2011-11-03, 09:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
1. Visst blir de sloa fortare, men det ar i runda svangar proportionellt till tiden detta ratt fa dem vassa igen. I huvudsak sa anvander de flesta hemmakockar nog inte sina koksknivar sa mycket att de EGENTLIGEN (look who is talking...) behover en kniv i R2. For att halla sina slipkunskaper pe en nagorlunda niva behover man ovningen. Battre att ova ofta och kort an sallan och lange.

2. Patinan borjas ju bygga med en gang, vill man inte acceptera att kniven far en patina sa har man definitivt inte kopt en kniv i ratt stal.

3. Jag vet i teorin att detta stammer, men jag kan inte saga att jag marker nagon negativ effekt av detta i praktiken.
1. Fast jag tog upp R2 bara som ett exempel. Samma sak gäller SRS-15, SG2, RWL-34, CPM-stålen, Carpenterstålen, ZDP-189 och Cowrystålen samt de flesta icke-pulverstålen av bättre klass. Det är i princip bara de sämre rostfria stålarter som möjligtvis kan hålla skärpa sämre eller i par med kolstål. Till och med ett vanligt AEBL (rostfritt) har ju en högre grad av slitstyrka än låt oss säga Hitachi AS (kolstål) som ju är erkänt bra på det här.

När det gäller slipning/bryning så är ju inte alla entusiaster som vi på den här sektionen. Gemene man bryner nästan aldrig sina knivar. Enligt min åsikt talar detta för att man som amatör bör äga en rostfri kniv, både med tanke på underhåll, samt med hänsyn till de sällsynta brynsessionerna.

2. Absolut, vet man med sig att man inte ideligen är beredd att torka bladet för att undvika fläckar och beläggning så skall man inte köpa en kniv i kolstål.

3. Fast det är inte bara teori, det har utförts tester på det här området. I ditt fall vet jag dock att du sköter dina knivar exemplariskt och därför behöver inte oroa dig för ytrost. Den lilla patinan som uppkommer sliter du säkert bort i stort sett omedelbart i samband med bryning och strigling.

~Paul~
Citera
2011-11-03, 09:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chutotoro
1. Jag använder kolstål på jobbet varje dag och det är sant att man måste gå på de rätt ofta med lite slipning för att hålla de vassa.

2. Börjar tröttna på det nu och funderar allvarligt på att investera i en Itou snart faktiskt.

3. Kan ju vara värt det om man ska använda den i timtal i stort sett varje dag i, hmm, iaf 10-20 år till

4. Såg att JCK hade en 23cm inne just nu som inte verkar vara slutsåld. Skulle dock vilja ha en med annat material i handtaget. Kan man beställa Itou's via JCK som inte finns i butiken just nu?

5. Om nån är intresserad av ett byte så kan jag erbjuda 3 st masamotos (gyuto, suji och petty hc-serien) mot en itou Allt jag vill ha är en gyuto minst 23 lång
1. Tyvärr är detta något de flesta användare av kolstålsknivar i medelbra ståltyper får uppleva. För att slippa detta så finns det endast två vägar att vandra. Antingen att (som jag skrev tidigare) satsa på en kniv i extremt hårt och tekniskt kolstål, som i fallet med Roman Landes, eller att satsa på rostfritt .

2. Förstår att du börjar tröttna. På den tiden jag jobbade professionellt så gjorde kockarna precis tvärtom. De övergav sina kolståls-Sabatierer och gick över till rostfritt.

Problemet är att någon kan klanta sig och sabba din kniv. Inte roligt när man har lagt ut åtskilliga tusenlappar på en Itou. Jag är säker på att en Akka duger gott i krogköket.

3. Absolut!

4. 230 mm är en knepig längd. Hade varit bättre med 250 i stället. Lite för kort i min mening. Du har inte funderingar på 270 mm i stället?

I början kunde man tinga knivar genom att skriva till Koki men om man fortfarande kan göra så är jag osäker på. Skriv och fråga, vetja!

5. Haha, du kan nog ha svårt att hitta en intressent .

~Paul~
Citera
2011-11-03, 10:05
Medlem
dePauls avatar
Frosts 4261P är återigen på lager hos knivar.nu:

http://www.knivar.nu/frost-kockkniv-4261p-p-204-c-116.aspx

~Paul~
Citera
2011-11-03, 11:24
Medlem
dePauls avatar
Sorry, var lite för ivrig. Kniven har verkligen utgått ur sortimentet.

~Paul~
Citera
2011-11-03, 13:49
Medlem
hejaklacksledares avatar
Jag tänkte ge mig på att slipa till mina två knivar med spyderco sharpmaker som jag fick hem för några veckor sedan. Knivarna är en gyuto samt en santoku, båda av märket Kasumi i VG10. Jag har inte använt någon form av brynstål på knivarna innan och de används på amatörbasis varannan dag ungefär sedan en månad tillbaka. Mao inte mycket använda men jag känner dock att jag vill ha en ännu vassare egg.

Går det bra att endast använda den breda sidan av den vita slipstenen och placera själva sharpmakern på locket enligt DePauls bilder för att uppnå ungefär 15grader? Jag antar att knivarna är fabriksslipade till ungefär 15 grader. Det är väl vanligt bland japanska knivar?

Eller borde jag slipa med båda sidorna på båda stenarna?

Jag har redan slipat upp bl.a. en morakniv samt en skalkniv som innan slipningen var riktigt, riktigt slö. Speciellt skalkniven fick en mycket bättre egg.
Citera
2011-11-03, 14:10
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Sorry, var lite för ivrig. Kniven har verkligen utgått ur sortimentet.

~Paul~

Förresten, hur ska jag få till cirka 20-22 graders slipvinkel på sharpmakerns (standardslipningen för min Kagayaki i AS)?

Tänkte bara dra ett par drag nu för att underhålla den!
Citera
2011-11-03, 14:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harkeleight
Förresten, hur ska jag få till cirka 20-22 graders slipvinkel på sharpmakerns (standardslipningen för min Kagayaki i AS)?

Tänkte bara dra ett par drag nu för att underhålla den!
Om du ställer basplattan på en av stenarna så får du ca de grader du är ute efter.

~Paul~
Citera
2011-11-03, 14:25
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Om du ställer basplattan på en av stenarna så får du ca de grader du är ute efter.

~Paul~

Tackar! Perfekt!
Citera
2011-11-03, 16:20
Medlem
Jag har personligen väntat ivrigt på Mohacs knivar, som nämnts tidigare i tråden. För er som väntat lika ivrigt som jag kan glatt konstatera att de nu finns tillgängliga att köpa

http://www.alltikok.se/index.php?page=shop.browse&category_id=156&option= com_virtuemart&Itemid=54

Citat från Allt i Kök:
En premiärupplaga på 1 000 st numrerade Mohac M2-knivar, med Leif Mannerströms logo på ena sidan och Mohacs speciallogo på andra sidan, har lanserats under oktober månad i Sverige.

Mvh Kovic
Citera
2011-11-03, 17:56
Medlem
DartFrogs avatar
Dock aldrig stött på något rostfritt stål som tar skärpa som ett bättre kolstål, vilka gör det?
Jag prioriterar att de ska vara vassa, slitstyrka får faktiskt komma i andra hand.
Efter dagens slut lägger jag stenarna i blöt o sen tar det inte mer än 30s per kniv o putsa av dem,
helt klart värt det.
Kör med rostfritt oxo, bra o ha om man måste låna ut en kniv, hehe!
Citera
2011-11-03, 18:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DartFrog
Dock aldrig stött på något rostfritt stål som tar skärpa som ett bättre kolstål, vilka gör det?
Jag prioriterar att de ska vara vassa, slitstyrka får faktiskt komma i andra hand.
Efter dagens slut lägger jag stenarna i blöt o sen tar det inte mer än 30s per kniv o putsa av dem,
helt klart värt det.
Kör med rostfritt oxo, bra o ha om man måste låna ut en kniv, hehe!
Som sagt så har du rätt i att kolstål, även de sämre sorterna går att få otroligt vassa. Det finns dock rostfritt som inte kommer så långt efter. Jag tänker på många PM-stål, AEB-L/13C26, 14C28N men också VG-10. VG-10. Min VG-10 Endura klyver mina tunna, enskilda hårstrån frihängande i luften.

Vi alla premierar olika tillgångar hos diverse knivar. För min del så finner jag det mer praktiskt att ha en kniv som faktiskt håller skärpa rejält länge med utmärkt skärpa i stället för en annan med exceptionell skärpa som man måste bryna i stort sett hela tiden.

~Paul~
Citera
2011-11-04, 17:56
Medlem
Så dePaul. VG-10 tillverkas i Japan men kniven jag tittade på va likadan som den japanska OEM-kniv jag köpte för ett tag sedan och det stod "Swedish steel" på skylten. Vem ljuger? Är det fel på skylten eller är det så att det inte är VG-10 stål i dessa knivarna? Eller kan det vara så att knivarna trotts att dom ser lika dana ut har olika stål??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in