Citat:
Ursprungligen postat av TheInsane
SleepaZ
Det finns nog flera olika anledningar till varför LaVey valde att kalla det Satanism. Så här valde han att själv lägga fram det:
"My brand of Satanism is the ultimate conscious alternative to herd mentality and institutionalized thought. It is a studied, contrived set of principles and exercises, designed to prevent, and liberate from, the contagion of mindlessness which destroys innovation. Here are some reasons why it is called 'Satanism:' It is most stimulating under that name, and self-discipline and motivation are easier under stimulating conditions. It means 'the opposition' and epitomizes all symbols of non-conformity. It represents the strongest ability to turn a liability into an advantage -- to turn alienation into exclusivity. In other words, the reason it's called 'Satanism' is because it's fun, it's accurate and its productive."
Att välja att kalla en livsåskådning för något som väl symboliserar läran är knappast något unikt för Satanismen. Det finns överallt och är en logisk sak att göra. Det kanske är vanligare inom politiska rörelser tt välja namnet efter idén men inom religion lånar ma istället mer i praxis. Ritualer, högtidsdagar och mytsymbolik.
Oki, där ser man..
Jag förstår dock fortfarande inte varför man måste används sig av Satan, man kan väl åstimstone erkänna att det rör sig om en form av samhälls revolt av något slag, eller en form av "alternativ" stil att leva. Att använda sig av satan är både revolterande och chockerande i ett moraliserande religöst Usa. Ett land som anser att Judas priest är ledda av satan osv. Så man kan förstå det lockande och provocerande valet Satan.
LaVay var ju ändå kraftigt influerad av mörk litteratur, mörka legender, skräck, science fiction osv. Det finns ju en lockelse i det "mörka" ockulta, som jag själv känt på i yngre år.
Citat:
Jag försökte jämföra så att du kanske kunde sätta dig in en satanists perspektiv. Att vara ateistisk satanist har inget med religiös övertygelse, i form av tro på jesus som messias, att göra. Däremot är processen densamma. En religion växer ur en annan och skiljer sig i så stor grad att de inte längre anses vara en och samma (till skillnad från de tusentals olika kyrkorna som existerar idag men som alla kallar sig kristna).
Jag förstår din liknelse.
Och egentligen så kanske dem riktiga satanisterna är av Lavays kaliber. För enligt min kristna övertygelse så är det Satans kärna, dvs förneka och dra bort människan från Gud.
Och den form av blackmetall satanism är ju inget annat än just patetisk.
Om man trots allt är övertygad om att Satan finns, då väljer han knappast att så öppet stå för sin existens. Enligt det vi kan läsa om honom så är han slug och en lögnare och jäkligt smart.
Jag menar att stå och vråla till dimmu Borgirs "Tormentor of Christian Souls"
Eller om man tycker att Mayhems "Varg Vikernes" är det coolaste som finns. Ja det är inget annan en tonårsrevolt från ett kyrkligt samhälle.
Citat:
Är man ateist förnekar man gudars existens men jag förstår inte varför det skulle stoppa det hela från att vara ett hållbart argument. Du hakar upp dig på existensen av Satan som det väsentliga vilket det inte är. Att du sedan ser det som utan mening om man inte är teist är en sak men för den ateistiska satanisten är det symbolspråket som är det viktiga och satanismens filosofi bygger på det ideal som karaktären Satan står för. Inte bara bibliskt (där det står relativt lite om Satan) men också i litteratur och konst. Om man ser till LaVeys Satanism kan man härleda mycket av det som sägs till drag som har tillskrivits Satan genom tiderna. Att hålla Satan som ett ideal och kalla filosofin eller religionen satanism tycker jag då blir tämligen logisk. Vidare går det väl hand i hand med antinomianism som är väldigt frekvent inom satanismen som ett mål mot högre individualitet och eventuell självförgudning (och även dess elake tvillingbror heresi som är mer byggd på en grundläggande revolt och ofta förekommer - namnet "church of satan" är ett bra exempel på detta).
Det ska sägas att det också finns satanister som är teister så teism behöver inte nödvändigtvis vara i motsats till satanism även om LaVeys kyrka, och det största antalet satanister till det, står för en ateistisk gren av den sataniska religionen.
Ok tack för dina svar.. Har lärt mig nya saker jag inte visste..