2012-10-19, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Galenika
Absolut, ska be damen här hemma testa med mjölk nästa gång, vilket svin man är
Enformigt är enklast när man tränar mycket och kosten är en del av träningen/vardagen. Det som varieras är proteinkällan. På helgerna är det lite mer friare.

Det krävs karaktär för att kunna leva så här

Det är vatten & mjölk*. Mer vatten än mjölk.

Hehe, det är som i min familj ungefär. Fördelningen är 90/10, min mamma vill inte ha hjälp.
Citera
2012-10-19, 00:17
Medlem
Dr.Galenikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amandaa-
Det är vatten & mjölk*. Mer vatten än mjölk.

Hehe, det är som i min familj ungefär. Fördelningen är 90/10, min mamma vill inte ha hjälp.

Vatten är givet, men hon har även i rödvin...
Citera
2012-10-19, 08:39
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Jaha. Den har jag inte något recept på, jag gör på känsla bara.

Ta fram köttet i tid så att det får ligga framme och luftas en stund. Hacka upp Dill, Persilja, Timjan, Dragon och Rosmarin. Jag brukar krydda med vanligt flingsalg också. Om du vill kan du göra en egen pepparmix, bestående av rosepeppar och svartpeppar. Lägg bara ner i ett pepparkar som kan mala dem. Häll upp rikligt med olivolja i en skål och blanda i alla örterna. Hacka upp lagom stora vitlöksklyftor.

Lägg några snitt i köttet, lämpligtivs efter hur du tänkt skära bitarna. Tryck ner vitlöksklyftorna i snitten och pensla på örterna. Snåla inte med örter! Jag gillar att steka den i lergryta och då är det viktigt att man spolar av lergrytan med kallt vatten så att ytan är fuktad. En vanlig ugnsplåt fungerar lika bra.

Stek köttet i ugnen på 190 grader tills det får den önskade stekningen. Jag föredrar medium. Låt köttet ligga ~10 min innan det serveras.

Då ska du nog hoppa Tiramisú. Kanske Pannacotta?

Tack, ska kolla på detta lite närmare och se om det är något jag kan göra, man är ju ingen mästerkock
Citera
2012-10-19, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Tack, ska kolla på detta lite närmare och se om det är något jag kan göra, man är ju ingen mästerkock

Tur att det är enkelt då. Du kommer känna dig som en efter om du väljer att pröva!
Citera
2012-10-19, 10:12
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Tur att det är enkelt då. Du kommer känna dig som en efter om du väljer att pröva!

Ja jag är riktigt sugen på att prova! Rostbiff för mig är såna där kalla skiv-bitar man köper i charkdisken och molar i sig alla på en gång för att de är så goda, tror faktiskt aldrig jag ätit rostbiff på något annat sätt. Brukar det vara dyrt om man köper det i bit?
Citera
2012-10-19, 10:20
Medlem
Citat:
Ja jag är riktigt sugen på att prova! Rostbiff för mig är såna där kalla skiv-bitar man köper i charkdisken och molar i sig alla på en gång för att de är så goda, tror faktiskt aldrig jag ätit rostbiff på något annat sätt. Brukar det vara dyrt om man köper det i bit?

Jag är osäker på vad kilopriset ligger på. Jag handlar den på ren vana hehe. Vill du hålla nere köttmängden kan du göra som restaurangerna gör, mindre kött & mer av det billiga.

Om någon annan vet det bättre än mig får ni gärna berätta hur det ligger till.
Senast redigerad av amandaa- 2012-10-19 kl. 10:31.
Citera
2012-10-19, 16:34
Medlem
thotthes avatar
Citat:

Köpte ett stycke rostbiff för någon timma sedan men tog som vanligt inte kvitto. Vad jag kan dra mig till minnes brukar rostbiff i bit kosta mellan 140-180:-/kg. Är dock inte säker.
Citera
2012-10-20, 01:17
Medlem
Är det någon som har recept på en Citrus-Ingefärasås som har det där lila extra? Citrus-Ingefärasåsen ska serveras till Kammusslor & Sparris.

Menyn i övrigt är Entrecoté med Potatiskaka och Rödvinssky till varmrätt. Till dessert blir det Pannacotta.
Citera
2012-10-20, 01:27
Medlem
FBMinchias avatar
Vanlig citronvinägrett med lite riven ingefära i?
Skulle ta det lugnt med syran bara, så inte gommen skrynklar ihop sig.
Vit sparris är nog bra också, som är sötare i smaken.
Citera
2012-10-20, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Vanlig citronvinägrett med lite riven ingefära i?
Skulle ta det lugnt med syran bara, så inte gommen skrynklar ihop sig.
Vit sparris är nog bra också, som är sötare i smaken.

Det skulle kunna gå hem. Jag är försiktig med syran, men jag tycker det går bra ihop med kammusslor och sparris. Såsen jag nämnde har dessutom en färg som är en fröjd för ögat på tallriken. Jag har aldrig kört vit sparris till, kanske testa det imorgon då.
Citera
2012-10-20, 01:47
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Det skulle kunna gå hem. Jag är försiktig med syran, men jag tycker det går bra ihop med kammusslor och sparris. Såsen jag nämnde har dessutom en färg som är en fröjd för ögat på tallriken. Jag har aldrig kört vit sparris till, kanske testa det imorgon då.
Tänk på att den vita sparrisen ska skalas hela vägen utom själva knoppen.
Vilken färg var det?
Citronvinägrett blir nog bara lite svagt gul oavsett ingefära skulle jag tro.
Alternativt kanske det funkar med hollandaise med ingefära i. Blir gulaktig den med.
Hollandaise är annars klassiskt till just vit sparris.
Citera
2012-10-20, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Tänk på att den vita sparrisen ska skalas hela vägen utom själva knoppen.
Vilken färg var det?
Citronvinägrett blir nog bara lite svagt gul oavsett ingefära skulle jag tro.
Alternativt kanske det funkar med hollandaise med ingefära i. Blir gulaktig den med.
Hollandaise är annars klassiskt till just vit sparris.

Så här ser färgen ut - http://www.findus.se/recept/fisk/sparris-kammusslor-citrus-ingefarssas

Hollaindase till sparris är jag medveten om att det är en klassiker men jag tror att citronvinägrette med riven ingefära i är godare till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in