2012-03-23, 15:12
Medlem
Sockerbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
På vilket sätt blir filmen bättre av att man lägger till diverse girl power-utbrott? Speciellt störande blir det när detta inkräktar på manliga karaktärers område som får backa undan eller till och med bli utskrivna ur berättelsen. Jag har hört att det fanns planer på att inkludera Arwen i slaget vid Helms klyfta men PJ ändrade sig lyckligtvis och skippade henne, så är det automatiskt att ju fler "starka kvinnor" = bättre film? Catwoman i TDKR avviker (vad jag vet i alla fall) inte från originalets Catwoman, hon är en sådan karaktär till skillnad från Arwen som var en stillsam alvprinsessa som inte alls hade lika stor roll som hon hade i filmen, och i filmen så hade hon plötsligt blivit Xena – Krigarprinsessan trots att det redan finns ett kvinnoporträtt av den typen i boken.

Filmen blir inte bättre, men fler gillar den. Förstår du skillnaden? Det har inget med att en massa pissiga feminister sitter och vill ha fler kvinnor, det är enbart för att dra in mer pengar.

Sedan undrar jag vilken Xena-roll som redan fanns för första delen, kommer inte ihåg mycket av böckerna. Vet att Eowyn är med i andra och tredje och hon fyller ju sin Xena-roll rätt bra även om hon inte faktiskt får göra mycket huggande i andra filmen. Arwen inte är med lika mycket i de filmerna och när hon väl är med så är hon är hon just bara en alvprinsessa som ligger och tänker på Aragon och pratar med sin farsa som sin relation till Aragon. Hade hon haft samma roll i första filmen tror jag att någon ens skulle veta vem karaktären ens var. Så man gav henne en sekvens som vad, 5min lång om ens det, där hon rider in på en häst och visar sin relation till Aragon, rider sedan iväg med Frodo och spökar sedan med en flod. Ser inget precis konstigt med detta. Alvprinsessor kan väl rida på hästar och spöka med floden dom också? Vad jag kommer ihåg så slåss hon aldrig i filmen. Hela hennes resa är bara flykt, hela grejen med floden visar ju bara att hon absolut inte vill slåss mot de svarta ryttarna för att hon vet att hon skulle förlora på två röda.

Ang. Catwoman, anledningen till att hon är med i filmen är enbart för att det annars hade varit en brist på kvinnliga karaktärer i de ledande rollerna. Det måste liksom finnas någon typ av obekväm relation mellan Wayne och en kvinna, annars har Wayne ingen riktig motivation förutom "Jag gillar inte skurkar", med ett kärleksintresse så skapar man interna konflikter i karaktären som annars inte skulle vara där. Man ger även kvinnor en karaktär som dom kan leva sig in i ungefär som att män naturligt sett lever sig in i Wayne eller Dent.

Att lägga in kvinnoroller på dessa sätt är typ rakt i från Hollywood producenters handbok. Maximera intäkter, gör publiken så bred som möjligt, böj på källmaterialet om du måste.
Senast redigerad av Sockerbit 2012-03-23 kl. 15:17.
Citera
2012-03-23, 17:42
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerbit
Filmen blir inte bättre, men fler gillar den. Förstår du skillnaden?
Ja, men frågan är om du gör det?
Citat:
Precis som med svärden som glansar över rustningar har kvinnorollerna i LotR väldigt lite att göra med något annat än att försöka göra en bra film.
Citat:
Det har inget med att en massa pissiga feminister sitter och vill ha fler kvinnor, det är enbart för att dra in mer pengar.

Delvis rör det sig om att tjäna pengar, men det är ändå de som kontrollerar media och underhållningsindustrin som formar samhällen och då är de också de som ligger bakom att det finns en efterfråga på t.ex. negrer, "självständiga starka" kvinnor, bögar inom filmerna osv. Den efterfrågan fanns inte för några decennier sedan och detta beror på de politiska ideologier som systemet spridit för allmänheten där just media och underhållningsindustrin varit ledande.

"All of us who professionally use the mass media are the shapers of society. We can vulgarize that society. We can brutalize it. Or we can help lift it onto a higher level."

- William Bernbach

Citat:
Sedan undrar jag vilken Xena-roll som redan fanns för första delen, kommer inte ihåg mycket av böckerna. Vet att Eowyn är med i andra och tredje och hon fyller ju sin Xena-roll rätt bra även om hon inte faktiskt får göra mycket huggande i andra filmen. Arwen inte är med lika mycket i de filmerna och när hon väl är med så är hon är hon just bara en alvprinsessa som ligger och tänker på Aragon och pratar med sin farsa som sin relation till Aragon. Hade hon haft samma roll i första filmen tror jag att någon ens skulle veta vem karaktären ens var. Så man gav henne en sekvens som vad, 5min lång om ens det, där hon rider in på en häst och visar sin relation till Aragon, rider sedan iväg med Frodo och spökar sedan med en flod. Ser inget precis konstigt med detta. Alvprinsessor kan väl rida på hästar och spöka med floden dom också? Vad jag kommer ihåg så slåss hon aldrig i filmen. Hela hennes resa är bara flykt, hela grejen med floden visar ju bara att hon absolut inte vill slåss mot de svarta ryttarna för att hon vet att hon skulle förlora på två röda.
Att Arwen rider ut på en häst i vildmarken beväpnad med svärd för att ägna sig åt hjältedåd, är vad jag skulle kalla "Xena" även om jag överdrev en aning. Detta blir verkligen löjligt när Elrond både har söner och soldater och borde rimligen skicka ut någon av dem och inte sin dotter på sådana typer av uppdrag, framförallt när han senare i filmerna värnar om henne väldigt mycket. Det hade gått utmärkt att introducera henne i Vattnadal, typ att Frodo när han vaknar upp efter knivskadan i Vattnadal presenteras för Arwen som sedan kan få lite mer tid med Aragorn i rutan och sedan kan de kanske ha med henne i en eller två scener, den här scenen var ganska nödvändig men sedan hade det räckt gott och väl, de övriga scenerna var bara tråkiga, cheesy och tog upp för mycket av filmens speltid.
Citera
2012-03-23, 18:12
Medlem
Jaja, jag hoppas på talande troll och drakar i alla fall, tar PJ bort trollscenen och ersätter med någon efterbliven fightscen blir jag förbannad då det är en av dem mest ikoniska i boken.

Ser fram emot att se Gollum igen också, det var förmodligen den bäst gjorda karaktären i hela filmtrilogin och då menar jag inte CGI utan Andy Serkis rolltolkning var ju exakt som man tänkte sig Gollum.
Citera
2012-03-23, 19:57
Medlem
Danieloss avatar
Jag är glad att PJ kryddar Midgård med starka kvinnor. Tolkien må ha varit en mästare på språk och mytologi, men hans böcker och deras värld känns ofta konservativ, asexuell och mossig sett med dagens ögon. Jag vill ha en modern filmtolkning av dessa klassiker och då bör inte filmmakarna känna sig hindrade och begränsade av den arkaiska, patriarkala världsbild som presenteras i böckerna.

För övrigt hade jag helst sett att några av dvärgarna också varit utbytta mot kvinnor. Varför inte systrarna Oria, Doria och Noria?
Citera
2012-03-23, 21:00
Medlem
PrinceMeandors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos
Jag är glad att PJ kryddar Midgård med starka kvinnor. Tolkien må ha varit en mästare på språk och mytologi, men hans böcker och deras värld känns ofta konservativ, asexuell och mossig sett med dagens ögon. Jag vill ha en modern filmtolkning av dessa klassiker och då bör inte filmmakarna känna sig hindrade och begränsade av den arkaiska, patriarkala världsbild som presenteras i böckerna.

För övrigt hade jag helst sett att några av dvärgarna också varit utbytta mot kvinnor. Varför inte systrarna Oria, Doria och Noria?

Hoppas verkligen att du skämtar! Visst kan man ta sig vissa friheter med manuset, men att byta kön på personer bara för sakens skull är bara dumt lite respekt för orginalberättelsen får man allt ha.

Tolkiens värld skapades innan feminismen och mångkulturen. Vill ni ha en saga som är anpassad efter moderna värderingar så skriv en egen istället.
Citera
2012-03-23, 21:23
Medlem
Danieloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrinceMeandor
Hoppas verkligen att du skämtar! Visst kan man ta sig vissa friheter med manuset, men att byta kön på personer bara för sakens skull är bara dumt lite respekt för orginalberättelsen får man allt ha.

Tolkiens värld skapades innan feminismen och mångkulturen. Vill ni ha en saga som är anpassad efter moderna värderingar så skriv en egen istället.

Vad sjutton skulle det spela för roll för berättelsen om någon av dvärgarna var kvinnor? Den enda dvärgen med någon personlighet i boken är väl Torin. De övriga är ju fullkomligt utbytbara. Hade blivit en intressant dynamik i dvärgsällskapet med några kvinnor med faktiskt!
Citera
2012-03-23, 23:01
Medlem
Hjortronsylts avatar
Citat:
Vad sjutton skulle det spela för roll för berättelsen om någon av dvärgarna var kvinnor? Den enda dvärgen med någon personlighet i boken är väl Torin. De övriga är ju fullkomligt utbytbara. Hade blivit en intressant dynamik i dvärgsällskapet med några kvinnor med faktiskt!
En dynamik som inte finns i böckerna ska självklart inte konstrueras bara för sakens skull till filmatiseringen. Är överlag väldigt emot dessa friheter som tas med böcker när det ska skrivas manus. Jag fattar att man måste klippa bort och skriva om vissa scener för att de ska fungera, men regelrätta ändringar såsom att tex byta kön på karaktärer kommer aldrig vara ok. Är ett slag i ansiktet på såväl författare som fans.
Citera
2012-03-23, 23:21
Medlem
Danieloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsylt
En dynamik som inte finns i böckerna ska självklart inte konstrueras bara för sakens skull till filmatiseringen. Är överlag väldigt emot dessa friheter som tas med böcker när det ska skrivas manus. Jag fattar att man måste klippa bort och skriva om vissa scener för att de ska fungera, men regelrätta ändringar såsom att tex byta kön på karaktärer kommer aldrig vara ok. Är ett slag i ansiktet på såväl författare som fans.

Jag tycker man bör se på en filmatisering som att man använder boken som inspiration. Tolkien är ingen gud utan var en författare med styrkor och svagheter liksom alla andra och det är med andra ord fullt möjligt för andra att komma på ändringar som förbättrar både karaktärer och berättelse. Är inte filmskapande en kreativ bransch där man förväntas komma med egna idéer? Måste man strikt följa mallen från boken bara för att det råkar vara originalet? Samtidigt får man naturligtvis ha respekt för historien och inte ändra på saker som fungerar. Det är en balansgång, men med tanke på hur lite som står om häxmästaren i "Bilbo" och "Appendix" så kommer PJ ju ha åtskillig frihet att utforma sin egen film där.
Citera
2012-03-24, 00:01
Medlem
Hur kan jag ha missat denna tråd?! Dessa filmer kan leda till mitt första biobesök på åratal.
Citera
2012-03-24, 08:25
Medlem
Oakenshields avatar
Det var väl en sak att ändra på några saker pga tidsutrymmet och för att det inte tillförde nånting till själva storyn i filmen - men därmed infinner sig ju också frågan hur det skulle tillföra något att byta ut dvärgkarlarna mot kvinnor, "bara för att"?

Dessutom är det, som Magnet nämnt, ett faktum att Arwen från början skulle varit med vid slaget vid Helms klyfta. Liv Tyler svärdstränade och scener togs. Tack och lov slapp vi det! Finns ingen som helst anledning att "modernisera" bara för att man måste. Det räckte med karaktärsjusteringar som det var - Aragorns motvilja till sitt arv t.ex, gjorde honom till en mycket mjäkigare karaktär i filmen än han var i boken. Det tar bort mycket av själva storheten och styrkan i berättelsen.

Har man en chans att göra filmatiseringar av ett av historiens största verk, gör det åtminstone så rätt som möjligt!
Citera
2012-03-24, 09:56
Medlem
Danieloss avatar
Fast jag tycker Tolkien har brister i att skapa djupa karaktärer. Det är tämligen uppenbart att hans största fokus låg på den språkliga och historiska aspekten, snarare än drama och djupa känslor.

Ett exempel på där jag anser att filmskaparna hindrades av ursprungsberättelsen i LOTR var spökarmén. PJ erkände själv att han inte gillade den, men eftersom den fanns i böckerna kände han sig tvingad att ha med den. Att introducera en oövervinnlig, övernaturlig styrka är oerhört ointressant dramaturgiskt sätt.

Och hur kan en spökarmé som inte har fysiska kroppar eller vapen förinta hela Saurons armé? Om jag hade gjort filmerna och velat ha med armén på något sätt hade jag gjort om den rysliga armén till en fysisk "undead"-armé, dvs zombier som går att skada och försvara sig mot. Det hade gjort det hela till en rättvis och intressant strid.

Jag vill att PJ och gänget ska utnyttja bokens styrkor men inte låta sin film begränsas av eventuella svagheter. Det är viktigare med en så bra film än en så trogen filmatisering som möjligt.
Citera
2012-03-24, 12:14
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Fast jag tycker Tolkien har brister i att skapa djupa karaktärer. Det är tämligen uppenbart att hans största fokus låg på den språkliga och historiska aspekten, snarare än drama och djupa känslor.

Ett exempel på där jag anser att filmskaparna hindrades av ursprungsberättelsen i LOTR var spökarmén. PJ erkände själv att han inte gillade den, men eftersom den fanns i böckerna kände han sig tvingad att ha med den. Att introducera en oövervinnlig, övernaturlig styrka är oerhört ointressant dramaturgiskt sätt.

Och hur kan en spökarmé som inte har fysiska kroppar eller vapen förinta hela Saurons armé? Om jag hade gjort filmerna och velat ha med armén på något sätt hade jag gjort om den rysliga armén till en fysisk "undead"-armé, dvs zombier som går att skada och försvara sig mot. Det hade gjort det hela till en rättvis och intressant strid.

Jag vill att PJ och gänget ska utnyttja bokens styrkor men inte låta sin film begränsas av eventuella svagheter. Det är viktigare med en så bra film än en så trogen filmatisering som möjligt.
Nu förintade inte dessa spöken hela Saurons armé, dom var inte ens med i slaget vid Pelennor. PJ gjorde dom helt enkelt mer otroliga än vad dom var i boken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in