2012-09-02, 16:57
Medlem
Vikingsdotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Pumpapaj vet jag att man kan göra.

Squash kan man ha till mycket. Man kan riva den, blanda med ägg och steka som biffar.
Riva och ha i omeletten. Grilla den i skivor..

Bra tips, ska nog testa squashbiffen
Citera
2012-09-05, 16:47
Medlem
Thejocks avatar
Jag har ett tips för er som inte blir mätta av "vanlig" tomatsoppa som jag. Jag brukar steka starka korvar som tex chorizo och sedan hälla in i soppan och låta den starka smaken koka in i soppan. Fruktansvärt gott och man blir mätt på en soppa
Citera
2012-09-05, 19:02
Medlem
Min-Mammas avatar
Idag ska det fantamig bli Bruna bönor och bacon alternativt sidfläsk. Och fisas ska det göras sen! Jävlaridet!

Ska jag steka upp baconstrips så det räcker behöver jag typ 5-6 paket och det tar en evighet att steka upp så mycket tunna baconstrips.

& bacon strips
& bacon strips
& bacon strips
& bacon strips
& bacon strips

neverending story.

Dessutom har jag grava disciplinproblem när jag steker baconstrips. Jag tenderar till att äta upp dom färdiga medan jag steker en ny omgång.

Så jag skivar gärna tjocka skivor själv.
Men vad ska jag då ha? Rökt sidfläsk eller rimmat sidfläsk. Rökt eller rimmat? Ska ju smaka salt precis som baconstrips.

Tipsa mig nu!
Citera
2012-09-06, 01:50
Medlem
Pastagratäng med kassler

4 portioner
8 dl kokt pasta, t ex fusilli
300-400 g kassler
300-400 g frysta broccilibuketter
140 g Kvibille® gräddädel
4 dl Kelda® Pastasås Mild ost
2-3dl grädde.
2msk grovkornig stark senap

Gör så här

Sätt ugnen på 225°. Skär kasslern i små tärningar. Blanda den kokta pastan, kassler, broccoli i en smord ugnssäker form. Smula osten och blanda den med såsen, senap o grädde. Häll blandningen i formen och gratinera i mitten av ugnen 20-25 min. Servera med sallad.

gjorde denna för 2 veckor sedan, ätit d 3 ggr sedan dess + att dom jag bjudit vänner på detta och samtliga har frågat efter recept. ta ut ur ugnen efter halva tiden tycker jag o strö över riven ost o in med den resten av tiden för o få den gratängkänslan!

MUMS o ENJOY!

mvh

edit: massa fel i måtten som jag ändrade, nu så, BON APPETIT!
Senast redigerad av 13x 2012-09-06 kl. 01:54.
Citera
2012-09-06, 10:19
Medlem
gitterintes avatar
Tycker hösten börjar kännas i luften så vaknade i morse och beslutade mig för att göra ett långkok i tryckkokaren. En smältande kallops blir det i det här huset
Citera
2012-09-06, 10:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gitterinte
Tycker hösten börjar kännas i luften så vaknade i morse och beslutade mig för att göra ett långkok i tryckkokaren. En smältande kallops blir det i det här huset
Var försiktig med mängden vatten. I en tryckkokare vill såsen inte tjockna lika lätt som genom traditionell kokning. Jag brukar faktiskt undvika att köra en del grytor i tryckkokaren (kalops och gulasch t ex).

~Paul~
Citera
2012-09-06, 10:41
Medlem
gitterintes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Var försiktig med mängden vatten. I en tryckkokare vill såsen inte tjockna lika lätt som genom traditionell kokning. Jag brukar faktiskt undvika att köra en del grytor i tryckkokaren (kalops och gulasch t ex).

~Paul~
Ah! Tack! Där fick jag svaret på varför den är blaskigare i WMF-grytan än i mormors gamla Invicta!

Tryckkokaren är ju så himla bra på att göra köttet riktigt mört (skall laga på högrev som är så seg att man misstänker självdött ök). Har du tips på att få såsen att tjockna?

Annars blir det ordentligt långkok medan jag skurar köket
Citera
2012-09-06, 11:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ah! Tack! Där fick jag svaret på varför den är blaskigare i WMF-grytan än i mormors gamla Invicta!

Tryckkokaren är ju så himla bra på att göra köttet riktigt mört (skall laga på högrev som är så seg att man misstänker självdött ök). Har du tips på att få såsen att tjockna?

Annars blir det ordentligt långkok medan jag skurar köket
Ärligt talat så har jag inte fått såsen att tjockna på naturlig väg i en tryckkokare, hur mycket jag än ansträngt mig . Om du vill undvika att använda redning i någon form så har du inget annat val än att köra på traditionellt sätt.

~Paul~
Citera
2012-09-06, 11:06
Medlem
gitterintes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ärligt talat så har jag inte fått såsen att tjockna på naturlig väg i en tryckkokare, hur mycket jag än ansträngt mig . Om du vill undvika att använda redning i någon form så har du inget annat val än att köra på traditionellt sätt.

~Paul~

Maken, som sagt mer prylbög än köksguru, tycker det är fullkomligt naturligt att såsen inte tjocknar ordentligt då vattnet inte har chans att koka av i en tryckkokare. Även om han inte är fysiker heller undrar jag om han inte har en poäng där...

Hans idé var att vi påbörjar kallopsen i tryckkokaren och när den är färdig låter den sjuda ytterligare en halvtimme i järngrytan för att koka av.

Skall pröva och rapporterar tillbaka om hur det funkade.
Citera
2012-09-06, 11:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Maken, som sagt mer prylbög än köksguru, tycker det är fullkomligt naturligt att såsen inte tjocknar ordentligt då vattnet inte har chans att koka av i en tryckkokare. Även om han inte är fysiker heller undrar jag om han inte har en poäng där...

Hans idé var att vi påbörjar kallopsen i tryckkokaren och när den är färdig låter den sjuda ytterligare en halvtimme i järngrytan för att koka av.

Skall pröva och rapporterar tillbaka om hur det funkade.
Hm. Personligen skulle jag ha kört traditionellt direkt från början.

~Paul~
Citera
2012-09-06, 18:15
Bannlyst
Någon som sitter på något recept på en curry gryta eller bara jävligt stark? Får gärna ta någon timme eller 2. Har både kyckling och nöt i mängder!
MVH
Citera
2012-09-06, 18:45
Medlem
gitterintes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firmabilen
Någon som sitter på något recept på en curry gryta eller bara jävligt stark? Får gärna ta någon timme eller 2. Har både kyckling och nöt i mängder!
MVH

Ett helt gäng olika curry-recept här:
http://www.bbcgoodfood.com/content/recipes/cuisines/indian/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in