Citat:
Ursprungligen postat av
Haldol138
Nu har jag inte läst igenom hela tråden men något som slagit mig är att folk verkar få väldigt låg dos av attentin utskrivet. Dessa finns ju numera även i 10mg och 20mg tabletter.
Det fick jag reda på för några månader sen då jag fick dessa istället. Hade innan ordinerat, morgon: 4x5mg Lunch: 4x5mg, middag: 4x5mg sedan 2x5mg till 19-20 tiden på kvällen. Detta gjorde att jag fick trycka i mig 14 piller om dagen och frågade om dom inte fanns i högre styrka vilket dom tydligen gjorde... Har nu 3x20mg/dag samt en 10mg till kvällen. Kan även säga att jag upplever 1 tablett 20mg bra mycket mer potent än 4st 5mg.
Vad får ni för doser utskrivna? Och är 70mg/dag väldigt hög dos?
Att du upplever 1 tablett 20mg mer potent än 4st 5mg är placebo. Tro det eller ej, placebo är lurigt. Samma bindningsmedel i båda tabletterna, samma mängd.
Du har väldigt hög dos utskriven. Givetvis vill läkarna undvika det, desto lägre dos, desto mindre risk för biverkningar. Du har tur att ha en så frikostig läkare dock. Antar att övrig medicin är lätt att få ut av honom om en sådan dos skrivs ut.
"Den högsta rekommenderade dagliga dosen är 20 mg (i sällsynta fall kan 40 mg behövas)."
Att han frångår detta om du nu behöver en så pass hög dos måste jag medge är väldigt schysst. Många läkare undviker det då det kan orsaka problem för dem ifall du skulle avlida eller annat sker. Finns många läkare som aldrig skulle ta den minsta risk för deras karriär.