2012-10-20, 02:24
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amandaa-
Så här ser färgen ut - http://www.findus.se/recept/fisk/sparris-kammusslor-citrus-ingefarssas

Hollaindase till sparris är jag medveten om att det är en klassiker men jag tror att citronvinägrette med riven ingefära i är godare till.
Den hade så klart färg från granatäpple och även smak av annat såsom apelsin och stjärnanis.

Jo, säkert fräschare med vinägretten, men jag hade nog gått på det receptet du hade där ändå.
(Varför frågade du när du hade så bra recept? )
Färgmässigt passade det bättre med grön sparris, men det går ju alltid att lägga dit några gröna blad. Citronmeliss kanske?
Citera
2012-10-20, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Den hade så klart färg från granatäpple och även smak av annat såsom apelsin och stjärnanis.

Jo, säkert fräschare med vinägretten, men jag hade nog gått på det receptet du hade där ändå.
(Varför frågade du när du hade så bra recept? )
Färgmässigt passade det bättre med grön sparris, men det går ju alltid att lägga dit några gröna blad. Citronmeliss kanske?

Jag har lagat det några gången innan och det blir onekligen gott. Men man kan alltid göra saker bättre! (Jag är väldigt självkritisk när jag lagar mat)

Det låter som en bra idé.
Senast redigerad av amandaa- 2012-10-20 kl. 12:00.
Citera
2012-10-20, 13:23
Medlem
Moridin2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amandaa-
Har du någon kyckling hemma? Jag brukar göra en enkel Indisk Kycklinggryta.

Cocosmjölk
Grädde
Kyckling
Mango Chutney
En påse färdig kryddmix, Paneng red curry mix brukar jag köpa.
Vitlök
Salt & peppar

Bryn kycklingen och lägg sedan ner allt i en gryta. Det kan med fördel få koka en stund och dra till sig smakerna ordentligt. Serveras med ris till.

Hade idétorka vad jag ska laga för mat men detta skall testas.
Det fina är att jag redan har har basvarorna hemma redan, inkluderat kycklingen

Herrn tackar ödjumast för receptet, recension kommer senare.
Citera
2012-10-20, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moridin2002
Hade idétorka vad jag ska laga för mat men detta skall testas.
Det fina är att jag redan har har basvarorna hemma redan, inkluderat kycklingen

Herrn tackar ödjumast för receptet, recension kommer senare.

Då hoppas jag på att det tilltalar även dig. Smaklig måltid! (Förhoppningsvis)

Citat:
Ursprungligen postat av Tjockstark
Satan vad gott det blev
Senast redigerad av amandaa- 2012-10-20 kl. 13:36.
Citera
2012-10-21, 03:08
Medlem
RagGAnoFs avatar
Har suttit och tryckt på en veg-skinka ett tag nu och inte riktigt kommit på vad jag ska göra av den.
julskinka är förbjudet då detta bara ska hända en gång om året, så är intreserad av andra förslag? Inge sorts varm macka ellr tråkig kassler. finns det nå riktigt roliga recept, då man som veg inte får äta det så ofta.
Citera
2012-10-22, 18:36
Medlem
SvartPolkagriss avatar
Har en påse lammdetaljer vad ska jag hitta på med det?
Citera
2012-10-22, 20:54
Medlem
drAmigos avatar
Supergod panerad fisk

ICA Basic Alaska Polloc 400g
Ströbröd
Flingor (vilka som helst)
Rostad lök
MJöl
Ägg
Potatis
Kryddor

Strö ut mjöl på en tallrik och rulla runt filéerna i det. doppa dom i uppvisat ägg och rulla sedan runt dom i en panering gjord på krossade flingor, ströbröd och krossad rostad lök. (samt kryddor, typ salt, peppar, chili etc) Upprepa processen med mer ägg och sedan panering igen. På så vis får du lite extra panering vilket bara gör det hela godare.
Stek sedan fisken i smör tills de fått en fin färg. Det behövs inte alls länge på varje sida innan fisken är perfekt invändigt.
Koka ett par potatisar och stampa sönder dom med en skvätt grädde och en äggula. Krydda gärna moset med vitpeppar, muskot och salt.
För att göra det riktigt riktigt bra så är det en egen remouladsås som behövs. Den gör du genom att blanda en burk matkvarg, 2 msk majonäs (gärna egen), 1 msk thai sweet chili, 2-3 tsk Johnnys senap, minst 3 msk boston gurka. Krydda med lagomt salt och peppar och jävligt mycket dill. Även en smula curry. (då menar jag så lite curry att ingen som inte vet att det är curry i såsen någonsin kommer att känna de, men alla som äter såsen känner att det är nånting i bakrunden).

Det var vad som fanns i mitt kylskåp och som visade sig vara en riktigt toppenmåltid!
Citera
2012-10-22, 22:40
Medlem
St. Pinocchios avatar
Vacuumpackad speckknödel från Lidl med lingonsylt, ringlat baconflott och två rejäla kluttar ljummet smör. Spitzenqualität aus Bayern.
Citera
2012-10-23, 10:16
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagGAnoF
Har suttit och tryckt på en veg-skinka ett tag nu och inte riktigt kommit på vad jag ska göra av den.
julskinka är förbjudet då detta bara ska hända en gång om året, så är intreserad av andra förslag? Inge sorts varm macka ellr tråkig kassler. finns det nå riktigt roliga recept, då man som veg inte får äta det så ofta.

Prova att strimla och fräs med hackad gul lök, tillsätt en grädde och en hyfsad mängd ädelost. Låt koka ihop, citronpeppar och andra kryddor tillsätts efter smak

Alternativt är ju att göra pastagratäng eller liknande
Citera
2012-10-24, 21:37
Medlem
Tips på god lasagne man kan göra med det här jag har nu?

Bechamelsås
Blandfärs
Lasagneplattor
Rödlök/Gullök/Vitlök
Bladspenat

det är vad jag kan komma på nu som kan vara gott i lasagne.. grädde kan fixas om det behövs

Hade det funkat att fräsa upp lite olika lök, spenat, kryddor och slänga i lite grädde och fetaost och ha det som ett lager i lasagnen.

Sedan fräsa upp köttfärsen och göra som man vill med den och ha det som ett lager. Och sedan bechamelsåsen som ett lager för sig?
Senast redigerad av sav 2012-10-24 kl. 21:39.
Citera
2012-10-25, 07:52
Medlem
undervattenfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sav

Bechamelsås
Blandfärs
Lasagneplattor
Rödlök/Gullök/Vitlök
Bladspenat

det är vad jag kan komma på nu som kan vara gott i lasagne.. grädde kan fixas om det behövs

Hade det funkat att fräsa upp lite olika lök, spenat, kryddor och slänga i lite grädde och fetaost och ha det som ett lager i lasagnen.

Sedan fräsa upp köttfärsen och göra som man vill med den och ha det som ett lager. Och sedan bechamelsåsen som ett lager för sig?
Ska du liks köpa grädde så köp bacon också! så jävla gott i lasagne, eller har jag förstört något ?
Citera
2012-10-25, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sav

Bechamelsås
Blandfärs
Lasagneplattor
Rödlök/Gullök/Vitlök
Bladspenat

Jag brukar steka köttfärsen i krossade tomater när jag gör Lasagne. För att den inte ska bli så torr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in