2012-02-05, 12:29
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirge
Japp samma med t.e.x en stek med gräddsås då kör jag hellre på konserverade annars e ju färska att föredra.
När det är soppa dock, tror du inte att i originalsoppan du försöker återskapa, så användes blötlagda torkade gröna ärtor som fått koka med soppan från start? Du vet sådana ärtor som används till grön ärtsoppa och till engelsmännens mushy peas.
Citera
2012-02-05, 12:41
Medlem
Dirges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
När det är soppa dock, tror du inte att i originalsoppan du försöker återskapa, så användes blötlagda torkade gröna ärtor som fått koka med soppan från start? Du vet sådana ärtor som används till grön ärtsoppa och till engelsmännens mushy peas.

Ja jag vet inte hamnade ju på ett typ lokalt lunchställe o kan inte turkiska haha men går säkert att ha i från början med. Denna gång lät jag lammgryt bitarna koka i 2 timmar så dom blev riktigt möra men det är en god o matig soppa eftersom man har ris i så nästan mer som en gryta faktiskt.
Citera
2012-02-05, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallsofSteel
Idag tillagar jag "Krämig kycklingpaj", extremt god - Även för mig som hatar kyckling.

Eftersom att jag är lat så köpte jag en sån texmex kycklingpåse med färdigstrimlad kyckling och kryddade. Guldfågeln.

Pajskal:
150 g smör/maragrin
3 dl vetemjöl
2-3 msk vatten
½ tsk salt

200 grader i ugnen ca 5-10 min

En halv påse Guldfågel färdigstrimlad texmex kyckling
½ påse tacokrydda
1 liten burk tacosalsa av valfri sort
1 cantadou Vitlök och örter
en liten burk creme fraiche
Riven ost.

Började med pajskalet
Stekte kycklingen, kryddade över tacokryddan, i med salsan, röra om. Slängde i cantadoun och lät det smälta samman under omrörning, en matsked ca creme fraiche.

Blandade ihop resten av creme fraichen i en liten bunke, salt och peppar, i med riven ost. Röra om.

Ut med pajskalet, i med kycklingröran och sedan på med creme fraiche + ostblandningen, strödde över lite extra ost och sedan in i ugnen igen på 200 grader tills osten smält och den ser färdig ut. Mums!

Går på ca 20 min!

Jag gillar inte matpaj av två anledningar, pajskalet brukar ofta få mig att må lite illa nästan och sen gillar jag inte äggstanningen som man brukar ha vissa gånger. Men denna lät faktiskt god!

Behöver man ha någon sås till eller är den bra som den är?

Tack för receptet iallafall! Jag ska nog köra på detta ikväll!
Citera
2012-02-07, 00:55
Medlem
Jag kräver att något smakar min starka underbara thaisoppa med kyckling.

Det ni behöver är :

1 burk kokosmjölk
1 burk röd curry
4-5 pressade vitlöksklyftor
4 tsk av Sambal Oelek ( Väldigt stark)
Kyclingfile
2 burkar wok grönsaker
3-4 piri piri / Röd chili
Äggnudlar
Vatten

Tillagas på följande vis :

Skiva upp kycklingen i små/medel små bitar och stek dom senare i en stor kastrull/gryta i ca 10 min så dom får lite färg. När du har gjort det häller du i alla dom övriga ingredienser så det får koka ihop i ca 20-40 min.Piri piri delar du även den i småbitar och lägger i i grytan. Äggnudlar kokar du givetvis för sig.
Citera
2012-02-07, 21:18
Medlem
Hva med en boef burignion eller en digg vegetar thai suppe... check it out, recipeeeee!
Citera
2012-02-08, 02:21
Medlem
BallsofSteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smackdown
Jag gillar inte matpaj av två anledningar, pajskalet brukar ofta få mig att må lite illa nästan och sen gillar jag inte äggstanningen som man brukar ha vissa gånger. Men denna lät faktiskt god!

Behöver man ha någon sås till eller är den bra som den är?

Tack för receptet iallafall! Jag ska nog köra på detta ikväll!

Ja en grönsallad och en crème fraîche vitlök är nog inte helt tokig.

Nä jag gillar inte heller paj med äggstanning så brukar köra på rejäla saker som denna. Helt otroligt god!
Citera
2012-02-08, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallsofSteel
Ja en grönsallad och en crème fraîche vitlök är nog inte helt tokig.

Nä jag gillar inte heller paj med äggstanning så brukar köra på rejäla saker som denna. Helt otroligt god!
Måste erkänna att jag inte kunde med pajbottnen, men jag hade inte förväntat mig nåt annat. Som sagt lite svårt för det. Men fyllningen var otroligt god faktiskt! Svingott rättare sagt! Tack!
Citera
2012-02-09, 17:05
Medlem
BallsofSteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smackdown
Måste erkänna att jag inte kunde med pajbottnen, men jag hade inte förväntat mig nåt annat. Som sagt lite svårt för det. Men fyllningen var otroligt god faktiskt! Svingott rättare sagt! Tack!

Ja, fruktansvärt gott. Om du inte pallar med pajskalet så kanske du skulle kunna göra fyllningen till en variant av vanlig tacos och endast äta med grönsallad och en sås alternativt i pitabröd.

Sen finns det ju alternativa pajskal, vet inte vad du är känslig mot men det går ju att byta ut mjöl mot något grövre.

Sen måste jag ju säga att jag tror Rydbergs Vita Kebabsås skulle göra under till denna paj!
Citera
2012-02-09, 19:27
Medlem
Dirges avatar
Ströbröds panerad lax kotlett med romsås till.
Citera
2012-02-11, 10:59
Medlem
Har tänkt att laga torskrygg ikväll men saknar lite inspiration till hur det ska gå till. Någon som sitter på något smarrigt recept? Gärna lite avancerat, har gått om tid =)

Mvh
Citera
2012-02-11, 11:34
Medlem
Dirges avatar
Antingen kassler i ugnen med ananas,lite fransk senap och grädde eller rimmat fläsklägg med ris i krämig kumminsås vi får se.
Citera
2012-02-11, 11:47
Medlem
Bylines avatar
Idag skall jag testa detta recept av Simon Hopkinson... Grilled aubergines with olive oil, garlic, parsley and feta cheese! Såg han laga det på tv igårkväll och blev så sugen, att nu har ingredienser inhandlats.

Imorgon så skall detta recept tillagas av samma kock som lagade det i samma program.... Piedmontese peppers!

Både recepten såg så goda ut och jag älskar helvegetariska rätter som omväxling till den svenska husmanskosten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in