2012-03-23, 15:12
Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
På vilket sätt blir filmen bättre av att man lägger till diverse girl power-utbrott? Speciellt störande blir det när detta inkräktar på manliga karaktärers område som får backa undan eller till och med bli utskrivna ur berättelsen. Jag har hört att det fanns planer på att inkludera Arwen i slaget vid Helms klyfta men PJ ändrade sig lyckligtvis och skippade henne, så är det automatiskt att ju fler "starka kvinnor" = bättre film? Catwoman i TDKR avviker (vad jag vet i alla fall) inte från originalets Catwoman, hon är en sådan karaktär till skillnad från Arwen som var en stillsam alvprinsessa som inte alls hade lika stor roll som hon hade i filmen, och i filmen så hade hon plötsligt blivit Xena – Krigarprinsessan trots att det redan finns ett kvinnoporträtt av den typen i boken.
Filmen blir inte bättre, men fler gillar den. Förstår du skillnaden? Det har inget med att en massa pissiga feminister sitter och vill ha fler kvinnor, det är enbart för att dra in mer pengar.
Sedan undrar jag vilken Xena-roll som redan fanns för första delen, kommer inte ihåg mycket av böckerna. Vet att Eowyn är med i andra och tredje och hon fyller ju sin Xena-roll rätt bra även om hon inte faktiskt får göra mycket huggande i andra filmen. Arwen inte är med lika mycket i de filmerna och när hon väl är med så är hon är hon just bara en alvprinsessa som ligger och tänker på Aragon och pratar med sin farsa som sin relation till Aragon. Hade hon haft samma roll i första filmen tror jag att någon ens skulle veta vem karaktären ens var. Så man gav henne en sekvens som vad, 5min lång om ens det, där hon rider in på en häst och visar sin relation till Aragon, rider sedan iväg med Frodo och spökar sedan med en flod. Ser inget precis konstigt med detta. Alvprinsessor kan väl rida på hästar och spöka med floden dom också? Vad jag kommer ihåg så slåss hon aldrig i filmen. Hela hennes resa är bara flykt, hela grejen med floden visar ju bara att hon absolut inte vill slåss mot de svarta ryttarna för att hon vet att hon skulle förlora på två röda.
Ang. Catwoman, anledningen till att hon är med i filmen är enbart för att det annars hade varit en brist på kvinnliga karaktärer i de ledande rollerna. Det måste liksom finnas någon typ av obekväm relation mellan Wayne och en kvinna, annars har Wayne ingen riktig motivation förutom "Jag gillar inte skurkar", med ett kärleksintresse så skapar man interna konflikter i karaktären som annars inte skulle vara där. Man ger även kvinnor en karaktär som dom kan leva sig in i ungefär som att män naturligt sett lever sig in i Wayne eller Dent.
Att lägga in kvinnoroller på dessa sätt är typ rakt i från Hollywood producenters handbok. Maximera intäkter, gör publiken så bred som möjligt, böj på källmaterialet om du måste.
Senast redigerad av Sockerbit 2012-03-23 kl. 15:17.
Senast redigerad av Sockerbit 2012-03-23 kl. 15:17.