johannes Uppenbarelse att endast två vägar kommer att vara möjligt för människan att gå i de yttersta dagarna.
För eller emot Skaparen Jesus Kristus. Allt som är emot är Satans revir.
Annars torde ju trångsynthet vara en av hans skepnader också... hmm. Vid LaVeys bortgång firade 1000-tals kristna hans död. Och CoS tappade en del av sin filosofi som fanns när han levde. Nämligen humor.
Citera
2008-12-04, 08:46
Medlem
Dolphins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Annars torde ju trångsynthet vara en av hans skepnader också... hmm. Vid LaVeys bortgång firade 1000-tals kristna hans död. Och CoS tappade en del av sin filosofi som fanns när han levde. Nämligen humor.

Som sagt. CoS är bara en liten detalj av satans många ansikten.
Citera
2008-12-04, 08:58
Medlem
Krellyans avatar
Är lite förvånad över att ingen nämnt LaVeys Sataniska Bibel än.
Jag läste den för någon månad sedan, och den var mycket intressant. Innehöll en hel del sanningar, humor och framförallt skönt språk (läste den såklart på engelska).

Rekommenderas!
Citera
2008-12-04, 15:30
Medlem
TheInsanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krellyan
Jag läste den för någon månad sedan, och den var mycket intressant. Innehöll en hel del sanningar, humor och framförallt skönt språk (läste den såklart på engelska).

Rekommenderas!

Om du hade läst tråden hade du sett att den har rekommenderats redan.
Citera
2008-12-04, 16:33
Medlem
DiegoDelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolphin
Som sagt. CoS är bara en liten detalj av satans många ansikten.

Som att föra en vuxen människas disskution med ett barn.
Likt livets ord är du ovillig att tänka.
Citera
2008-12-06, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krellyan

Rekommenderas!

Jag har läst den 4-5 gånger och om man som mig inte riktigt gillar LaVeys sätt att uttrycka sig så kan man läsa Peter H. Gilmores texter på deras hemsida. Det känns som att hans texter är mer anpassad till dagens språk och lite mer rakt på sak.
Citera
2008-12-12, 08:45
Medlem
Dissectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filur2k
Vet inte om jag har postat rätt, men jag behöver DJUP Fördjupning innom Satanism. Har googlat men all information skilljer sig åt så mycket så jag vet inte vilken jag ska utgå ifrån.

Tackar så mycket för hjälpen!

Visserligen är det här en gren men kolla: http://www.templeoftheblacklight.net/
Citera
2008-12-12, 11:00
Medlem
Pontus900s avatar
Har läst lite om LaVey Satanismen och kom fram till att allting handlar om en fiolosofi ( som tidigare nämnt) och har inte så mycket med religion att göra, reglerna som satanismen innehavar liknar dock religösa relger/normer ämnade för samhället.

Så som jag förstod det så kretsade allting runtom egoism och förtryck, kunde även dra några pareleller med den s.k Jantelagen

Citat:
# Ge inte åsikter eller råd, om du inte är tillfrågad.
# Berätta inte dina problem för andra, om du inte är säker på att dom vill höra.

Jag kan dock säga att några av dessa regler stämmer med mina åsikter men det är långt ifrån alla. Tror faktiskt inte det finns så många utövare/följare av denna livsåskådning, de flesta är nog tonårsrebeller som söker efter någonting alternativt efter att blivit friad från ett årtionde eller mer från kristendomens kättingar, egentligen har de ingen aning om hur man ska tolka reglerna och ståndpunkterna.

Det jag nämnde ovan är ju inte exklusivt till satanism ska jag tillägga.
Citera
2008-12-12, 12:14
Medlem
Jrgens avatar
Jag har ganska dålig koll på satanism, men tar jag fel om jag ser vissa paralleller mellan satanistiska och objektivistiska värderingar?

Se t.ex.
http://en.wikipedia.org/wiki/Objectivism_(Ayn_Rand)#Ethics:_Rational_self-interest
Citera
2008-12-12, 17:35
Medlem
TheInsanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Jag har ganska dålig koll på satanism, men tar jag fel om jag ser vissa paralleller mellan satanistiska och objektivistiska värderingar?

Se t.ex.
http://en.wikipedia.org/wiki/Objectivism_(Ayn_Rand)#Ethics:_Rational_self-interest

Vissa grenar av Satanismen har ganska starkt koppling till en viss objektivism men det är aldrig samma sak. Snarare har objektivismen inspirerat viss Satanism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in