Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det enda som S-makern inte riktigt lämpar sig till är en seriös reprofilering eller slipning av ett mycket nedslitet blad. Det skulle helt enkelt ta alldeles för lång tid.
~Paul~
Jag har nu använt sharpmakern på de fyra knivarna från Karlsson och Nilsson i Eskilstuna. Jag har tidigare läst om sharpmakerns oförmåga till reprofilering, men har ändå ett problem som säkert varit uppe i tråden förut.
Jag lyckas få riktigt bra skärpa med hjälp av sharpmakern på knivar som redan är hyfsat vassa (Hattori, Masahiro, Fujiwara m fl). Jag höjer ändarna på sharpmakern för en vinkel på ca 8-9° per sida. Jag brukar börja med kanten på de grå stavarna, övergå till flatsidan, byta till vita stavar och köra samma procedur där. Fyra omgångar om 10-15 drag på båda sidor av eggen. Skarpt!
För att kunna skärpa äldre och slöare knivar köpte jag diamantstavar till sharpmakern senast jag var i staterna. På knivar, som jag själv bedömer inte är i behov av omprofilering, som är av hyfsad kvalitet (nu senast K&N), men som ändå blivit rejält slöa har jag använt 30°-läget, börjat med kanten på diamantstavarna, övergått till flatsidan, bytt till grå stavar och kört samma procedur där. Jag har då inte brytt mig om de vita stavarna, eftersom jag inte ansett det nödvändigt.
Nu till problemet (eller frågan): Skärpan blir inte så bra som jag skulle önska. Vad finns det för vettiga sätt att gå vidare? Bör jag köra mer med kanten på diamantstavarna och testa skärpan allteftersom, tills den blivit rakbladsvass och inte byta förrän då? Borde jag börja med en 30°-egg och lägga en 40°-egg som primäregg (eller om det då blir sekundäregg, Sv eller USA?) på den? Andra metoder eller tips? Jag kanske tänker helt fel?