Citat:
Ursprungligen postat av Harkeleight
Så - om vi jämför Marko och Pierre, hur skulle du säga om dem och deras alster?
Utseendemassigt sa tror jag att Pierre vinner, han gor handrubbed finish, lite mer "coola" handtag osv. Man far guida honom lite om man vill ha bladet som man vill. Han ar enkel att jobba med och skickar garna CAD-ritningar fram och tillbaka. Storre mojlighet till custom, men storre ansvar pa att du specar ratt.
Markos knivar ar minimalistiska med val utforda, med ett klart traditionellt japanskt snitt. Han har experimenterat en hel del och fatt stod av folk som vet vad de pratar om. Dock tror jag att Marko sa koper du en off-the-shelf aven om man tex kan customisera lite kring traslag i handtag osv. Formen pa bladet och sjalva profilen far du nog anse som fast.
Summa sumarum, vill du ha custom sa satsa pa Pierre, men var medveten om risken. Vill du ha ett tryggt val, val skarande och enkel shopping sa satsa pa Marko.
Att minnas ar ocksa att Marko gor detta proffesionellt vilket gor att leveranstiderna kan vara kortare an Pierre. Pierre inspekterar oljepipelines i norra kanada for att fa mat pa bordet.
Egentligen ar jag lite forvanad att du far 15% av Marko, kanske har han inte fatt riktigt sa manga orders som han hoppats pa. Det ar ett ganska stort gang i forumet (som ju ar den storsta och enklaste kundgruppen) som borjat gora egna knivar pa hobbyniva.