2012-11-25, 15:58
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Hade jag haft en butik i närheten med vettigt sortiment hade jag lagat flygande Jakob idag, så sjukt sugen på det!
Det blev jag också efter att jag satt och tittade på Historieätarna på SVT Play igår kväll.
Citera
2012-11-25, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Det blev jag också efter att jag satt och tittade på Historieätarna på SVT Play igår kväll.
Fast en opraktisk rätt att laga om man som jag är ensam i hushållet. Blir ju så mycket och rätten tjänar verkligen inte på att värmas på då den luftiga grädden blir som ett tunt spad dagen efter...
Citera
2012-11-25, 16:06
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Fast en opraktisk rätt att laga om man som jag är ensam i hushållet. Blir ju så mycket och rätten tjänar verkligen inte på att värmas på då den luftiga grädden blir som ett tunt spad dagen efter...
Jag är väl lite knäpp, men jag gillar faktiskt min flygande Jakob bättre dagen efter.
Citera
2012-11-25, 16:14
Medlem
Citat:
Jag är väl lite knäpp, men jag gillar faktiskt min flygande Jakob bättre dagen efter.
Verkligen? Kanske att vi har olika recept då? Jag gör min på butiksgrillad kyckling pudrad med italiensk salladskrydda, tjockt täcke vispad vispgrädde med chilisås och såklart banan under (stora bitar så de inte blir för mosiga). Jordnötterna har jag inte med in i ugnen, tycker att de blir sega då.
Så gör jag, kanske att du har något tips för att undvika att såsen "säckar ihop"?

Edit: glömde det knaperstekta baconet som jag strör över innan servering.
Senast redigerad av helpantad 2012-11-25 kl. 16:47.
Citera
2012-11-25, 16:14
Medlem
alroberts avatar
Citat:
Hade jag haft en butik i närheten med vettigt sortiment hade jag lagat flygande Jakob idag, så sjukt sugen på det!

Annars är väl spaghetti med bacontjofräs en god och enkel anrättning.

Bacon
Svamp
Paprika
Smaksatt crème fraiche
Lök
Kinasoja

Fräs allt i stekpanna, ha i fraichen och sojan
Pasta till, helst tagliatelle

Tack för tipset, blev lite för hungrig så hann inte vänta på svar, så det blir hemmagjorda köttbullar och tagiatelle, funkar
Citera
2012-11-25, 16:56
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Verkligen? Kanske att vi har olika recept då? Jag gör min på butiksgrillad kyckling pudrad med italiensk salladskrydda, tjockt täcke vispad vispgrädde med chilisås och såklart banan under (stora bitar så de inte blir för mosiga). Jordnötterna har jag inte med in i ugnen, tycker att de blir sega då.
Så gör jag, kanske att du har något tips för att undvika att såsen "säckar ihop"?

Edit: glömde det knaperstekta baconet som jag strör över innan servering.
Recept och recept. Jag lägger kokt ris i botten på en form. Sedan på med grillad kyckling (antingen från affären eller egna rester), sedan på med klippt bacon som jag fräst på lite, skivade bananer och så jordnötter.
Sedan blandar jag Edit: vispad grädde med pressad vitlök och vanlig chilisås samt lite vanligt vetemjöl. Brer det sedan över allt i formen och med en sked försöker jag peta ner lite av det i riset och kycklingen. Sedan in i ugn så allt blir genomvarmt och får fin färg.
Senast redigerad av Byline 2012-11-25 kl. 17:15.
Citera
2012-11-25, 17:04
Medlem
Citat:
Recept och recept. Jag lägger kokt ris i botten på en form. Sedan på med grillad kyckling (antingen från affären eller egna rester), sedan på med klippt bacon som jag fräst på lite, skivade bananer och så jordnötter.
Sedan blandar jag vispgrädde med pressad vitlök och vanlig chilisås samt lite vanligt vetemjöl. Brer det sedan över allt i formen och med en sked försöker jag peta ner lite av det i riset och kycklingen. Sedan in i ugn så allt blir genomvarmt och får fin färg.
Nu kanske jag överskrider toleransen för hur mycket ot man får vara i en tråd efter som jag fortsätter älta vår flygande Jakob, men men...
Jag har alltid riset separat, och vispar grädden innan jag blandar i chilisåsen. Din metod att röra ut grädden med vetemjöl stabiliserar säkert såsen, skall testa det nästa gång (fast i min vispade grädde (tror att det blir godare med vispad))...
Citera
2012-11-25, 17:14
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Nu kanske jag överskrider toleransen för hur mycket ot man får vara i en tråd efter som jag fortsätter älta vår flygande Jakob, men men...
Jag har alltid riset separat, och vispar grädden innan jag blandar i chilisåsen. Din metod att röra ut grädden med vetemjöl stabiliserar säkert såsen, skall testa det nästa gång (fast i min vispade grädde (tror att det blir godare med vispad))...
Jag vispar också grädden. Och riset *måste* vara med och inte serveras separat. Ibland kokar jag lite lök eller purjo med i riset för det blir göttigare.
Citera
2012-11-25, 19:10
Medlem
sigurts avatar
Jag köpte smaksatt crème fraiche, vet inte riktigt varför, det kanske var billigt och kändes som nått nytt.

Har ingen aning om vad jag ska göra med detta, smakerna är dels paprika + chilli och den andra är parmesan + vitlök.

Hur ska man laga nån mat med detta?

Haha jag är inte så hemma i köket som ni märker
Citera
2012-11-25, 19:23
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Jag köpte smaksatt crème fraiche, vet inte riktigt varför, det kanske var billigt och kändes som nått nytt.

Har ingen aning om vad jag ska göra med detta, smakerna är dels paprika + chilli och den andra är parmesan + vitlök.

Jag är inte så förtjusta i de där smaksatta CFarna, men vad jag förstår så fräser folk på lite kött, eller fisk och någon grönsak sedan så häller de över den smaksatta CFen och låter allt bli varmt, och så serverar de det ovanpå pasta.
Citera
2012-11-25, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt

Med paprika/chili crème fraichen kan du göra en fantastiskt god pastasås. Du behöver inte tillsätta fler kryddor så det blir väldigt enkelt.
Kan rekommendera två sorters pastasåser du kan laga av den.
Den ena är med bacon och champinjoner och lök som du steker innan du rör i fraichen och den andra är med kräftstjärtar, vitlök och röd paprika. Paprikan och vitlöken i sås två bör fräsas några minuter innan crème fraicken rörs i pannan och kräftorna skall bara bli snabbt uppvärmda.

Naturligtvis kan man utveckla dessa såser med fler grönsaker och kryddor men så mycket mer än det jag skrivit är inte nödvändigt för att göra goda pastasåser.
Citera
2012-11-26, 17:56
Medlem
sigurts avatar
Jag vet att denna fråga egentligen inte passar in i denna tråd men jag vet samtidigt att jag kommer få massa bra svar! Så jag tar en liten OT fråga här så kan några få svara lite snabbbt.

Efter att jag skärt kycklingfileer på en skärbräda så är det alltid lite små "kycklingslemsbitar" kvar på skärbrädan som är svårt att få bort när man diskar. Jag försöker ta bort det mesta med kniven, men sen när man diskar med diskborsten så hamnar ju all kyckling på den istället och skitsvårt att få bort.

Sen dagen efter diskar man sina andra grejer med en diskborste full av gammal äcklig kyckling....

Har ni några bra tips på detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in