2018-09-04, 00:09
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunflower87
Går det att ta attentine vid behov bara? Blir det nå knas då? Hur får man det utskrivet?

Attentin är sistahandsvalet vid ADD/ADHD och ingenting du bara kan gå till en läkare och få utskrivet hux som flux
Citera
2018-09-04, 07:33
Medlem
KringExs avatar
Någon mer än jag som tycker att Metamina är bättre än Attentin? T.o.m mkt bättre
Lite lustigt med tanke på det exakt samma verksamma ämnet
Citera
2018-09-04, 12:10
Medlem
Unniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Någon mer än jag som tycker att Metamina är bättre än Attentin? T.o.m mkt bättre
Lite lustigt med tanke på det exakt samma verksamma ämnet
Håller med ur pundarsyfte, i medicinskt syfte nej.
Citera
2018-09-04, 12:13
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unnis
Håller med ur pundarsyfte, i medicinskt syfte nej.

Undrar vad det kan bero på. Har svårt att tro att nåt utfyllnadsmedel skulle spela roll. Det är ju typ potatismjöl, laktos osv
Citera
2018-09-04, 12:27
Medlem
Unniss avatar
Citat:
Undrar vad det kan bero på. Har svårt att tro att nåt utfyllnadsmedel skulle spela roll. Det är ju typ potatismjöl, laktos osv
Dom har gjort någonting för att minska beroenderisken, vilket dom lyckats med eftersom man inte mår lika bra på attentin. Jag har i blindtest lyckats peka ut vilken som är vilken så är 100 på att "dom" gjort något 😁
Citera
2018-09-04, 13:25
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unnis
Dom har gjort någonting för att minska beroenderisken, vilket dom lyckats med eftersom man inte mår lika bra på attentin. Jag har i blindtest lyckats peka ut vilken som är vilken så är 100 på att "dom" gjort något 😁

Vad skulle det varit? "Gjort något"? Är ju exakt samma verksamma ämne. Det dom skulle kunna göra är så att det tar lite längre tid för tabletten att ge effekt och byta ut något utfyllnadsmedel. Det gör knappast så att man mår sämre på Attentin
Citera
2018-09-09, 00:06
Medlem
Ranndalls avatar
Citat:
Vad skulle det varit? "Gjort något"? Är ju exakt samma verksamma ämne. Det dom skulle kunna göra är så att det tar lite längre tid för tabletten att ge effekt och byta ut något utfyllnadsmedel. Det gör knappast så att man mår sämre på Attentin
Inget nytt att olika mediciner har olika effekt trots samma verksamna ämne. T.ex. tramadol eller xanor/ksalol tänker jag på. Gud vet vad det beror på.
Citera
2018-09-09, 09:15
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ranndall
Inget nytt att olika mediciner har olika effekt trots samma verksamna ämne. T.ex. tramadol eller xanor/ksalol tänker jag på. Gud vet vad det beror på.

Där håller jag inte med. Iaf inte på de två produkterna du nämnde. Kslaol och Xanor ger exakt samma effekt för mig. Enda skillnaden är att Ksalol slår på fortare.
Då det gäller Tramadol så har jag testat en väldig massa märken, och alltid samma effekt.
Citera
2018-09-19, 18:38
Medlem
Har 20mg om dagen.

Föredrar att lägga 10mg som vanligt sen lägga +5 mg +5mg under tungan.

Verkar fungera bättre under tungan för mig. Bättre BIOA.
Citera
2018-10-04, 21:31
Medlem
Nu har jag inte läst igenom hela tråden men något som slagit mig är att folk verkar få väldigt låg dos av attentin utskrivet. Dessa finns ju numera även i 10mg och 20mg tabletter.

Det fick jag reda på för några månader sen då jag fick dessa istället. Hade innan ordinerat, morgon: 4x5mg Lunch: 4x5mg, middag: 4x5mg sedan 2x5mg till 19-20 tiden på kvällen. Detta gjorde att jag fick trycka i mig 14 piller om dagen och frågade om dom inte fanns i högre styrka vilket dom tydligen gjorde... Har nu 3x20mg/dag samt en 10mg till kvällen. Kan även säga att jag upplever 1 tablett 20mg bra mycket mer potent än 4st 5mg.

Vad får ni för doser utskrivna? Och är 70mg/dag väldigt hög dos?
Citera
2018-10-05, 09:46
Medlem
caecos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haldol138
Nu har jag inte läst igenom hela tråden men något som slagit mig är att folk verkar få väldigt låg dos av attentin utskrivet. Dessa finns ju numera även i 10mg och 20mg tabletter.

Det fick jag reda på för några månader sen då jag fick dessa istället. Hade innan ordinerat, morgon: 4x5mg Lunch: 4x5mg, middag: 4x5mg sedan 2x5mg till 19-20 tiden på kvällen. Detta gjorde att jag fick trycka i mig 14 piller om dagen och frågade om dom inte fanns i högre styrka vilket dom tydligen gjorde... Har nu 3x20mg/dag samt en 10mg till kvällen. Kan även säga att jag upplever 1 tablett 20mg bra mycket mer potent än 4st 5mg.

Vad får ni för doser utskrivna? Och är 70mg/dag väldigt hög dos?
Att du upplever 1 tablett 20mg mer potent än 4st 5mg är placebo. Tro det eller ej, placebo är lurigt. Samma bindningsmedel i båda tabletterna, samma mängd.
Du har väldigt hög dos utskriven. Givetvis vill läkarna undvika det, desto lägre dos, desto mindre risk för biverkningar. Du har tur att ha en så frikostig läkare dock. Antar att övrig medicin är lätt att få ut av honom om en sådan dos skrivs ut.

"Den högsta rekommenderade dagliga dosen är 20 mg (i sällsynta fall kan 40 mg behövas)."
Att han frångår detta om du nu behöver en så pass hög dos måste jag medge är väldigt schysst. Många läkare undviker det då det kan orsaka problem för dem ifall du skulle avlida eller annat sker. Finns många läkare som aldrig skulle ta den minsta risk för deras karriär.
Citera
2018-10-05, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caeco
Att du upplever 1 tablett 20mg mer potent än 4st 5mg är placebo. Tro det eller ej, placebo är lurigt. Samma bindningsmedel i båda tabletterna, samma mängd.
Du har väldigt hög dos utskriven. Givetvis vill läkarna undvika det, desto lägre dos, desto mindre risk för biverkningar. Du har tur att ha en så frikostig läkare dock. Antar att övrig medicin är lätt att få ut av honom om en sådan dos skrivs ut.

"Den högsta rekommenderade dagliga dosen är 20 mg (i sällsynta fall kan 40 mg behövas)."
Att han frångår detta om du nu behöver en så pass hög dos måste jag medge är väldigt schysst. Många läkare undviker det då det kan orsaka problem för dem ifall du skulle avlida eller annat sker. Finns många läkare som aldrig skulle ta den minsta risk för deras karriär.
Ja det med placebo kan mycket väl stämma men det är så jag upplevt det iaf. Hur doserna ser ut för andra patienter med samma läkare vet jag faktiskt inte. Har en väldigt bra fast vårdkontakt (ssk) som jag diskuterar min medicinering och kontaktar då jag har önskemål angående min aktuella medicinering. Hon för i sin tur vidare våra samtal till min ansvariga läkare som inte har tid att ses lika ofta. Har även stått på sertralin mellan 100-150 mg i ca 10 år. Tyckte att det var dags att lägga ner den då jag inte upplevde att jag behövde den längre. Detta skulle visa sig vara svårare än väntat att bara sluta med. Vi fixade därför ett uttrappningschema samt att jag fick oxascand utskrivet vid behov då jag upplevde att panikattackerna började krypa på igen. Och bensodiazepiner är ju inte heller något som dom brukar skriva ut i första taget. Hur som helst är attentin den cs medicin som funkat bäst på mig och är nöjd med den dos jag äter idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in