Citat:
Ursprungligen postat av BRT
Jo, de dog. Att de skulle dö innebär alltså inte att de faller platt ner på marken och dör när de smakar på frukten, utan att de blir dödliga varelser, som förklaras i 1 Mos 3:22. De var alltså inte längre odödliga när de smakat av frukten, enligt skapelseberättelsen.
Vilka alternativ är det? I Bibeln är det ju inte riktigt samma tvärdualistiska Hollywoodbild, som du verkar företräda, av Gud och Satan som presenteras. Snarare verkar Satan agera efter Guds vilja, eller åtminstone med Guds tillåtelse; och sluta agera när Gud så önskar. I t.ex. Job är ju Satan den ängel som prövar människornas tro (se kap. 1-2), i Första Krönikeboken har han en liknande roll, men verkar här agera under Gud för att mer direkt få människor att agera emot Guds vilja (fortfarande för att pröva tron, alltså). I de synoptiska evangelierna är det Anden som för Jesus till Satan, varefter Satan prövar Jesus - och slutar med det när Jesus visat att han inte vill synda.
Vad, exakt, är det du syftar på som är "ett vettigare alternativ"? Och ett vettigare alternativ än vad? Enligt Bibeln står ju Satan inte alls i kontrast till Gud, utan Satan prövar snarare människors tro på just Gud - genom att t.ex. utsätta dem för lidande, eller genom att försöka få dem att ställa sig emot Guds vilja. Var de två skulle vara "alternativ" till varandra kan jag inte riktigt utläsa. Om vi inte köper någon form av polariserad "Hollywood-skurk-vs-hjälte-bild", som det inte riktigt finns något som helst stöd för, egentligen. Och vad av det Satan gör, eller uppmanar till, skulle du i så fall mena är bra? Att han ger Job varbölder? Att han uppmanar Jesus att förvandla stenar till bröd? Att han uppmanar David att göra en folkräkning? Vad?
Jag ser hela bibeln mest som en samling metaforer och genom detta blir Satan någon att beundra, en motpol till total underkastelse för en högre auktoritet. Sedan har bibeln knappast särskilt många sanningar heller. Mycket är taget från gamla religioner och förvanskat för att passa kyrkans ideal och för att ge dem kontroll över människan. Det är bara att titta på hur mycket djävulen har förändrats genom åren. Från att vara en persisk dualistisk idé om gott och ont till Hades, en mer neutral och rättvis version, vidare till den romerska och medeltida versionen där han är ondskan personifierad, till 1700-tal där han istället, på vissa platser, blir hjälten som slåss mot auktoritet och får bli en symbol för alla revolutioner som pågår runt den västerländska världen.
...och så tillbaka till den onda och ondskefulla djävul igen i moderna tider med hjälp av skräckfilmer och liknande populärkultur. Så vad ska man tro? Jag är väldigt osäker egentligen, och har väl en något romantiserad och individuell bild av vad Satan representerar, som jag egentligen inte har något stöd av från bibeln eller andra källor, men jag utgår som sagt från att bibeln och kristendomen i alla fall har ett uns av sanning i sig, precis som alla andra religioner och trossystem genom tiderna, och jag finner det intressant att denna figur (satan) nästan alltid finns representerad, om än i olika skepnader och versioner.
De senaste tvåtusen åren har vi sett så fruktansvärt mycket ondska från de krafter som säger sig företräda gud och det goda att man börjar undra om det inte är tvärtom, att de som sagt sig företräda godhet egentligen är de onda, och vice versa.