2011-03-31, 03:39
Medlem
Daos avatar
Det är ganska intressant att notera att folk har fått för sig att ett uppochnedvänt kors skulle vara en satanistisk symbol!
Citera
2011-03-31, 04:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dao
Det är ganska intressant att notera att folk har fått för sig att ett uppochnedvänt kors skulle vara en satanistisk symbol!
varför skulle det inte vara det? satanisterna gjorde ju samma sak med det kristna pentagrammet. de vände den uppochned och gjorde den till en symbol som idag associeras med satanism, fast det var en kristen symbol.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pentagram#Christianity

Citat:
Ursprungligen postat av SvenSvenssonovsky
A hej du, ormen. Juden är ormen. Alltså en människa. Där skulle sättas fiendeskap mellan kvinnas och ormens säd.

Juden har nästlat in sig med sin avgudadyrkan som står högst bland dagens primitiva samhällen, sverige främst.

Judar förnekar Gud och vill att alla neger som zigenare-jude som svensk skall vara ett kött. Men den kommunistläran får juden tillbax.
ditt yttrande tycks inte make någon sense, eller hur man nu säger på svenska.
Senast redigerad av ikosaedri 2011-03-31 kl. 04:45.
Citera
2011-03-31, 07:49
Medlem
Azazel666s avatar
En kort notis; Satanism är icke nyandlighet då det i Satanism (Till skillnad från djävulsdyrkan eller annat religiöst trams) ej finns en tro på något andligt eller övernaturligt.

Rätta mig om jag har fel
Citera
2011-03-31, 08:34
Medlem
Jag kan nog klassificeras som Satanist, ja, även om jag dock helst går under undergrenande titlar om jag tvunget måste namnge min religösa ståndpunkt.

"Hur tänker "ni"?"
Hur jag tänker? Mja, hur menar du där? Hur tänker jag angående vad? Du kan ju inte förvänta dig att man går in på varje aspekt av ett sådant djupt ämne utan att ha en direkt fråga. Vad exakt är det du vill veta?

Hur jag fann satanismen? Det har alltid funnits inom mig. Jag har alltid sett det andliga som viktigare än det fysiska, och alltid funnit mer intresse inom den mer undandolda kunskapen än inom det som idag kallas "religion" (fruktlös låtsasdyrkan utan något direkt mål, är väl ett bra sätt att beskriva dagens kristendom i Sverige). Jag har aldrig kännt mig hemma på detta plan, och har alltid sett demiurgen (dvs skaparen) som en fientlig och fängslande kraft, och förstod mig aldrig på varför denne tyrann skulle dyrkas när jag var yngre. På senare år fann jag satanismen, och efter lite studier inom detta ämne hamnade jag på djupare teistiska vägar inom satanistisk gnosticism, och inom detta kände jag mig hemma direkt, då dessa vägar delar den syn jag haft hela livet.

"Propagerar ni för den, hur utvidgar den sig?"
Personligen propagerar jag aldrig, det är upp till var och en att finna sin egen väg, och jag vill inte direkt bidra till skapandet av fler "låtsassatanister" som bara tycker att satanism är "coolt" utan att ens kunna förstå vad det handlar om. Ett bra exempel på sådana är LaVeyister som kallar sig satanister, vilket jag tycker är komiskt, då LaVeyismen är ateistisk, och inte teistisk. Sådana använder endast termen satanism för att det skulle vara "tufft" eller provocerande.
Citera
2011-03-31, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azazel666
En kort notis; Satanism är icke nyandlighet då det i Satanism (Till skillnad från djävulsdyrkan eller annat religiöst trams) ej finns en tro på något andligt eller övernaturligt.

Rätta mig om jag har fel

Hur tänker du där? Satanism är teistisk, ej ateistisk. Om du syftar på LaVeyism borde detta inte klassificeras som satanism överhuvudtaget, då det i princip endast är vanlig ateism. LaVey designade "sina vägar" efter något nästan alla ateister kunde känna igen sig i, för att kunna sprida sin "tro" för att tjäna pengar. Det finns inget större djup överhuvudtaget inom hans lära, det är ytterst få saker han talade om som inte känns ganska uppenbart för helt vanliga ateister.
Citera
2011-03-31, 08:43
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
varför skulle det inte vara det? satanisterna gjorde ju samma sak med det kristna pentagrammet. de vände den uppochned och gjorde den till en symbol som idag associeras med satanism, fast det var en kristen symbol.

Mja, fast pentagrammet har ju aldrig varit någon vidare stor kristen symbol, utan hellre förknippats med hedendom, ockultism och olika former av mysticism. Det uppochnedvända korset har ju dock varit en kristen symbol under väldigt lång tid (för att Petrus, åtminstone enligt katolsk tradition, korsfästes uppochned så som återges i denna gamla Caravaggiomålning). Än idag används ju symbolen ganska flitigt, till exempel på denna kyrka, denna påvestol och i kristen symbolik både här och där.

Det går inte riktigt att jämföra med den ganska begränsade utbredning pentagrammet hade/har(?) som religiös symbol inom kristendomen.
Citera
2011-03-31, 08:55
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putrifectus
Jag har aldrig kännt mig hemma på detta plan, och har alltid sett demiurgen (dvs skaparen) som en fientlig och fängslande kraft, och förstod mig aldrig på varför denne tyrann skulle dyrkas när jag var yngre. På senare år fann jag satanismen, och efter lite studier inom detta ämne hamnade jag på djupare teistiska vägar inom satanistisk gnosticism, och inom detta kände jag mig hemma direkt, då dessa vägar delar den syn jag haft hela livet.

Någon variant av 218/Kaosgnosticism? Varför tilltalas du av just satanistisk gnosticism, hellre än t.ex. andra varianter? Och hur utövar du den? Ursäkta min frågvishet, men det är sällan man stöter på satanister som inte är någon variant av "LaVey och Satan är fett coola, fast Satan är förstås bara en symbol för individen"-grabbar
Citera
2011-03-31, 09:42
Medlem
Azazel666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putrifectus
Hur tänker du där? Satanism är teistisk, ej ateistisk. Om du syftar på LaVeyism borde detta inte klassificeras som satanism överhuvudtaget, då det i princip endast är vanlig ateism. LaVey designade "sina vägar" efter något nästan alla ateister kunde känna igen sig i, för att kunna sprida sin "tro" för att tjäna pengar. Det finns inget större djup överhuvudtaget inom hans lära, det är ytterst få saker han talade om som inte känns ganska uppenbart för helt vanliga ateister.
Vad säger att satanism är teistisk? Du beserar det på att man tror på de abrahamitiska religionernas motståndare satan, detta benämns snarare som djävulsdyrkan.
Jag håller helt med om att LaVey satanism är ateistisk, men jag tycker inte att du kan påstå att det inte är satanism av den anledningen.
Citera
2011-03-31, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BRT
Någon variant av 218/Kaosgnosticism? Varför tilltalas du av just satanistisk gnosticism, hellre än t.ex. andra varianter? Och hur utövar du den? Ursäkta min frågvishet, men det är sällan man stöter på satanister som inte är någon variant av "LaVey och Satan är fett coola, fast Satan är förstås bara en symbol för individen"-grabbar

Jomen precis, jag följer 218-strömningen, mer specifikt inriktat på den Qayinism som TFC presenterar, speciellt när det gäller utövan (nekromansi, dvs dödsmagi).
Det jag från början fann mest lockande inom den satanistiska gnosticismen är aspekten av skaparen (YHVH) som en tyrannisk fängslande kraft, vilket varit min åsikt sedan jag var mycket yngre, och Lucifer som den sanna ljusbäraren. Ju mer religion jag studerat, desto mer har min uppfattning utvecklats åt detta håll; numera studerar jag så mycket olika böcker inom ämnet jag kan. Mina religösa studier och min religösa utövan har blivit en väldigt stor del av mitt liv överhuvudtaget, då jag anser att ingenting annat i denna värld kan mäta sig mot det jag kan uppnå genom detta arbete.

Och tyvärr så är det som du säger, att de flesta som kallar sig satanister är av den LaVeyanska skolan, vilket gör att jag så sällan som möjligt använder just termen satanism, för att slippa förknippas med dessa, då deras mål är rena motsatser till mina; jag vill frigöra mig från det materiella och fysiska livet, medans de satsar helt och hållet på den existensen.
Citera
2011-03-31, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azazel666
Vad säger att satanism är teistisk? Du beserar det på att man tror på de abrahamitiska religionernas motståndare satan, detta benämns snarare som djävulsdyrkan.
Jag håller helt med om att LaVey satanism är ateistisk, men jag tycker inte att du kan påstå att det inte är satanism av den anledningen.

Självklart får man kalla vad som helst för satanism, men min personliga åsikt är att LaVeyism inte bör klassificeras som satanism, då dess mål är motsatsen till en stor del av de seriösa satanistiska former som finns (du vet, sådant som faktiskt går ut på utövan, och inte bara "jag har läst en bok om en speciell livsfilosofi, så nu är jag satanist!" )
Citera
2011-03-31, 10:44
Medlem
Citat:
Mja, fast pentagrammet har ju aldrig varit någon vidare stor kristen symbol, utan hellre förknippats med hedendom, ockultism och olika former av mysticism. Det uppochnedvända korset har ju dock varit en kristen symbol under väldigt lång tid (för att Petrus, åtminstone enligt katolsk tradition, korsfästes uppochned så som återges i denna gamla Caravaggiomålning). Än idag används ju symbolen ganska flitigt, till exempel på denna kyrka, denna påvestol och i kristen symbolik både här och där.

Det går inte riktigt att jämföra med den ganska begränsade utbredning pentagrammet hade/har(?) som religiös symbol inom kristendomen.

Jag håller starkt med här. Jag har aldrig förstått vad som skall vara så "satanistiskt" med uppochnedvända kors, då petruskorset stått för underkastelse inför Kristus längre än symbolen använts av "satanister".
Pentagrammet däremot har ju länge använts av folk inom många olika traditioner, så att det används en del inom seriösare satanism är förståeligt, då det alltid använts inom traditioner som utövar magiskt arbete. Dock tycker jag ändå att pentagrammet är en ganska "tråkig" symbol just för att det överanvänts för mycket av satanist-kids och blackmetalband.
Citera
2011-03-31, 13:29
Medlem
Maryluxs avatar
Citat:
Jo, de dog. Att de skulle dö innebär alltså inte att de faller platt ner på marken och dör när de smakar på frukten, utan att de blir dödliga varelser, som förklaras i 1 Mos 3:22. De var alltså inte längre odödliga när de smakat av frukten, enligt skapelseberättelsen.

Vilka alternativ är det? I Bibeln är det ju inte riktigt samma tvärdualistiska Hollywoodbild, som du verkar företräda, av Gud och Satan som presenteras. Snarare verkar Satan agera efter Guds vilja, eller åtminstone med Guds tillåtelse; och sluta agera när Gud så önskar. I t.ex. Job är ju Satan den ängel som prövar människornas tro (se kap. 1-2), i Första Krönikeboken har han en liknande roll, men verkar här agera under Gud för att mer direkt få människor att agera emot Guds vilja (fortfarande för att pröva tron, alltså). I de synoptiska evangelierna är det Anden som för Jesus till Satan, varefter Satan prövar Jesus - och slutar med det när Jesus visat att han inte vill synda.

Vad, exakt, är det du syftar på som är "ett vettigare alternativ"? Och ett vettigare alternativ än vad? Enligt Bibeln står ju Satan inte alls i kontrast till Gud, utan Satan prövar snarare människors tro på just Gud - genom att t.ex. utsätta dem för lidande, eller genom att försöka få dem att ställa sig emot Guds vilja. Var de två skulle vara "alternativ" till varandra kan jag inte riktigt utläsa. Om vi inte köper någon form av polariserad "Hollywood-skurk-vs-hjälte-bild", som det inte riktigt finns något som helst stöd för, egentligen. Och vad av det Satan gör, eller uppmanar till, skulle du i så fall mena är bra? Att han ger Job varbölder? Att han uppmanar Jesus att förvandla stenar till bröd? Att han uppmanar David att göra en folkräkning? Vad?

Jag ser hela bibeln mest som en samling metaforer och genom detta blir Satan någon att beundra, en motpol till total underkastelse för en högre auktoritet. Sedan har bibeln knappast särskilt många sanningar heller. Mycket är taget från gamla religioner och förvanskat för att passa kyrkans ideal och för att ge dem kontroll över människan. Det är bara att titta på hur mycket djävulen har förändrats genom åren. Från att vara en persisk dualistisk idé om gott och ont till Hades, en mer neutral och rättvis version, vidare till den romerska och medeltida versionen där han är ondskan personifierad, till 1700-tal där han istället, på vissa platser, blir hjälten som slåss mot auktoritet och får bli en symbol för alla revolutioner som pågår runt den västerländska världen.

...och så tillbaka till den onda och ondskefulla djävul igen i moderna tider med hjälp av skräckfilmer och liknande populärkultur. Så vad ska man tro? Jag är väldigt osäker egentligen, och har väl en något romantiserad och individuell bild av vad Satan representerar, som jag egentligen inte har något stöd av från bibeln eller andra källor, men jag utgår som sagt från att bibeln och kristendomen i alla fall har ett uns av sanning i sig, precis som alla andra religioner och trossystem genom tiderna, och jag finner det intressant att denna figur (satan) nästan alltid finns representerad, om än i olika skepnader och versioner.

De senaste tvåtusen åren har vi sett så fruktansvärt mycket ondska från de krafter som säger sig företräda gud och det goda att man börjar undra om det inte är tvärtom, att de som sagt sig företräda godhet egentligen är de onda, och vice versa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in