2011-12-16, 16:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaegaren154
Har nu fått hem mitt nya knivset från Kashima. Knivarna känns gedigna och är snyggare i verkligheten än på bild

Ska bli så skönt att slänga sina gamla Fiskars knivar man har liggandes.

Bild på knivarna: http://forumbilder.se/show.aspx?iid=d3162011120804e8fc
Mycket fina, grattis!

~Paul~
Citera
2011-12-16, 18:21
Medlem
Är det genomgående-vad-det-nu-heter i skaftet på Kashima?
Citera
2011-12-16, 21:19
Medlem
Citat:
Har nu fått hem mitt nya knivset från Kashima. Knivarna känns gedigna och är snyggare i verkligheten än på bild

Gillart!

Vad fick du ge för kalaset?

Kan även nämna att Akifusa PM 21cm kockkniven som jag köpte har några små skavanker i handtag, fäste etc. Är ni petiga så skulle ni nog störa er på vissa detaljer. Fungerar ypperligt som verktyg dock. =)

http://imageshack.us/photo/my-images/543/akifusa.jpg/ De är uppfasade olika mycket, märks när man tittar på ryggen av kniven. Den ena delen hamnar närmre handtaget.

Ryusen damascusen som jag införskaffade vid samma tillfälle är helt perfekt i detaljerna för övrigt.
Senast redigerad av Slödder 2011-12-16 kl. 21:47.
Citera
2011-12-17, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slödder
Gillart!

Vad fick du ge för kalaset?

Kan även nämna att Akifusa PM 21cm kockkniven som jag köpte har några små skavanker i handtag, fäste etc. Är ni petiga så skulle ni nog störa er på vissa detaljer. Fungerar ypperligt som verktyg dock. =)

http://imageshack.us/photo/my-images/543/akifusa.jpg/ De är uppfasade olika mycket, märks när man tittar på ryggen av kniven. Den ena delen hamnar närmre handtaget.

Ryusen damascusen som jag införskaffade vid samma tillfälle är helt perfekt i detaljerna för övrigt.

Fick ge 5195kr (paketpris), hittade en handlare som hade färdiga paket på nätet. Hörde dock att knivarna kommer gå upp nu i januari.
Citera
2011-12-17, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drizzel
Är det genomgående-vad-det-nu-heter i skaftet på Kashima?

Handtaget är tillverkat i mikarta. Det ser ut som trä, men är gjort av linneduk och resinplast som sammanfogats under högt tryck och med hög temperatur(taget från deras hemsida). Snyggt är det i alla fall

Känns som bra knivar för de pengarna. Men har gått igenom många märken innan jag kunnat bestämma mig. Blev dessa mkt pga av de låg skönt i handen + att jag gilla utseendet på dem.
Citera
2011-12-17, 08:59
Medlem
Citat:
Handtaget är tillverkat i mikarta. Det ser ut som trä, men är gjort av linneduk och resinplast som sammanfogats under högt tryck och med hög temperatur(taget från deras hemsida). Snyggt är det i alla fall

Känns som bra knivar för de pengarna. Men har gått igenom många märken innan jag kunnat bestämma mig. Blev dessa mkt pga av de låg skönt i handen + att jag gilla utseendet på dem.
Jag tänkte mer på metallinslaget i änden på handtaget. Om det är genomgående eller ett eget stycke man satt dit efteråt.
Citera
2011-12-17, 15:18
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Jag tänkte mer på metallinslaget i änden på handtaget. Om det är genomgående eller ett eget stycke man satt dit efteråt.

Det ar valdigt sallan man har genomgaende tang pa wa-handtagsknivar. Metall-end-capen ar ett vasterlandskt satt att se exklusivt ut samtidigt somdet flyttar balanspunkten bakat till ett mer familjart stalle (for folk vana vid vasterlandska knivar)
Citera
2011-12-17, 19:20
Medlem
Citat:

ok, är ganska säker på att den är ditsatt efteråt.

Hittade endast denna text från deras hemsida: "Handtaget avslutas med en blankpolerad stålplatta som utformats för att ge varje kniv lagom tyngd och perfekt balans."
Citera
2011-12-18, 00:18
Medlem
Ska iväg till japan i början på nästa år och börjar redan planera min shoppinglista.
Gillar min billiga Tojiro Shirogami riktigt mycket så det är kolstål som står på listan.
Gissar på att det är herr Rob som har kollen här. Just nu kollar jag Shigefusa men vilka andra tillverkare rekommenderas?
Citera
2011-12-18, 01:32
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neophytehc
Ska iväg till japan i början på nästa år och börjar redan planera min shoppinglista.
Gillar min billiga Tojiro Shirogami riktigt mycket så det är kolstål som står på listan.
Gissar på att det är herr Rob som har kollen här. Just nu kollar jag Shigefusa men vilka andra tillverkare rekommenderas?

Masamoto och Mizuno brukar finnas hyfsat enkelt tillgangligt vad jag forstar, men annars ar det nog slumpen som far avgora vad du kan hitta.

Snubblar du over Shigefusa ar det aldrig ett daligt kop.

Det finns ett gammal resereportage som skrevs av Ken Schwartz pa knifeforums men jag hittar det inte. Han hade kartor med knivbutiker mm.
Man kan sakert hitta den via honom:
http://precisesharpening.blogspot.com/
Citera
2011-12-18, 11:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neophytehc
kolstål som står på listan.....Just nu kollar jag Shigefusa men vilka andra tillverkare rekommenderas?
Vet inte hur mycket du är beredd att lägga på kniven men här är några förslag:

Aritsugu
Dojo/Hayashi
Fujiwara
Hiromoto
Tomotsugu
Tadafusa
Ichimonji
Tadatsuna
Inotada
Ishido
Ittosai
Kikuichi
Kiya
Kobayashi
Konosuke
Kumagoro
Mamiya
Masamoto
Misono (svenskt kolstål)
Mizuno
Monzaburo
Moritaka
Oishi
Sakai Takayuki
Shigefusa
Shigeki Tanaka
Shimatani
Sugimoto
Suien
Suisin
Tadafusa
Tadatsuna
Takagi
Takeda
Tanegashima
Togiharu
Ryutaro
Yamazaki
Tokaji
Nishioka
Sasaoka
Yamazaki
Komatsu
Sakoda
Watanabe
Akitada
Machida Isshi
Yokoyama
Yoshihiro
Yoshikane

Det finns tusentals mer men detta får räcka för nu .

~Paul~
Citera
2011-12-18, 16:03
Medlem
SvenBHs avatar
Citat:

Grattis! Ser riktigt bra ut! Vad blir först ut för en provtur då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in