2012-01-27, 21:51
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harkeleight
Så - om vi jämför Marko och Pierre, hur skulle du säga om dem och deras alster?

Utseendemassigt sa tror jag att Pierre vinner, han gor handrubbed finish, lite mer "coola" handtag osv. Man far guida honom lite om man vill ha bladet som man vill. Han ar enkel att jobba med och skickar garna CAD-ritningar fram och tillbaka. Storre mojlighet till custom, men storre ansvar pa att du specar ratt.

Markos knivar ar minimalistiska med val utforda, med ett klart traditionellt japanskt snitt. Han har experimenterat en hel del och fatt stod av folk som vet vad de pratar om. Dock tror jag att Marko sa koper du en off-the-shelf aven om man tex kan customisera lite kring traslag i handtag osv. Formen pa bladet och sjalva profilen far du nog anse som fast.

Summa sumarum, vill du ha custom sa satsa pa Pierre, men var medveten om risken. Vill du ha ett tryggt val, val skarande och enkel shopping sa satsa pa Marko.

Att minnas ar ocksa att Marko gor detta proffesionellt vilket gor att leveranstiderna kan vara kortare an Pierre. Pierre inspekterar oljepipelines i norra kanada for att fa mat pa bordet.

Egentligen ar jag lite forvanad att du far 15% av Marko, kanske har han inte fatt riktigt sa manga orders som han hoppats pa. Det ar ett ganska stort gang i forumet (som ju ar den storsta och enklaste kundgruppen) som borjat gora egna knivar pa hobbyniva.
Citera
2012-01-27, 22:00
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
Utseendemassigt sa tror jag att Pierre vinner, han gor handrubbed finish, lite mer "coola" handtag osv. Man far guida honom lite om man vill ha bladet som man vill. Han ar enkel att jobba med och skickar garna CAD-ritningar fram och tillbaka. Storre mojlighet till custom, men storre ansvar pa att du specar ratt.

Markos knivar ar minimalistiska med val utforda, med ett klart traditionellt japanskt snitt. Han har experimenterat en hel del och fatt stod av folk som vet vad de pratar om. Dock tror jag att Marko sa koper du en off-the-shelf aven om man tex kan customisera lite kring traslag i handtag osv. Formen pa bladet och sjalva profilen far du nog anse som fast.

Summa sumarum, vill du ha custom sa satsa pa Pierre, men var medveten om risken. Vill du ha ett tryggt val, val skarande och enkel shopping sa satsa pa Marko.

Att minnas ar ocksa att Marko gor detta proffesionellt vilket gor att leveranstiderna kan vara kortare an Pierre. Pierre inspekterar oljepipelines i norra kanada for att fa mat pa bordet.

Egentligen ar jag lite forvanad att du far 15% av Marko, kanske har han inte fatt riktigt sa manga orders som han hoppats pa. Det ar ett ganska stort gang i forumet (som ju ar den storsta och enklaste kundgruppen) som borjat gora egna knivar pa hobbyniva.

Han har fullt upp, han bad mig att inte nämna på forumet att vi pratar om det för att han slutat ta orders då han har fullt upp. Men han gjorde ett undantag för en student on the rise. 15% kan han bara ge på en kniv men det är ju riktigt riktigt schysst av honom när han redan har såpass låga priser.
Citera
2012-01-28, 14:36
Medlem
Octopussys avatar
Funderar på att köpa en 13 cm och en 21cm Sakai Takayuki Damascus. Vad har ni för erfarenheter av dessa. Läste på ett annat forum att de skulle var tunga stämmer detta?

Har sett att flera säljer liknande knivar som JCKs Gekko eller Korins Togiharu som ser helt identiska ut, vem är egentligen tillverkaren.

Sedan undrar jag hur man bäst slipar dessa, är det med en keramisk stav och sedan med en 1000 och en 4000 slipsten?
Citera
2012-01-28, 23:56
Medlem
abbe101s avatar
Någon som vet om någon annan än Nordell Knives som säljer köksknivblad?
Citera
2012-01-29, 09:06
Medlem
lefthooks avatar
Citat:
Hon får den för en tusenlapp, vilket är en tredjedel rakt av.

Nästa gång du rear ut en kniv kan du ju hojta till.
Citera
2012-01-29, 11:57
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lefthook
Nästa gång du rear ut en kniv kan du ju hojta till.

Om det blir någon mer gång!

Sådär, en snubbe i köket på krogen jag brukar vara på på lördagarna hade en riktigt fin EKA-kniv designad av Christer Lingström. En riktigt sexig kniv. Som jag inte hittar på Cordon Bleu, gjorde mig jätteledsen.

Jag funderar på om en custom ska få vänta.. då får det bli en Konosuke i white 2 och tatueringen som annars får skjutas upp igen.

Kanske en EKA-kniv..

Den tratten som designade Globals knivväska borde förövrigt skjutas. Noll koll på säkerhet.
Fullt upp med preppen, drar ner knivväsken och öppnar upp den. Tro fan att fingret kommer åt bladet på min skalkniv när jag rullar upp den så att den skär rakt in i tummen. Djupt. Härligt härligt djupt.

Hade man inte varit ett stolpskott hade man ju gjort en liten tygbit med knapp över eller något.
Men det blev iallafall ett jävligt rent snitt.. tur att jag inte stannade på vass skalkniv utan tog den vidare till stroppen för extra härlig finish.

Martin Picard såg förövrigt och inspekterade mig lite undrande när jag stroppade mina knivar. Haha.
Senast redigerad av Harkeleight 2012-01-29 kl. 12:02.
Citera
2012-01-29, 14:23
Medlem
MasterBaits avatar
Har köpt några värstingstora knivar i Kina. 20-50 spänn styck o lika bra som dom som kostar 2000 här.
Citera
2012-01-30, 18:37
Medlem
Rusens avatar
Citat:

Den tratten som designade Globals knivväska borde förövrigt skjutas. Noll koll på säkerhet.
Fullt upp med preppen, drar ner knivväsken och öppnar upp den. Tro fan att fingret kommer åt bladet på min skalkniv när jag rullar upp den så att den skär rakt in i tummen. Djupt. Härligt härligt djupt.

Hade man inte varit ett stolpskott hade man ju gjort en liten tygbit med knapp över eller något.
Men det blev iallafall ett jävligt rent snitt.. tur att jag inte stannade på vass skalkniv utan tog den vidare till stroppen för extra härlig finish.

Martin Picard såg förövrigt och inspekterade mig lite undrande när jag stroppade mina knivar. Haha.

Kan bara instämma angående Globals väska, men knivarna är jag nöjd med.
Citera
2012-01-30, 19:49
Medlem
deeznutss avatar
Först av allt, som alla andra tar jag av mig hatten för tråden, har följt den under ett par år nu men nöjt mig med att lurka och suga åt mig av all information och entusiasm medan jag fyllt min knivlist och tömt min plånbok! Paul och järngänget som håller tråden levande förtjänar en stående ovation..

Nu undrar jag dock, är det någon som har erfarenhet av Konosukes HD-linje? Sitter och funderar på en 300mm suji och en 270 gyoto. Hör mkt gott om knivarna här och där, men undrar lite över detta "semi-stainless" stål.. Vad är det vi talar om egentligen? Som sagt, lite input vore trevligt, och ännu bättre ifall någon har hands-on erfarenhet!
Citera
2012-01-30, 19:57
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deeznuts
Först av allt, som alla andra tar jag av mig hatten för tråden, har följt den under ett par år nu men nöjt mig med att lurka och suga åt mig av all information och entusiasm medan jag fyllt min knivlist och tömt min plånbok! Paul och järngänget som håller tråden levande förtjänar en stående ovation..

Nu undrar jag dock, är det någon som har erfarenhet av Konosukes HD-linje? Sitter och funderar på en 300mm suji och en 270 gyoto. Hör mkt gott om knivarna här och där, men undrar lite över detta "semi-stainless" stål.. Vad är det vi talar om egentligen? Som sagt, lite input vore trevligt, och ännu bättre ifall någon har hands-on erfarenhet!

Ett stål som är lite rosttrögare än kolstål men inte lika som riktigt rostfritt. Konosuke-knivarna ska vara väldigt prisvärda.

Är själv inne på en 210 gyoto i white 2 tror jag.
Citera
2012-01-30, 21:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deeznuts

Tackar för de vänliga yttringarna! Alltid uppskattat!

När det ankommer stålet som kallas för semi-rostfritt så är min gissning att det rör sig om 1.2379/SKD11/D2 eller dess kusin, D3 (inte så troligt).

Har erfarenhet av stålet men inte den aktuella kniven. Det är ett ganska "jobbigt" stål att bryna/slipa. Kornet är stort och man kan inte gå ned i allt för snäva vinklar. Dock är värmebehandligen av yttersta vikt och duktiga ingenjörer lyckas göra underverk med även sådana här trotsiga stålsorter.

~Paul~
Citera
2012-01-31, 00:27
Medlem
Octopussys avatar
Ingen som har testat YOSHIHIRO, JCKs Gekko, Korins Togiharu eller Sakai Takayuki Damascus och kan skriva ner sina erfarenheter? Priset verkar bra 100$ för en kniv med VG10 stål frågan är bara skall man köpa en 24cm eller 21cm?

Vem är det som tillverkar knivarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in