Citat:
1. Fast jag tog upp R2 bara som ett exempel. Samma sak gäller SRS-15, SG2, RWL-34, CPM-stålen, Carpenterstålen, ZDP-189 och Cowrystålen samt de flesta icke-pulverstålen av bättre klass. Det är i princip bara de sämre rostfria stålarter som möjligtvis kan hålla skärpa sämre eller i par med kolstål. Till och med ett vanligt AEBL (rostfritt) har ju en högre grad av slitstyrka än låt oss säga Hitachi AS (kolstål) som ju är erkänt bra på det här.
Ursprungligen postat av rob1234
1. Visst blir de sloa fortare, men det ar i runda svangar proportionellt till tiden detta ratt fa dem vassa igen. I huvudsak sa anvander de flesta hemmakockar nog inte sina koksknivar sa mycket att de EGENTLIGEN (look who is talking...) behover en kniv i R2. For att halla sina slipkunskaper pe en nagorlunda niva behover man ovningen. Battre att ova ofta och kort an sallan och lange.
2. Patinan borjas ju bygga med en gang, vill man inte acceptera att kniven far en patina sa har man definitivt inte kopt en kniv i ratt stal.
3. Jag vet i teorin att detta stammer, men jag kan inte saga att jag marker nagon negativ effekt av detta i praktiken.
2. Patinan borjas ju bygga med en gang, vill man inte acceptera att kniven far en patina sa har man definitivt inte kopt en kniv i ratt stal.
3. Jag vet i teorin att detta stammer, men jag kan inte saga att jag marker nagon negativ effekt av detta i praktiken.
När det gäller slipning/bryning så är ju inte alla entusiaster som vi på den här sektionen. Gemene man bryner nästan aldrig sina knivar. Enligt min åsikt talar detta för att man som amatör bör äga en rostfri kniv, både med tanke på underhåll, samt med hänsyn till de sällsynta brynsessionerna.
2. Absolut, vet man med sig att man inte ideligen är beredd att torka bladet för att undvika fläckar och beläggning så skall man inte köpa en kniv i kolstål.
3. Fast det är inte bara teori, det har utförts tester på det här området. I ditt fall vet jag dock att du sköter dina knivar exemplariskt och därför behöver inte oroa dig för ytrost. Den lilla patinan som uppkommer sliter du säkert bort i stort sett omedelbart i samband med bryning och strigling.
~Paul~
Allt jag vill ha är en gyuto minst 23 lång