2012-10-18, 17:04
Medlem
Tjockstarks avatar
Har en burkt cocosmjölk över.

Vad kan man göra för gott och enkelt?
Citera
2012-10-18, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjockstark
Har en burkt cocosmjölk över.

Vad kan man göra för gott och enkelt?

Har du någon kyckling hemma? Jag brukar göra en enkel Indisk Kycklinggryta.

Cocosmjölk
Grädde
Kyckling
Mango Chutney
En påse färdig kryddmix, Paneng red curry mix brukar jag köpa.
Vitlök
Salt & peppar

Bryn kycklingen och lägg sedan ner allt i en gryta. Det kan med fördel få koka en stund och dra till sig smakerna ordentligt. Serveras med ris till.
Senast redigerad av amandaa- 2012-10-18 kl. 17:44.
Citera
2012-10-18, 21:36
Medlem
Tjockstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amandaa-

Cocosmjölk
Grädde
Kyckling
Mango Chutney
Vitlök
Salt & peppar

Bryn kycklingen och lägg sedan ner allt i en gryta. Det kan med fördel få koka en stund och dra till sig smakerna ordentligt. Serveras med ris till.

Haha! Gjorde precis detta recept och fick en burk över. Satan vad gott det blev .

Så frågan återstår vad skall jag göra med min extra burk?
Citera
2012-10-18, 21:52
Medlem
Citat:
Haha! Gjorde precis detta recept och fick en burk över. Satan vad gott det blev .

Kul att du gillade det!

Ugnsstekt fisk med cocosmjölk. Vit fisk lämpligtivs.

Cocosmjölk
Purjolök
Vitkål
Broccoli
Fiskbuljong
Salt & peppar

Lägg in fisken i ugnen och smula över fiskbuljongen i lagom stora delar. Skär vitkålen, broccolin och purjolöken i mindre bitar och lägg på fisken. Salta & peppra. Häll cocosmjölken i formen bara.

Gräddas i 20-30 minuter på 200 grader. Serveras med ris till.
Citera
2012-10-18, 21:57
Medlem
Dr.Galenikas avatar
Citat:

Cocosmjölk
Grädde
Kyckling
Mango Chutney
Vitlök
Salt & peppar

Citat:

Citat:
Kul att du gillade det!

Ugnsstekt fisk med cocosmjölk. Vit fisk lämpligtivs.

Cocosmjölk
Purjolök
Vitkål
Broccoli
Fiskbuljong
Salt & peppar

Lägg in fisken i ugnen och smula över fiskbuljongen i lagom stora delar. Skär vitkålen, broccolin och purjolöken i mindre bitar och lägg på fisken. Salta & peppra. Häll cocosmjölken i formen bara.

Gräddas i 20-30 minuter på 200 grader. Serveras med ris till.

Madama amandaa-

Doktorn är mycket imponerad av dina färdigheter i köket. Vad bjuder på för dricka till det här?
Iskall öl eller läsk?
Citera
2012-10-18, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Galenika
Madama amandaa-

Doktorn är mycket imponerad av dina färdigheter i köket. Vad bjuder på för dricka till det här?
Iskall öl eller läsk?

Tackar! En öl om Doktorn ska äta. Såklart.
Citera
2012-10-18, 22:19
Medlem
Enkel Bolognese med Färskpasta

Nötfärs
Vitlök
Krossade tomater
Timjan
Mjölk
Vatten
Chilisås
Salt & peppar. Sen kan man krydda efter eget tycke men jag gillar att framhäva tomatsmaken.

Bryn färsen, krydda med salt & peppar. Häll på ett paket krossade tomater, vatten, mjölk & chilisås. Lägg ner den pressade vitlöken i pannan. Krydda med timjan också.

Köttfärssås på vatten kan med fördel stå på ett tag och sjuda för att smakerna verkligen ska komma fram. Det smakar mindre sås och mer efter hur du har kryddat.

Serveras med Färskpasta till. Eller valfri pastasort. Vid servering kan man strö lite timjan över tallriken, för syns skull. Eller gräslök om man gillar det.
Senast redigerad av amandaa- 2012-10-18 kl. 22:23.
Citera
2012-10-18, 22:33
Medlem
Dr.Galenikas avatar
Citat:
Tackar! En öl om Doktorn ska äta. Såklart.

Madame amandaa-

Detta var ett test och du svara rätt Coors Light för oss träningsfreak passar fint.

Citat:
Enkel Bolognese med Färskpasta

Nötfärs
Vitlök
Krossade tomater
Timjan
Mjölk
Vatten
Chilisås
Salt & peppar. Sen kan man krydda efter eget tycke men jag gillar att framhäva tomatsmaken.

Bryn färsen, krydda med salt & peppar. Häll på ett paket krossade tomater, vatten, mjölk & chilisås. Lägg ner den pressade vitlöken i pannan. Krydda med timjan också.

Köttfärssås på vatten kan med fördel stå på ett tag och sjuda för att smakerna verkligen ska komma fram. Det smakar mindre sås och mer efter hur du har kryddat.

Serveras med Färskpasta till. Eller valfri pastasort. Vid servering kan man strö lite timjan över tallriken, för syns skull. Eller gräslök om man gillar det.

Tips på bra krossade tomater, och ja det har betydelse vilken tillverkar man väljer, Mutti höjer smakupplevelsen: http://www.mutti-parma.com/sv/vart-urval/krossade-tomater

Varför mjölk och inte grädde?
Citera
2012-10-18, 22:45
Medlem
Citat:
Madame amandaa-

Detta var ett test och du svara rätt Coors Light för oss träningsfreak passar fint.

Tips på bra krossade tomater, och ja det har betydelse vilken tillverkar man väljer, Mutti höjer smakupplevelsen: http://www.mutti-parma.com/sv/vart-urval/krossade-tomater

Varför mjölk och inte grädde?

Mutti körde vi hemma. Nu när jag bor ensam så brukar det bli de som finns att handla på närmsta Ica.

Jag väljer mjölk & vatten för att gräddsmaken tar stor plats. Jag brukar bara ta lite mjölk, kanske 0,5 dl, beroende på hur mycket mat man gör såklart. I en Bolognese vill jag framhäva tomatsmaken och kryddningen. Väljer man mitt sätt så är det lite längre tillagningstid eftersom den ska stå och sjuda för att verkligen trycka fram alla smaker.

Ett annat plus är att den är nyttigare.
Senast redigerad av amandaa- 2012-10-18 kl. 22:48.
Citera
2012-10-18, 23:04
Medlem
Dr.Galenikas avatar
Citat:
Mutti körde vi hemma. Nu när jag bor ensam så brukar det bli de som finns att handla på närmsta Ica.

Jag väljer mjölk & vatten för att gräddsmaken tar stor plats. Jag brukar bara ta lite mjölk, kanske 0,5 dl, beroende på hur mycket mat man gör såklart. I en Bolognese vill jag framhäva tomatsmaken och kryddningen. Väljer man mitt sätt så är det lite längre tillagningstid eftersom den ska stå och sjuda för att verkligen trycka fram alla smaker.

Ett annat plus är att den är nyttigare.

Madama amandaa-

Jag ska testa detta med mjölk nästa gång det blir aktuellt här hemma. Får bli en helg då jag på vardagar äter enformigt
Citera
2012-10-18, 23:43
Medlem
Citat:
Madama amandaa-

Jag ska testa detta med mjölk nästa gång det blir aktuellt här hemma. Får bli en helg då jag på vardagar äter enformigt

Gör så och återkom med en hiss eller diss. Det är min mardröm att äta enformigt.
Citera
2012-10-18, 23:49
Medlem
Dr.Galenikas avatar
Citat:
Gör så och återkom med en hiss eller diss. Det är min mardröm att äta enformigt.

Absolut, ska be damen här hemma testa med mjölk nästa gång, vilket svin man är
Enformigt är enklast när man tränar mycket och kosten är en del av träningen/vardagen. Det som varieras är proteinkällan. På helgerna är det lite mer friare.

Det krävs karaktär för att kunna leva så här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in