En liten fundering kring knivar i kolstål.
Blad härdade upp till 62-63 HRC har en ungefärlig slitstyrka jämförbar med pulverstålen där de senare ligger runt 58-59. Detta betyder att för att kunna bibehålla en någorlunda fin egg (läs tunn) på en kolstålare så bör man inte använda den för ofta, dvs på samma sätt som man använder en primär kockkniv. Gör man det så bör man vara beredd på att slipa kniven ofta!
Även de bästa kolstålsbladen blir ca 3-4 gånger fortare slöa än en kniv i R2. Det vill säga i min tabell

. Jag har självklart inga testresultat som bestyrker detta men praktisk erfarenhet är så god som något annat.
Min Eskilstuna trancherkniv i kolstål (2140) härdad till 62 HRC kan inte på långa väga mäta sig med en liknande kniv i R2 pulvermetallurgiskt sintrat stål (min Itou carver) med samma hårdhetsgrad. Likaså har den ingen chans mot min PP12. I alla dessa fall är eggvinkeln den samma, dvs ca 15 grader. Observera att jag snackar slitstyrka. Det vill säga den enskilt viktigaste detaljen i en kökskniv.
Roman Landes har som sagt en kolstålkniv med en hårdhet av 72 HRC. Det är ett specialstål som är hemligt och som han själv har tagit fram tillsammans med en del tyska ingenjörer. Detta stål överbryggar skillnaden mellan rfr och kol när det gäller slitstyrka och dessutom besitter en högre grad av eggstabilitet än vad rfr gör. Problemet är priset, som snarare ligger över 25k än under. Bladet rostar dessutom så fort ett litet moln uppenbarar sig på himlen, varför man är tvungen att ideligen se efter ytan - torka, torka och åter torka

.
Vad jag vill säga med detta är att många blir förvånade över hur fort den nya kniven får fläckar, hur fort den tappar skärpa men också hur pass lätt det är att återställa denna skärpa

.
Tänk också på att ytrost påverkar en tunn egg avsevärt mer drastiskt än själva bladkroppen! En egg kan i vissa fall vara på submicronnivå, dvs under tusendelars mm. Det säger sig självt att även lite ytrost totalt trashar en sådan egg. Den får på micronivå en taggad och skör yta som måste tas bort medelst slipning, bryning eller strigling. Problemet är bara att denna egg inte längre kan betraktas som intakt och i samband med fortsatt användning så kommer liknande händelse uppstå lättare än tidigare.
Frågan är således: Har du verkligen tänkt igenom hela problematiken?
~Paul~