2011-11-02, 21:30
Medlem
Kan det här vara nå´t?
http://www.scharfesjapan.de/tojiro-geschenksets/tojiro-shirogami-geschenkset-geschmiedet.htm
€120 inkl frakt.
Citera
2011-11-02, 21:35
Medlem
Dragonauts avatar
@Paul

Skisserna ser mycket lovande ut. Men en sak som kan tyckas verka fånigt men som jag verkligen vill påvisa är att linjen jag har markerat här: http://i44.tinypic.com/24oc2v7.jpg bibehålls. Alltså att övre delen av handtaget inte går in över själva bladet, precis så som det är på ritningen alltså Det kan som sagt tyckas lite fånigt kanske och lätt att förbise, men eftersom jag inte vet om du specifikt har tänkt på det eller om det bara är ett "lyckligt misstag" så känner jag att det är lika bra att påpeka det
Citera
2011-11-02, 21:40
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krilleman66
Hehe! Lång text från en nyfrälst!

Rob, lite frågor.

När man inte använder kniven, kan/ska man smörja in den med någon matolja eller liknande?

Vid slipning. Är en 10000 sten overkill. Den finaste jag har idag är en 6000.

En sak jag märkte direkt är att stålet reagerade på någon sekund när jag skar tomat. Är tomat väldigt reaktiv eller är det lika oavsett vad man skär i?

// Krille
Det finns inget som heter overkill om du frågar mig

Och ang tomat så ja, det borde vara väldigt reaktivt. Tomat är nämligen ganska surt.
Citera
2011-11-02, 21:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
@Paul

Skisserna ser mycket lovande ut. Men en sak som kan tyckas verka fånigt men som jag verkligen vill påvisa är att linjen jag har markerat här: http://i44.tinypic.com/24oc2v7.jpg bibehålls. Alltså att övre delen av handtaget inte går in över själva bladet, precis så som det är på ritningen alltså Det kan som sagt tyckas lite fånigt kanske och lätt att förbise, men eftersom jag inte vet om du specifikt har tänkt på det eller om det bara är ett "lyckligt misstag" så känner jag att det är lika bra att påpeka det
Lustigt. När jag för hand drog den här ritningen så kände jag i magen att det är rätt. Då tänkte jag inte på dessa (självklara) linjer.

Självklart skall dessa linjer behållas (och till och med justeras något )!

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2011-11-02 kl. 21:56.
Citera
2011-11-02, 21:58
Medlem
Liten men naggande god!

Köpte nyligen en Ohishi Tsuchime skalkniv 8 cm, VG-10, hamrad, damaskus

Ja ja , jag har läst rekommendationerna om skalknivar i tråden, men jag kunde inte låta bli att köpa denna skapelse när jag såg den på Clencut Den finns också på Epicurean Edge och heter då WGAD08-03-0sp by Ohishi, Hammer Finished.

Finishen är mycket bra! Med mitt lekmannaöga hittar jag inga fel alls. Kniven är jäkligt snygg! Jag är inte så fötjust i hamrat på större knivar, tycker egentligen att det är ganska fult. I denna lagoma dos är det dock helt klart ok.

Kniven är förvånadsvärt tung för att vara så liten, men den ligger otroligt bra i handen. Känslan av full kontroll infinner sig när man pillar med ex. paprika-putsning, skalning av schalottenlök och vitlök.

Jag trodde att min Akifusa Gyuto var vass out of the box (även om den hade ganska ojämn skärpa över eggen - sämre framtill), men det här var något i hästväg, helt jäkla galet vass!

Rekommenderas alltså! Blir sugen på att beställa en större Ohishi, men då blir det nog en suminagashi eller kanske skall man testa en kolstål hm... jäkla Krille... det lät övertygande....
Citera
2011-11-02, 22:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CookWithMyEdge
Liten men naggande god!

Köpte nyligen en Ohishi Tsuchime skalkniv 8 cm, VG-10, hamrad, damaskus

Ja ja , jag har läst rekommendationerna om skalknivar i tråden, men jag kunde inte låta bli att köpa denna skapelse när jag såg den på Clencut Den finns också på Epicurean Edge och heter då WGAD08-03-0sp by Ohishi, Hammer Finished.

Finishen är mycket bra! Med mitt lekmannaöga hittar jag inga fel alls. Kniven är jäkligt snygg! Jag är inte så fötjust i hamrat på större knivar, tycker egentligen att det är ganska fult. I denna lagoma dos är det dock helt klart ok.

Kniven är förvånadsvärt tung för att vara så liten, men den ligger otroligt bra i handen. Känslan av full kontroll infinner sig när man pillar med ex. paprika-putsning, skalning av schalottenlök och vitlök.

Jag trodde att min Akifusa Gyuto var vass out of the box (även om den hade ganska ojämn skärpa över eggen - sämre framtill), men det här var något i hästväg, helt jäkla galet vass!

Rekommenderas alltså! Blir sugen på att beställa en större Ohishi, men då blir det nog en suminagashi eller kanske skall man testa en kolstål hm... jäkla Krille... det lät övertygande....
En fin kniv, men personligen skulle jag aldrig i livet lägga så mycket på en skalkniv. Grattis trots allt!

~Paul~
Citera
2011-11-02, 22:19
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Lustigt. När jag för hand drog den här ritningen så kände jag i magen att det är rätt. Då tänkte jag inte på dessa (självklara) linjer.

Självklart skall dessa linjer behållas (och till och med justeras något )!

~Paul~
Haha, ja så då var det ett "lyckligt misstag ändå". Problemet, för de som undrar, är bland annat vid slipning. Dvs att om handtaget går in "över" bladet så kommer du kanske inte ner i de vinklar du vill ha, beroende på hur tjockt handtagsmaterialet är förstås. Men ändå, då det inte fyller någon vidare praktisk funktion att dra ut handtaget så, så anser jag att man bör hålla det borta ifrån själva bladdelen. Jag kan även finna det irriterande då jag vill kunna lägga kniven nästintill platt mot skärbrädan, ut mot kanten. Att då inte kunna använda hela bladlängden är en aning frustrerande.
Citera
2011-11-02, 22:30
Medlem
dePauls avatar
En liten fundering kring knivar i kolstål.

Blad härdade upp till 62-63 HRC har en ungefärlig slitstyrka jämförbar med pulverstålen där de senare ligger runt 58-59. Detta betyder att för att kunna bibehålla en någorlunda fin egg (läs tunn) på en kolstålare så bör man inte använda den för ofta, dvs på samma sätt som man använder en primär kockkniv. Gör man det så bör man vara beredd på att slipa kniven ofta!

Även de bästa kolstålsbladen blir ca 3-4 gånger fortare slöa än en kniv i R2. Det vill säga i min tabell . Jag har självklart inga testresultat som bestyrker detta men praktisk erfarenhet är så god som något annat.

Min Eskilstuna trancherkniv i kolstål (2140) härdad till 62 HRC kan inte på långa väga mäta sig med en liknande kniv i R2 pulvermetallurgiskt sintrat stål (min Itou carver) med samma hårdhetsgrad. Likaså har den ingen chans mot min PP12. I alla dessa fall är eggvinkeln den samma, dvs ca 15 grader. Observera att jag snackar slitstyrka. Det vill säga den enskilt viktigaste detaljen i en kökskniv.

Roman Landes har som sagt en kolstålkniv med en hårdhet av 72 HRC. Det är ett specialstål som är hemligt och som han själv har tagit fram tillsammans med en del tyska ingenjörer. Detta stål överbryggar skillnaden mellan rfr och kol när det gäller slitstyrka och dessutom besitter en högre grad av eggstabilitet än vad rfr gör. Problemet är priset, som snarare ligger över 25k än under. Bladet rostar dessutom så fort ett litet moln uppenbarar sig på himlen, varför man är tvungen att ideligen se efter ytan - torka, torka och åter torka .

Vad jag vill säga med detta är att många blir förvånade över hur fort den nya kniven får fläckar, hur fort den tappar skärpa men också hur pass lätt det är att återställa denna skärpa .

Tänk också på att ytrost påverkar en tunn egg avsevärt mer drastiskt än själva bladkroppen! En egg kan i vissa fall vara på submicronnivå, dvs under tusendelars mm. Det säger sig självt att även lite ytrost totalt trashar en sådan egg. Den får på micronivå en taggad och skör yta som måste tas bort medelst slipning, bryning eller strigling. Problemet är bara att denna egg inte längre kan betraktas som intakt och i samband med fortsatt användning så kommer liknande händelse uppstå lättare än tidigare.

Frågan är således: Har du verkligen tänkt igenom hela problematiken?

~Paul~
Citera
2011-11-02, 22:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Haha, ja så då var det ett "lyckligt misstag ändå". Problemet, för de som undrar, är bland annat vid slipning. Dvs att om handtaget går in "över" bladet så kommer du kanske inte ner i de vinklar du vill ha, beroende på hur tjockt handtagsmaterialet är förstås. Men ändå, då det inte fyller någon vidare praktisk funktion att dra ut handtaget så, så anser jag att man bör hålla det borta ifrån själva bladdelen. Jag kan även finna det irriterande då jag vill kunna lägga kniven nästintill platt mot skärbrädan, ut mot kanten. Att då inte kunna använda hela bladlängden är en aning frustrerande.
Dina iakttagelser är helt korrekta . En annan detalj är själva momentet som blir avsevärt effektivare i en konstruktion där kraften från bladet går rakt ned i brädan.

~Paul~
Citera
2011-11-03, 02:30
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krilleman66
Hehe! Lång text från en nyfrälst!

Rob, lite frågor.

1. När man inte använder kniven, kan/ska man smörja in den med någon matolja eller liknande?

2. Vid slipning. Är en 10000 sten overkill. Den finaste jag har idag är en 6000.

3. En sak jag märkte direkt är att stålet reagerade på någon sekund när jag skar tomat. Är tomat väldigt reaktiv eller är det lika oavsett vad man skär i?

// Krille

1. I Sverige har jag aldrig markt av ett sadant behov, men nar jag kom tillbaka hit efter sommaren sa upptackte jag ytrost (rod sadan, inte patina)pa en Takeda petty och en Moritaka Nakiri. Bada hade en rimligt fin patina innan. Da har det dock varit en exceptionellt varm och fuktig sommar har. Summan ar att du bor halla ogonen pa det under sommarmanaderna, men om du anvander knivarna regelbundet sa skall det inte vara nagot problem. Lite Camelliaolja ar bast for langre forvaring, men vanlig matolja funkar under kortarestunder. Vid langre forvaring sa harsknar nog matoljan och det ar ju inte sa skojj.

2. Jag har en 8/12k och en 10k utover en lada med finare striglingsgrejjer.... Overkill? Smaksak! Att polera en egg langre an 6k sa kommer den fa en betydligt mer "glidande" kansla nar du skar (framforallt mjuka saker)

3. Dragonaut har helt ratt. Sura saker reagerar alltid kraftigt och fort. Prova farsk ananas/citron/lime ed sa far du se... Polerar du och sedan skar kott kommer patinan bli mer blatonad an gra.
Citera
2011-11-03, 02:42
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
En liten fundering kring knivar i kolstål.

1. Även de bästa kolstålsbladen blir ca 3-4 gånger fortare slöa än en kniv i R2. Det vill säga i min tabell . Jag har självklart inga testresultat som bestyrker detta men praktisk erfarenhet är så god som något annat.

2. Vad jag vill säga med detta är att många blir förvånade över hur fort den nya kniven får fläckar, hur fort den tappar skärpa men också hur pass lätt det är att återställa denna skärpa .

3. Tänk också på att ytrost påverkar en tunn egg avsevärt mer drastiskt än själva bladkroppen! En egg kan i vissa fall vara på submicronnivå, dvs under tusendelars mm. Det säger sig självt att även lite ytrost totalt trashar en sådan egg. Den får på micronivå en taggad och skör yta som måste tas bort medelst slipning, bryning eller strigling. Problemet är bara att denna egg inte längre kan betraktas som intakt och i samband med fortsatt användning så kommer liknande händelse uppstå lättare än tidigare.

Frågan är således: Har du verkligen tänkt igenom hela problematiken?

~Paul~

1. Visst blir de sloa fortare, men det ar i runda svangar proportionellt till tiden detta ratt fa dem vassa igen. I huvudsak sa anvander de flesta hemmakockar nog inte sina koksknivar sa mycket att de EGENTLIGEN (look who is talking...) behover en kniv i R2. For att halla sina slipkunskaper pe en nagorlunda niva behover man ovningen. Battre att ova ofta och kort an sallan och lange.

2. Patinan borjas ju bygga med en gang, vill man inte acceptera att kniven far en patina sa har man definitivt inte kopt en kniv i ratt stal.

3. Jag vet i teorin att detta stammer, men jag kan inte saga att jag marker nagon negativ effekt av detta i praktiken.
Citera
2011-11-03, 07:16
Medlem
Chutotoros avatar
Jag använder kolstål på jobbet varje dag och det är sant att man måste gå på de rätt ofta med lite slipning för att hålla de vassa. Börjar tröttna på det nu och funderar allvarligt på att investera i en Itou snart faktiskt. Kan ju vara värt det om man ska använda den i timtal i stort sett varje dag i, hmm, iaf 10-20 år till Såg att JCK hade en 23cm inne just nu som inte verkar vara slutsåld. Skulle dock vilja ha en med annat material i handtaget. Kan man beställa Itou's via JCK som inte finns i butiken just nu? Om nån är intresserad av ett byte så kan jag erbjuda 3 st masamotos (gyuto, suji och petty hc-serien) mot en itou Allt jag vill ha är en gyuto minst 23 lång
Senast redigerad av Chutotoro 2011-11-03 kl. 07:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in