2017-11-25, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nero1
Missbrukare får sina mediciner genom en beroendeklinik. Antar att det är en helt annan kontroll med regelbundna drogtester samt att personalen där vet vad det är för klientel dom har och göra med. Dom jag känner som är kända missbrukare och får amfetamin har samtliga ganska höga doser. En pundarkärring får 90mg attentin per dag, plus 1,5mg flunitrazepam till natten plus lite stess och sen även regelbundna depå-injektioner av nåt anti-psykotiskt slag. Att missbrukare kanske får högre doser har nog också med medicineringens syfte att göra. Huvudanledningen till att missbrukare ens får amfetamin och ritalin är att behovet av självmedicinering skall upphöra.

Så det finns inga regler som är ristade i sten om dos-storlek etc, då en psykiatriker har befogenhet att använda sig av dom medlen som han har till förfogande. Och så länge nyttan överväger riskerna så vore det ju tjänstefel av läkaren att neka den behandling som gör mer nytta än skada. Att sen 40mg är rekommenderad max-dos har dom väl spånat fram genom att se till det stora hela. Dvs majoriteten kanske blir hjälpta av den dosen och vid högre dos så kanske patientgruppen överlag upplever att besvären med sömnlöshet, aptitlöshet etc överväger fördelarna. Men på individnivå så måste ju hänsyn tas till hur den enskilde patienten mår. Dessa principer gäller i stort sett all typ av medicinering.

En annan sak som en kompetent läkare skall beakta är kroppsvikten. 40mg attentin kommer naturligtvis inte ge samma effekt på en person på 70kg som på en som väger in på 120kg med ett par liter mer blod och tiotals liter mer vatten i kroppen. Om jag inte har fel så är dessutom max-doserna avsedda för barn och ungdom, då attentins effekter inte är tillräckligt studerade hos vuxna. Just den formuleringen är också nåt som en läkare kan tolka som fan läser bibeln. Tror till och med det står i fass att attentin inte skall ges till vuxna! Eller om det till och med står att den inte är godkänd för vuxna. Hur som helst så är även detta en formulering som den enskilde läkaren har fullmakt att tolka ut efter vad han anser är lämpligt eller ej. Att en medicin inte är godkänd för dittan och datten innebär inte att läkaren inte får förskriva den. Om en medicin däremot inte finns registrerad av läkemedelsverket så måste läkaren ansöka om licensförskrivning (som med Metamina). En läkare kan inte skriva ut Metamina, då dessa inte finns för förskrivning i fass. Det är läkemedelsverket som beviljar metamina och som sen ser till att patienten kan få ut dessa.
Så om en läkare nekar Metamina med hänvisning till att Attentin innehåller samma sak, så gör han det antagligen därför att han inte orkar med all den byråkratiska kommunikation som krävs med läkemedelsverket, när samma medicin finns över disk i form av Attentin.

Tog 10 stycken Attentin (50mg) för ett par timmar sedan. Och jo dom funkar väl...

Jävligt väl skrivet nero1 ! Det här däremot, borde bli inristat i sten 🙂
Citera
2017-11-29, 17:25
Medlem
who-s avatar
Bästa sätt att inta detta är ? Är sugen på att IV skiten men vill helst ej det.
Citera
2017-12-08, 18:53
Medlem
JohnnyRottweilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbullcola
Behöver hjälp hur jag ska styra in ett byte från ritalin till attentin hos min läkare.
Mår skit av ritalin
Problemet är att om man frågar om något så tittar dom konstigt och vill bossa :/
Kör i dagsläget 70mg elvanse med ritalin i tillägg morgon/kväll.
Detta är dock inte tillräckligt för mig.
Tar 70mg elvanse vid 6.00 plus 10mg ritalin som ska sparka igång elvansen, detta fungerar bra mellan ca 8.00—10.30 Sedan blir jag trög, trött o ofokuserad.
Efter insättning av ritalin får jag sjuk ångest och mår inte alls bra.
Vad ska jag säga och hur ska jag lägga fram ökning av elvanse plus byte till attentin som flertalet bekanta har rekommenderat?

Please help!!!

Säg att din kropp bryter ner lisdexamftaminet väldigt ojämnt så du vill pröva ett byte till attentin för att få en jämnare och drägligare vardag.
Vilken kommun tillhör du har försökt att få ritalin som komplement till min attentin men min läkare säger att enl. Örebros kommun har dom tydligen fått direktiv att inte blanda SC
Citera
2017-12-08, 19:18
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyRottweiler
...försökt att få ritalin som komplement till min attentin men min läkare säger att enl. Örebros kommun har dom tydligen fått direktiv att inte blanda SC
Vet du vad som ligger bakom direktiven?
Citera
2017-12-08, 19:41
Medlem
JohnnyRottweilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Vet du vad som ligger bakom direktiven?
Nej tyvärr inte skall fråga han nästa gång
Citera
2017-12-16, 14:58
Medlem
bananajoe33s avatar
Vad är skillnaden mellan elvanse och metamina? Vad är lättare att få utbytt till från concerta? inte ute för att flumma, vill bara ha en bra adhd medicin, får sån ångest av concerta.
Citera
2017-12-16, 15:14
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananajoe33
Vad är skillnaden mellan elvanse och metamina? Vad är lättare att få utbytt till från concerta? inte ute för att flumma, vill bara ha en bra adhd medicin, får sån ångest av concerta.
Metamina kräver licens vilket i regel inte godkänns idag.
Citera
2017-12-16, 15:44
Medlem
bananajoe33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Metamina kräver licens vilket i regel inte godkänns idag.

Menar du att läkaren måste ha en speciell licens för att skriva ut det? Läkarna på vuxenpsykiatrin antar jag har det?
Citera
2017-12-16, 18:11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Menar du att läkaren måste ha en speciell licens för att skriva ut det? Läkarna på vuxenpsykiatrin antar jag har det?
Läkaren skriver en licensansökan som läkemedelsverket sen avslår eftersom det anses finnas ett likvärdigt preparat på marknaden, attentin.
Citera
2017-12-18, 19:01
Medlem
JohnnyRottweilers avatar
Citat:
Elyvanse lisdexamfetamin måste brytas.ner i levern så blir det samma substans som attentin alltså dexamfetamin
Attenin=snabbverkande
Elyvanse=depå
Citera
2017-12-18, 20:15
Bannlyst
Gillar inte alls Elvanse, värt att byta till Metamina?
Citera
2017-12-18, 22:30
Medlem
JohnnyRottweilers avatar
Väldigt individuellt har 80mg attenin dag det enda som jag blir hjälp med av det är att jag inte fastar inte lika ofta i ångestframkallande
Tankebanor har dock AS INTE ADHD/ADD
Men nån vidare ork eller fokus blir det inte för min del men har som sagt en del annat som ständigt mal däruppe fungerar rätt bra på 120mg men då räcker inte medicinernadet till nästa receptpåfyllning det är svårt att hitta nån som skriver ut knappt 80mg personligen skulle behöva större doseringar för att jag skall få ett drägligare liv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in