2013-08-07, 07:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johndoe67
Tackar för tipset! Den skalaren måste verkligen vara bra om den rekommenderas trots att den har ett keramiskt blad. Det är inte i många sammanhang som dePaul föreslår något sånt istället för slipbart stål. =)
Det är skillnad på knivar med keramiska blad och skalare med dito blad.

Ärligt talat så är det nog ingen som slipar/bryner sina skalare och med tanke på det så är det keramiska bladet pga sin hårdhet ganska praktiskt. Gillar dessutom att man kan ställa in olika vinklar, trots att Parj skriver att han saknar inställningen som ger tjockare skivor.

Hela skapelsen andas helt enkelt kvalitet. Jag såg den här skalaren på en matmässa/hushållsmässa och blev ganska imponerad. Den är dock inte billig, som sagt var.

~Paul~
Citera
2013-08-07, 07:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ajdå... konstruktörernas vägar är outgrundliga...
Ja. Titta bara på Gerber Bear Grylls-produkter .

~Paul~
Citera
2013-08-07, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det är skillnad på knivar med keramiska blad och skalare med dito blad.

Ärligt talat så är det nog ingen som slipar/bryner sina skalare och med tanke på det så är det keramiska bladet pga sin hårdhet ganska praktiskt. Gillar dessutom att man kan ställa in olika vinklar, trots att Parj skriver att han saknar inställningen som ger tjockare skivor.

Hela skapelsen andas helt enkelt kvalitet. Jag såg den här skalaren på en matmässa/hushållsmässa och blev ganska imponerad. Den är dock inte billig, som sagt var.

~Paul~
Nja det var mandolinerna jag pratade om. Saknar ett tjockare låga på Kyoceran men det vägs upp av att den är mest praktisk...
Citera
2013-08-07, 07:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parj
Nja det var mandolinerna jag pratade om. Saknar ett tjockare låga på Kyoceran men det vägs upp av att den är mest praktisk...
Jaså OK.

Det är i så fall ett allvarligare fel. Man vill ju ha en mandolin som tillåter lite tjockare skivor också. Faktum är att undertecknad på senare tid ofta kör på tjocka potatisskivor som förvälls (en kort stund för att få in sälta) och därefter konfiteras i smör.

Å andra sidan så är tjocka skivor lättare att få till med en vanlig kniv än de tunnare dito.

Men rent generellt är du alltså nöjd med mandolinen?

~Paul~
Citera
2013-08-07, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jaså OK.

Det är i så fall ett allvarligare fel. Man vill ju ha en mandolin som tillåter lite tjockare skivor också. Faktum är att undertecknad på senare tid ofta kör på tjocka potatisskivor som förvälls (en kort stund för att få in sälta) och därefter konfiteras i smör.

Å andra sidan så är tjocka skivor lättare att få till med en vanlig kniv än de tunnare dito.

Men rent generellt är du alltså nöjd med mandolinen?

~Paul~
Ja jag tycker att Kyoceran är prisvärd. Jag har både den vanliga och julienne varianten. Den senare är dock inte mycket att ha. Håller med om att kniv går att använda när man vill ha lite tjockare skivor, saknar bara möjligheter när man vill ha lite tjockare snygga skivor på långsmala grönsaker (typ zucchini) som kan vara svårt att göra perfekt med kniv.
Citera
2013-08-07, 16:51
Medlem
Pankreatits avatar
Loppis loppis: http://db.tt/RXe9kXdz

En KJE brödkniv som inte riktigt såg ut som de andra jag sett. Vet inte riktigt vad jag tycker är udda med den.

Änligen en kn stekspade som inte skaftet är.spräckt på. Tunn och flexlibel, riktigt bra.
Citera
2013-08-07, 21:03
Medlem
Dagens loppisfynd.
1 KN brödkniv
1 KN brödkniv?, lite lattjo tandning nån som vet om den är till något speciellt?
1 KN kockniv, spetsen lite illa åtgången.
Allt till den överkomliga summan om 50 kr.

http://img94.imageshack.us/img94/859/0c1v.jpg
Senast redigerad av Jochan 2013-08-07 kl. 21:19.
Citera
2013-08-08, 07:44
Medlem
dePauls avatar
Finfina fynd, grabbar! Grattis!

Kockkniven går att fixa till. Enklast att rätta till spetsen är ju att ta ned bladets spetsvinkel på själva ryggsidan. Har du en Dremel eller liknande så går det på några minuter (med adekvat kylning under hela processen), har du ingen sådan så bör du köra på diamant eller grovt slippapper.

~Paul~
Citera
2013-08-08, 21:23
Medlem
Tack Paul, och tack för tipset med Dremeln. Jag ska ge mig på spetsen med den, så fort jag får tillfälle.
Vet du något om tandningen av den mellersta kniven, någon speciell funktion?
Jochan
Citera
2013-08-08, 22:12
Medlem
Luismis avatar
Har precis köpt en japansk Tamahagane kockkniv i tre lager stål (ett hårdare och två något mjukare), den är som en dröm att skära med
Citera
2013-08-08, 22:23
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jochan
lite lattjo tandning nån som vet om den är till något speciellt?
Tror det där är gjort på någon sorts verktygsslip. Ser lite ut som tänder på en sågklinga. Fast större och trubbigare. Inte helt jämna heller som det verkar.
Citera
2013-08-09, 09:10
Medlem
Kul att det är fler som upptäcker att det finns bra knivar

Citat:
Ursprungligen postat av Luismi
Har precis köpt en japansk Tamahagane kockkniv i tre lager stål (ett hårdare och två något mjukare), den är som en dröm att skära med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in